Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 9090 ggr
RomDoll07
0

Höjd på boxdörr?

Hej!

Om man ska bygga uteboxar till minishettisar (ca 80-85 cm), hur höga bör då boxdörrarna vara om man inte har galler? Jag vill att hästarna ska kunna stå och titta ut över dörrarna så dom bör inte vara alltför höga, men samtidigt kan ju dörrarna inte vara så pass låga att det är risk att hästarna hoppar/klättrar över dom.

Hanna-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra boxdörrar är ca 85 cm men det är till standard, jag resonerade precis som du att jag ville att ponnyerna skulle kunna stå och titta ut, vilket dom gör och älskar! Jag valde att sätta upp öppningsbara galler ovanför dörren som jag stänger på natten men låter vara öppet fram tills jag släcker lampan.

På bilden med gallret stängt.

Hanna-D
0

Och en bild på bara dörrarna.

RomDoll07
0

Vad fint du har det! :)

Jag hade tänkt att 75 cm kanske skulle bli lagom och om du har 85 till standard bör det nog funka med 75 för mig.

ThiffannyJ
0

Vi har minisar, och våra boxar är 2*2 samt 85 cm höga. Våra pållar kommer åt och kan "prata" och klia varandra.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

RomDoll07
1

#4 Vilka gulliga små boxar (och minisarna också så klart) :)

Hur höga är hästarna på bilden ungefär? (bara så jag får lite perspektiv på det hela)

Nu efter att ha sett hur du har det har jag insett att 75cm troligtvis blir för lite, jag hade liksom inte riktigt tänkt på hur pass mycket högre hästarna hamnar när dom står på strö :P Så jag får nog ta till lite mer ändå, det är ju inte bra om det är för lågt heller.

ThiffannyJ
0

De är 83 & 84 cm höga. Jag tror att en planka är ca 10 cm i vårt stall, så det hade blivit för lågt med lägre i alla fall 🙂

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

RomDoll07
0

#6 Okej, då vet jag, tack så mycket för hjälpen :)