Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1464 ggr
Angeh
1

Mineraler?

Har någon tips på smakliga mineraler som hästarna äter utan att det blandas i kraftfodret? Mina  motionskörs lätt och får bara hö på vintern. Mineralerna ligger oftast kvar i krubban. Tacksam för tips.

Annelie-P
1

Jag ger Krafft Miner i pelletsform och alla hästarna tycker om dem.

Carita
0

mustang får mina och äter glatt

AnnaFagerell
2

Har slutat med mineraler till mina hästar efter div leverproblem. De mineraler som finns i baljor är onaturliga och innehåller för mkt melass och annat för att få dem att äta mer. Ratar de mineraler man lägger i fodret behövs troligen inga heller är min åsikt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Angeh
0

Krafft är ingen favorit. Har mest ängshö med en massa olika örter, så de kanske täcker sitt behov den vägen? Har gett Homeopathusets Minesyl tidigare,men det blir ju så dyrt i längden…

StuteriSolo
1

eggersmann har smakliga mineraler i pelletsform. vill hästarna inte alls äta mineraler kan det bero på att det finns nog av det i höet, analysen brukar ju ge en fingervisning

hippoteket
1

Vitafor (kvarnbyfoders) har pelletterade mineraler sm hästarna gärna äter.

Jag skulle aldrig förlita mig på att hästen själv kan avgöra om den behöver mineraltillskott, därför får mina hästar mineraler.

minimax
1

Vis av egen erfarenhet av både hästar och mjölkkor med mineral problem, kan jag säga att det är lika farligt att ge för mycket mineraler, som för lite. Ger man för mycket av till exempel koppar eller magnesium, får djuret brist på just den mineralen! Plus att det även kan störa upptaget av andra mineraler. Viktigt att tänka på när det gäller vanligt salt, NaCl, är att det lätt blir för mycket med både mineralfoder, (oftast tillsatt salt) och saltsten. Då känner hästen (och korna) av en saltbrist som beror på för lite KCl, som också smakar salt, och börjar då äta mycket på saltstenen, vilket skapar ännu större obalans och dom äter ännu mer saltsten. Ofta börjar dom då också äta jord. Jag har analyserat mitt hö på diverse mineraler och kommit fram till att det endast är selen mina hästar behöver, så jag ger bara tillskott av selen och E-vitamin.