Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1419 ggr
Pelzi
0

Hur ofta verkar ni hovarna?

Hur ofta verkar ni hovarna på era shettisar som går barfota?

Vi har inte behövt verka hovarna  sen början av sommaren och hovarna är ännu i bra skick inga sprickor och inte heller för långa. Men hovslagaren ska komma om nån vecka för att kolla till hovarna, för säkerhetskull.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

seijsing
0

Väldigt individuellt. Mellan 5-8 veckors mellanrum brukar vi ha mellan hovslagarbesöken. Om de har något problem, typ hålvägg el. dyl. kan det behövas verkning ned till var tredje vecka.

Glansia
0

Jag verkar de som inte används ofta, ca var tredje till var femte vecka, eftersom de inte sliter ngt. De som används har skor pga att vi kör/rider på grusvägar och de skos om var 8-9 vecka.

trex
0

Var 8:e vecka.

[[AcsJulia]]
0

Mina verkar jag kanske en gång i veckan i form av raspning. 👍 Drar några drag med raspen runt om så att inga ojämnheter eller för hög hovvägg uppstår.

Wida
0

brukar ha ut min hovslagare ungefär va 6:e-8:e vecka, blir det några ojämnheter bruka jag raspa lite själv där i mellan

SandraO
0

Olika beroende på årstid då de växer väldigt olika. Jag tror att standarden ligger i snitt på 9 veckor, jag raspar till hovarna då och då för att hålla dom jämna!