Hull på 2 årig
Hej jag undrar om någon har nåt tips på hur jag kan få ner min 2 årige valack lite i vikt?
Han får idag 4 kg hö och 200g protein koncentrat sam mineraler och betfor.
Jag håller på köra in honom men vill inte gå gå för snabbt fram.
Sen om någon har något tips på hur man bedömer hullet bäst?
Här har ni även bild på honom idag
Jag tycker inte att man ska banta en tvååring, han växer fortfarande och behöver lite hull och energi för att utvecklas. Utifrån bilden ser han inte speciellt överviktig ut.
Jag menar ju inte banta direkt ,jag ska ju inte minska något på foder utan tänkte mer på träning. Men han har gått upp ganska mycket sen han blev kastrerad. Vet att dom är svårare att hålla i hull när dom e kastrerade . Men dom ska ju inte behöva gå runt o va tjocka för det
bilden är från maj och då tyckte jag han va i perfekt hull
Ger du honom ett bra hö och kommer igång med körningen så tror i alla fall inte jag att fetma kommer vara något problem för din ponny. 🙂
Okey :) får hoppas på det, ska avmaska hästarna nu med så får se om det kan påverka magen lite med :)

Han ser ut att vara i alldeles lagom hösthull, har han kompisar att leka med i hagen?
En ponny som är yngre än fyra år som har kompisar att leka med och som dessutom tränas behöver man inte vara så exakt med hur de ser ut i hullet, såvida de inte börjar få så mycket hull att man inte kan känna revbenen alls.
#5 ja han går ihop med ett welsh sto på ett år :) dom brukar fara runt :) Det är lite jobbigt bara att hon kräver mkt mat och han lite så det är lite svårt att kompensera det rätt.
Är bara rädd att han ska gå upp för mycket för då är det ju värre att få bort det ,
Den ser bättre ut på första bilden tycker jag…
Medarbetare på djurskydd.ifokus

för att kolla hullet känner man på revbenen strax nedanför manken. En ponny bör ha minst 5 mm mellan hud och ben. På hösten får de gärna ha minst det dubbla, speciellt om de går på lösdrift.
När hästen vuxit det mesta och är för fet på hösten kan man fodra med halm under en period, i det vilda lever de ju på visset gräs under vintern och ska leva på hullet från sommaren.
#7 på vilket sätt tycker du han ser bättre ut på första bilden?
#9 tycker att han är i bättre hull samt mer musklad på första bilden än på andra. Han tappar lite av rastypen när han är för tunn. Gissningsvis på en utställning tappar han således också ett eller kanske två poäng med bild nr två. En shetland kan och ska ha lite hull utan att vara fet. Bild nr två är han lite mer sportponnymodell
#10 Det kan vara så att hen vill använda sin shettis till sport och då är ett lägre hull att föredra framför "shettishull". För det sliter att sporta med extrakilon. :)
#11 Det stämmer han kommer användas som körponny så då tycker jag det är onödigt att slita extra på lederna för att han är överviktig. Hälsan är ju inte bättre för att dom är småfeta.
Tycker det är lite tråkigt att folk nästan alltid vill ha sina shettisar småfeta. Det är väl ändå lika viktigt för dom att vara i form om dom ska användas som vilken häst som helst?
#11 Personligen tycker jag det är tragiskt att dom kan få nedslag pga att dom är i fin form och inte överviktiga.
Han är nog inte mer muskad nu än vad han va då. Det är nog bara fettet som lurar samt att han grovnat lite nu över sommaren eftersom han fortfarande växer . Men annars va han ganska mycket mer aktiv innan han kastrerades så det är nog större sannolikhet att han tappat muskler.
#12 Så länge han växer behöver han fett och energi för att kunna bygga muskler och utvecklas till fin ponny som ska hålla i många år.
Vill man ha en "sportig" ponny får man nog se sig om efter en annan ras för så ska en shetlandsponny inte se ut, därmed inte sagt att de ska vara feta.
En helt annan aspekt är tuggbehovet. Jag anser att en tvååring ska ha fri tillgång till grovfoder, i värsta fall åtminstone halm. Annars är risken stor att de börjar med olater som krubb/staketbitning, äter olämpliga växter etc. Dessutom blir magsårsproblemen allt vanligare.
#14 Jag har aldrig sagt att jag ska banta eller minska på fodret, han får i stort sätt fri tillgång till hö i småmaskiga nät samt en beräknad foderstat så han får i sig alla mineraler och vitaminer han behöver. Jag har varit på utställning men tycker det är lite skrämmande hur många övervikta shettis det finns. Jag sätter hälsan före hur "rasen standarden" ser ut. Jag har hellre en pigg och glad ponny i fint hull än en "överviktig" med fång problem och problem med leder o.s.v.. Med detta menar jag inte att jag ska hålla honom undernärd utan jag vill hålla honom i god form :)

Jag tror det är lätt att lura sig på hullet. Visst finns det många alldeles för feta ponnyer på utställning, men det finns också de som ser feta ut men om man känner på dem så är de inte så feta.
#17 Visst är det så. Jag menar bara att jag förstår inte varför det är så acceptabelt att ha sina shettisar tjocka.
Vad är det som skiljer dom mot någon annan häst?
Ingen häst/ponny mår bra av att gå och bära på extra vilkt..
Jag anser att dom satt standarden så för att folk inte gör något med sina shettisar därav blir dom tjocka, så då är det lättare att sätta en sån standard än att få folk att träna sina shettisar.

Jag tänker inte uttala mej om hull utifrån några bilder, eftersom det är jättesvårt att avgöra. Men jag tycker TS har en mycket viktig och tänkvärd åsikt i#18.
Det blir lite kejsarens nya kläder över det hela, så fort frågan om feta shetlandsponnyer lyfts… Jag tror att vi måste öppna ögonen och faktiskt inse att det börjar bli ett problem att övervikt ses som normalt och till och med önskvärt i utställningsringen. 🤐

#19 Jag upplever att det beror vilken domare man visar för. Vissa påpekar ofta om hästarna är i för högt hull medan andra inte säger något.
Jag har i år varit på en utställning där jag såg den fetaste häst jag någonsin sett. Domaren påpekade detta och förklarade vilka negativa effekter det fick för utställningsresultatet och hälsan.
Jag tycker domarna har ett stort ansvar i frågan. Accepterar de smällfeta ponnyer tror jag säkert att många utställare tar med sina smällfeta ponnyer på utställning.
#18 Du tror väl inte att alla ska se likadana ut bara för att alla raser är hästar? Alla de olika raserna har ju sitt sätt att se ut på. Att jämföra en shetlandsponny med ett arabiskt fullblod eller ett fullblod med en ardenner… det är bara inte jämförbart.
Jag skrev att Jag tycker att din ponny ser trevligare ut i lite mer hull, därmed påstår jag inte att den mår dåligt i lägre hull eller så. Men en shetlandsponny just ska inte vara smal i rastypen. Sen hur du vill ha honom är din ensak sålänge han mår bra. Men du måste ta åt dig av det som skrivs, ex Hannas kommentar… Fett och energi bygger muskler. Tittar man på din sommarbild så fattas han en hel del muskler. Ha i åtanke att en shetlandponny utvecklas sent. Det är jämförbart med islänningen. Sen är det ju också så att sportponnyer som jag kallar de för, har ofta problem med div olater. De tuggar inredning, de väver och har en massa hyss för sig, säger inte alla men många. Detta pga tuggbehovet som Hanna också nämner. Vill man ha en tunn häst tycker jag man ska leta med ljus och lykta efter ett "fattigt" grovfoder så man kan ge mycket mer utan att hästen lägger på för mycket. Men många väljer ett kanonfoder bara för att de måste ha i sig vad de behöver för träning och tänker då inte på att den lilla ponnyn också behöver tugga. Ett bra foder och 2 kg, sen får den inte mer för då blir den fet.
Det finns massor av ponnyer i gott hull som springer på travet. Har aldrig hört att dessa blir skadade.
#19 Absolut! men härled det inte till ponnyn ovan, för den är absolut inte fet.
#21 Jo, nog finns det travponnyer i högre hull alltid. De jag har kört i lopp är dock som friskast och piggast när de har ett normalt (häst)hull. Man kommer inte ifrån att det blir lite jobbigare att släpa på några kilon extra! :) Klart det sliter i längden. Jag kan ta min egen som exempel! Hon har varit i topptrim för tävling tidigare i sitt liv, idag är hon i shettishull. Jag märker en MARKANT skillnad i energi och prestation mot för när hon var vältränad!
Det jag dock håller med om är att fett och protein behövs för att bygga muskler. MEN man behöver inte först göda ponnyn fet och sedan träna bort det för att bygga muskler! Ger man en god foderstat året runt och fortsätter träna effektivt så kommer musklerna. Detta handlar trots allt om en unghäst som ännu växer och han behöver helt klart mat. Men ett högt hull? Nej.
#21 jag har aldrig jämfört en shettis med en arab, jag vet att en shettis är mer en ponny av kallblodstyp. Men för de behöver dom inte vara överviktiga. Jag förstår inte varför ni tolkar det som att jag ska minska på foderet? Han får idag en väl balanserad foderstat som är anpassad efter honom och den kommer jag inte ändra på för att miska vikten. Viktminskning kommer ske genom träning som består av promenader och körning. Och visst slits leder o.s.v om dom är överviktiga en bekants shettis fick problem med patellan pga övervikten och då va inte denna ponnyn extrem fet. Jag vet även att han inte är jätte tjock idag men varför ska man vänta tills dom blir det innan man tar tag i saken? #22 Vi tänker nog i samma banor en vältränad ponny är en pigg ponny. Och jag anser att en pigg ponny är en lyckligare ponny. Bara mi åsikt
#23 Det är även min åsikt! Känns onödigt att medvetet hålla en aktiv ponny i högt hull.
#18 Det är inte bara Shettisarna som tjänar poäng i utställningsringen om de har högre hull (nu sa jag INTE överfeta - även om det förekommer att ponnier med dallrande fett anges som välmusklade)…
Problemet med växande unghäst kan ju vara att de i vissa tillväxt-faser (& även beroende på väder) kan behöva mer energi & om de då dessutom tränas i ngn form kan de sjunka ihop väldigt fort om de inte har lite extra-hull att ta av - läs nu INTE fet för det menade jag inte!!
Som andra påpekat så är det omöjligt att bedömma hullet genom en bild, men han ser ut att vara i fint hull för en ponny som inte tränar - slimmade blir de ju sen när träningen är igång & de jobbar med ryggmusklerna, då dras ju magen automatisk upp…
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!

#25. Stämmer. Jag har sett foton på Welsh från GB där de är groteskt feta men ändå går främst i ringen.
#26 Det händer tyvärr i Sverige oxå… 😮
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!

Tänk på att de är en unghäst du har och ingen färdig ponny.
Vi tävlar trav med våra och ja en del är säkert lite för runda men de är väl musklade och i fin form.
Det är inte magen du ska titta på utan över revben och mäta typ där du spänner gjorden(för att förklara enkelt)
En häst som har *häng buk* eller lite mage behöver inte vara tjock, de kan även vara mycket vätska och en hö buk är ingen fet häst.
Tycker tyvärr att allt för många travponnyer är för dåligt musklade över rygg och njurtrakterna pga för lite mat och hård träning.
Har sett en ponny som *skulle* vara i fint skick och vara vältränad den hade en ryggrad som stack upp och inga muskler på rätt ställe men så blir det när de blir felutfodrade tyvärr.
Så mitt råd till dig är lyssna på din häst ta de lugnt och låt den få fri tillgång till grovfoder och slopa kraftfodret.
Jag kan nog tycka att 4 kg grovfoder är i minsta laget för en medelstor shetlandsponny, för tuggbehovets och matsmältningssystemets skull. Se till att ponnyn rör på sig mer och öka grovfodergivan lite till, hade jag sagt. Och ska den nu börja köras så lär det inte vara något större bekymmer.
Se vad gäller feta shettisar på utställning så tycker jag att "lagom är bäst". Det ÄR en lättfödd ras vi har och därmed kan man nog också tycka att det på sätt och vis tillhör deras rastyp att vara just runda och goa. Men därmed inte sagt att de ska vara smällfeta.
Britternas syn på utställningsskick på ponnyer (generellt) är att de ska ha ett ganska ordentligt hull.
#28 Jag förstår vad du menar, jag ska även avmaska honom nu i dagarna ifall det är mask som är lite boven i dramat. Höet han får har ganska låg protein halt därav jan får extra protein kraft foder. Sen får han även fri tillgång till hö i nät så enligt min uträkning äter han ca 4 kg om dagen. Så det är inte med hjälp av svält/bantning som jag vill vill få ner han utan snarare med rätt foder och träning. Sen vet jag att han är ung så det är ingen hårdträning han kommer att få. #29 han äter inte mycket mer än 4 kg om jag ger han det, han har fri tillgång i småmaskigt nät och då har jag räknat ut att han äter ca 4 kg så det är inte så att det är begränsat. Vill han äta mer så kan han .
frågan är väl om han behöver ha det småmaskiga nätet? Mina ponnysar brukar ha fri tillgång till hösilage på vinterhalvåret (utan nät) och de brukar ändå gå ner i vikt efter sommarbetet…
Han har alltid fått i småmaskigt nät och jag tycker det funkar kanon. Han har aldrig varit dålig i magen eller nåt. Plus att han har något att sysselsätta om dagarna sig med.
#23 att minska på hullet genom körning på en tvååring är väl att slita på ponnyn? En shetlandsponny är inte färdig innan 5 års ålder. Sen tycker inte jag att din ponny ser ut att ha mask. Han är glansig och fin i pälsen med en trevlig uppsyn.
Håller med Veronica ovan. Har sett hur hästar ser ut med stora hängbukar men som är tunna över njurparti och revben. De behöver proteinrikt foder. Risken med att banta en tvååring blir en stor buk, varav du tycker att han är fet och så vill du banta den ännu mer. Skulle också tagit bort nätet och uppmuntrat honom att äta mer grovfoder och slopat kraftfoder. Får han för lite grovfoder samtidigt som han käkar kraftfoder kan han få magproblem.
tycker dock det är bra att du är uppmärksam på hullet. När han varit valack några år kan det vara svvårare ha kontroll