Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1549 ggr
halloonsodaa
0

Nya tänder?

Jag har mitt 2-åriga sto ute på foder och fick precis ett sms av fodervärden. Tydligen har Lillan feber (38,7), äter inget och har fradga i munnen. Orolig ägare som jag är har försökt kollat på internet men hittar inget som matchar. Är det någon som har varit med om detta eller vet vad det kan vara? Kan det vara att hon börjar få tänder? Då kan de ju få lite feber och aptitlöshet. Är det en förgiftning? Något olämpligt hon har fått i sig? Veterinär har varit ute men de förstår inte vad det kan vara så hon har fått smärtstillande. Väldigt tacksam för hjälp! /Johanna

Annette
0

Min ena ponny har flera gånger haft feber vid tandbyte. Även koliksymptom.

Kris_J
0

Djur som ätit odört kan tugga fradga

Även vid foderstrupsförstoppning har jag varit med om det, men då rann det ur näsborrarna också.

Veritas odium paretFörvånad

cookie13
0

En väns häst i mitt stall hade samma symptom och efter många veterinär besök och endast gissningar fick de tillslut åka in till Ale klinik där de tog ett bukpunktatsprov. Då visade det sig att buken var vätskefylld och hästen hade bukhinneinflammation. En ovanlig åkomma så svårt för veterinär att diagnosticera. Hästen fick stanna på kliniken i 2 veckor men klarade sig. Detta är för hästen en mycket smärtsam sjukdom och behandlas med smärtstillande och penicillin. Tyvärr inte alla som klarar sig trots behandling. Jag tycker du skall kontakta närmaste klinik och förklara symptomen för dem och nämna bukhinneinflammation ifall de tror att det kan vara detta. Skulle det vara denna otäcka inflammation så kommer din häst garanterat inte att klara sig och tyvärr få lida fruktansvärt. Hoppas jag inte skrämmer dig nu men blev lite orolig då jag varit med in detta och vill absolut inte att någon annan ska få lida samma pga vet som inte har kunskapen om detta då det faktiskt är mycket ovanligt men tyvärr förekommande. Hoppas din häst blir bra snart. Mvh Rebecca

cookie13
0

Förlåt jag menade att han inte kommer klara sig om han inte får behandling om det skulle visa sig vara bukhinneinflammation och det blir ett mycket smärtsamt slut för hästen. Med behandling har han givetvis en god chans att klara inflammationen och få komma hem igen frisk och kry. Mvh, Rebecca

halloonsodaa
0

Tack för alla svar! Hon började må bättre igår och sen dess har jag inte hört något mer så antar att det gick över! Både jag och fodervärden tror att hon har fått i sig något olämpligt. Det är väl sånt som händer antar jag:-)

AnnaLenaK
1

#5 Vet du om pålle haft mycket styngflugeägg? Styngflugans larver kan ställa till med stor oreda i munhålan när de borrar sig in. Ökad salivering och svårt att äta är inte helt ovanligt vid kraftiga styngflugeangrepp.

Skönt att din ponny mår bättre i alla fall :-)