Hur ofta verkar ni hovarna?
Hur ofta verkar ni hovarna på era shettisar som går barfota?
Vi har inte behövt verka hovarna sen början av sommaren och hovarna är ännu i bra skick inga sprickor och inte heller för långa. Men hovslagaren ska komma om nån vecka för att kolla till hovarna, för säkerhetskull.
http://emmaskaninselar.blogg.se/

Väldigt individuellt. Mellan 5-8 veckors mellanrum brukar vi ha mellan hovslagarbesöken. Om de har något problem, typ hålvägg el. dyl. kan det behövas verkning ned till var tredje vecka.
Jag verkar de som inte används ofta, ca var tredje till var femte vecka, eftersom de inte sliter ngt. De som används har skor pga att vi kör/rider på grusvägar och de skos om var 8-9 vecka.
Var 8:e vecka.
Mina verkar jag kanske en gång i veckan i form av raspning. 👍 Drar några drag med raspen runt om så att inga ojämnheter eller för hög hovvägg uppstår.
brukar ha ut min hovslagare ungefär va 6:e-8:e vecka, blir det några ojämnheter bruka jag raspa lite själv där i mellan
Olika beroende på årstid då de växer väldigt olika. Jag tror att standarden ligger i snitt på 9 veckor, jag raspar till hovarna då och då för att hålla dom jämna!