Dräktighets procent
Har ni hingsthållare koll o för statistik på era hingstar? hur många har full (100%) på sina hingstar?
Vi är så pass nya på detta med hingst så jag är bara lite intresserad, förra året kändes det ganska svårt tycker jag, vi hade 7 ston var av 2 ej tog sig o en kastade, i år verkar det som alla 12 stona har tagit sig, 2 är dock ej UL än. det känns väldigt positivt för oss, för då har både vi o hingsten gjort rätt i år.
Vi vill att stoägare ska känna sig trygga hos oss, jag för statistik på alla ston, med brunster o betäckningar, försöker tillmötesgå så mkt det går.
hur gör ni andra ? för ni statistik? hur ofta o mkt kollar ni betäcknings stona?
Jag kollar mina betäckningsston minst 4 ggr om dagen. Jag visiterar varje sto en gång om dagen och dom andra gångerna sitter jag oftast i hagen och bara tittar och kelar med dom.
Jag för dagbok på alla stona och då märker jag om något inte är som det ska.
Jag vill att stoägaren ska känna sig 100% lugna när dom lämnar sina ston hos mig, att dom litar på att dom får bra omvårdnad.
Jag håller kontakten med stoägaren via mail och telefon så dom är uppdaterade om vad som händer.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#1 Till dig skulle jag gärna lämna mitt sto! 
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#2 tack så mycket
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Stona här kollas flera gånger dagligen. Alla betäckningarna skrivs upp och alla stoägarnas önskemål uppfylls.
Hingsten här har ingen vidare dräktighet i år. Ett sto av 7 som är dräktig.

#4 vad tråkigt!
Av mina ston är det 2/3 som inte har brunstat om efter första brunsten m hingsten, Dom är inte UL ade men har nu gått över två brunstperioder.
Den som brunstat om är jättefet så jag börjar tro att det inverkar..
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Är det någon som har blå boken och orka kolla upp hur dräktighets procenten är på hingstar som som betäckte många ston tex. 2004 eller 2005 mot de som betäckte under tio ston?
Fölningsprocenten 2006 var 64% sett över hela beståndet.
Veritas odium paretFörvånad
Föregående år har vår hingst haft 100% dräktighet. I år är alla utom tre konstaterat dräktiga med hjälp av UL. Jag hoppas att det visar sig att även de är dräktiga.
Jag för dagjournal och har kontakt via telefon och mail. Hästarna kollas flera ggr/dag och även nattetid.

Även om stona ultraljudats och är dräktiga när de lämnar hingststationen är det ingen säkerhet att det resulterar i föl. Här har det i flera fall varit så mera än en gång. Dräktighets procenten räknas väl i födda föl, eller har jag fel.
Sen vet jag också att långt innan vi hade egen hingst kollade man om stona tagit sig innan de togs med i rullorna.Jag har också haft ston borta hos hingst. Inte undra på att en del hingstar har bra dräktighetsprocent.

#9 Den räknas helt riktigt i levande föl, det heter ju fölningsprocent och inte dräktighetsprocent.
# Att stoet är dräktigt på 16-30 (eller vilket antal dgr man nu gör UL på) dygn betyder ju egentligen bara att de blivit dräktiga. Då vet man åtminstone att hingsten klarat av sitt jobb.
Sen kan de ju resorbera pga att det är fel på fostret, stoet blir dåligt eller vad som helst. Därför har vi tidigare ofta kollat stona på vintern en extra gång men tanke på fodring och annat. Nu har vi en ny bra veterinär, så det kanske blir möjligt igen att göra det. Känns ganska skönt att veta att/om de är dräktiga fortfarande i januari/februari.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Fast jag tycker det är skönt att ultra mina ston för då vet ju jag som hingstägara/stoägare bla att hingsten har skött sig , sen vad som händer på vägen kan man inte belasta hingsten för.
Sen är det ju många gånger så tycker jag att det är stoet som det hänger på om de blir dräktiga eller inte.

# 11
Håller fullständigt med.

#11 Ja absolut, men av ngn anledning heter det alltid att hingsten har dålig dräktighet/fölningsprocent. Synd att inte statistiken har utrymme för mer info, som tex om stona kastat/dött själva tex. det står inte, utan man räknar bara helt sonika bort fölet från hingstens lista och sänker procenten…
Man kan ju hoppas att folk tänker på det då de läser statistiken?
/Cattis

Håller med #11, om stoet ej tar sig på varken första el andra tycker jag att man bör kolla om dom står med infektion, eller något annat.
Om man nu räknar fölningsprocent, så undrar jag räknas den ut på antal betäckta ston som sen får levande föl ?? eller antal dräktiga som sen fölar. Vet ju mkt väl att massor kan hända på vägen.. men i år fick de 4 ston som var dräktiga fina levande föl.. jätte kul o nästa år hoppas vi på fler.

#14 Det räknas ut på antal betäckta ston. Det är därför en del (iaf förr) fixat till sifforna genom att enbart rapportera dem som är kontrollerade och konstaterat dräktiga.
Kul att det gått så bra!
/Cattis

ok, synd att folk "fuskar" för jag vet inte om jag tycker det gynnar hingsten i längden.. men men jag rapporterar ivf in alla som är betäckta o hoppas att så många som möjligt får fina föl.
hoppas att fölningsprocenten går upp, för runt 60 procent är inte mycket eller ??

Om jag inte minns fel har shetland den lägsta fölningsprocenten. Undrar vad andra raser ligger på?
Nej shetland har inte lägsta tex har Exmoor 11%, PRE , Friser -33%.
Veritas odium paretFörvånad
Vårt shettisto fölade för tidigt och fick ett dödfött föl.Tråkigt men än tråkigare var när jag ringer till stuteriet där hon var betäckt och fick ett nonchalant JASÅ till svar. Jag anklagar ABSOLUT inte deras hingst men lite intresse kunde dom ha visat…
Dräktighets% på enskilda ponnyhingstar är svårtolket pga att de oftast betäcker så få ston. Bara med slumpens hjälp kan det se heltokigt ut under en säsong…
Vet t ex en connemarahingst som hade kanon dr % och skrev det i sin hingstannons året efter. Vad hände? Jo, alla lågfertila (=problemston) ston sökte sig dit och, oj, vad låg dr% han hade året därpå!
Likaså vår hingst som till slut var den enda svenska connemarahingsten som fungerade på semin. Vilka ston fick han? Jo, merparten ston som misslyckats på normal betäckning och som vet rek semin på som ett sista försök, samt de ston som inte stod för hingst vid naturlig betäckning (=nåt vajsing var det ju på hormonerna)… Ni kan ju tänka er… Tror det var 5 av 30 seminston som var 12 år eller yngre! Då var man tacksam för varje sto som blev dräktigt men det var en kämpig säsong..
Detta berättat som tröst för er duktiga hingsthållare. p g a ert goda rykte får ni mer problemston än genomsnittet, heja på!!! Tycker det skulle finnas nån "ruta" på språngrullan där veterinären kunde markera ev lågfertila (problem)ston, det är ju liksom inte hingstens fel om det inte lyckas 100% med dom.

# 20
Just så blir det, till slut står man med bara sk. problemston och hingsten får dåligt rykte. Samma gäller ston som är i tävlingsform och skickas till hingsten, det är nästan omöjligt att få dessa dräktiga.
Jag tror och har belägg för att ston som ska gå i avel måste få varva ner innan betäckningen för att överhuvudtaget ha en möjlighet att ta sig, även ha det lite lugnt tiden efter betäckningen. Hur som är det ju alltid hingstens fel om det inte blir föl. Har också tyckt att ston som blir medelålders och inte tidigare haft föl är svårare att få dräktiga, en del låter sig inte heller betäckas. Det blir ju också hingstens fel !!
# 20 En tanke slog mig, om man använder ston som inte står naturligt för hingsten och har något hormonfel i avel är det inte risk för att "icke önskvärda egenskaper" för vidare, borde man egentligen avla på individer som inte klarar av att föröka sig utan hjälp?
#19 menar du att hingsten skulle ha med saken att göra att stoet fölade för tidigt?
Då ston är infekterade är det ju inte hingstens fel men det är ju ganska lätt avhjälpt också. Många bara betäcker utan att kolla sina ston och är dom kollade och behandlade ett år och inte tar sej så bara betäcker dom nästa år utan att först kolla så hon är frisk. Betäcka ett sto två gånger, blir hon ej dr ska hon kollas tycker jag.
Synd för hingsten när ett sto tex. brunstar 66 dygn utan att kollas upp för nå´t föl blir det ju inte.

# 25 Trist med ägare som inte förstår att stoet behöver veterinär vård. Ett sto som har brunstat i 66 dygn behöver få en spruta för att släppa ägget. Hur är hingsten mot stoet?
# 24 Är av samma åsikt , om stoet inte tar sig på två brunster bör man kolla henne.
Han gör inget speciellt med henne, verkar inte kunna avgöra att hon är infekterad på nå´t sätt.
Han har betäckt så jag har sett det 1 gång.
Brunstar likadant gör hon fortfarande, finns det någon risk/chans alls att ett sådant sto kan vara dräktigt?
Trist, verkar jätteskummt med ett sto som står för hingst i 66 dygn.
#23 Nej ABSOLUT inte! Men lite mer medkänsla än ett kort jaså kanske….
#30 Ett "tänker på er" kort är väl ett fint sätt att visa en medkänsla?
Dålig fertilitet och sperma kvalité kanske börjar bli ett problem eftersom man i Holland kollar spermakvalitet innan hingstarna sätts i aveln. Fertiliteten följs upp, är det inte tillräckligt bra tas hingsten ur avel eller säljs innan till ett annat land.