Hur lång?
Hej! Undrar bara hur lång man inte får vara för att rida en shettis?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Beror på hur stor shettisen är.
#1 en normal stor?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

En normalstor, eller standardstor som är den korrekta benämningen, är mellan 87-107 cm så det varierar väldigt.
Hur stor menar du med normalstor?
Jag har inte så stor erfarenhet av shettisar i storleksväg. Men tack för svaren!
Stor shettis över 1 m skulle jag max sätta 55 kg på om ryttaren är bra på att rida, nybörjare max 45 kg.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Min äldsta dotter är 150 cm och rider stor shettis. Men hon är lättviktare för sin ålder (11 år) och väger bara något över 30 kg. Det finns så mycket som påverkar när man är för stor för shettis.
Jag har haft olika vikter beroende på vilken ponny det gällt. Jag hade ett äldre sto som var 98 cm som jag hade maxvikt 35 kg. Jag upplevde det som att hon inte orkade mer på sin rygg. Sen hade jag oftast max 45 på de flesta av shettisarna men 55 på någon som var grövre och över metern, men berodde också på hur ryttaren balanserade sig. Mina shettisar reds inte i paddock eller så mycket på volt vilket jag ser som en större belastning än uteritt.
Om jag ska gå efter längden så kan ryttaren hålla sin arm mot manken på hästen. Om armen är vågrät så är det lagom storlek.