Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1968 ggr
SandraO
1

Leasa avelshingst

Har lite frågor kring att leasa hingst då jag funderar lite på detta inför nästa års betäckningssäsong. # Hur "brukar" ett avtal för leasing se ut? # Kostnad? (Jag har för avsikt att endast bestäcka mina egna ston) # vem sköter rapporter? Tacksam för svar och gärna info om någon har hingst ni eventuellt vill leasa ut 2014 under säsong! // ~ shetlandskarlek.blogg.se ~ //

Charlotte-J
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blir det ingen Generalmönstring nästa år så har vi Thymo v.St nieuwemoed RS 590 som vi tänkt leasa ut.

Amor vincit omnia Kyss

Bettanz66
0

#1 Har du hört att det ev inte ska bli någon generalmönstring nästa år? Måste inte den bli med ett visst antal år emellan?

hippoteket
0

De utreder väl mönstringens vara eller icke vara just nu. Jag läste nånstans (här tror jag) att de funderar på om hingstarna ska kallas in till ordinarie avelsvärderingar istället.

Bettanz66
0

okey. Hur ofta är avelsvärderingarna? Kan inget om sånt men vill gärna lära mig.

SandraO
0

Vill fortfarande gärna ha lite svar på mina frågor :)

Annette
0

Jag tror det är väldigt olika så det är svårt att svara rent generellt.

Det år jag lånade hingst skötte jag rapporteringen.

AnnaFagerell
0

#5 Det är nog lite olika hur allt sköts och vad det kostar. Kostar ca 8-10.000 att hyra en hingst en säsong. Vet att vissa haft olika avtal om man håller hingsten under vintern. En del väljer att sköta rapporteringen själva som hingstägare och andra låter hingsthållaren sköta detta. Jag tror att man från person till person kan styra upp detta själva. Lite så det passar.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

hippoteket
1

Jag har nog snart haft alla tänkbara varianter på avtal då jag har lånat/hyrt/leasat avelshingst. Allt från helt gratis "bara han får några ston" (jag skötte rapporteringen) via olika former av provisionsavtal till fast hyra eller att hingsten blev inkörd och visad på avelsvärderingen ink bruksprov.