barfota boots
yoyo folket! Har funderat ett tag på att skaffa barfota boots till min shettis men hittar inga som är så små som hans hovar, dessutom förstår jag mig inte riktigt på hur stora storlekarna är xD Vet ni några bra boots som ligger på max 700-800kr tilll mindre shettis? Hans pappa är mini och hans mamma är standard. Brukar ha lite jobbigt att hitta bra utrustning till han då standard oftast är förstort och mini oftast är förlitet beroende på vad det är. Sen är det ju en pain in the ass att hitta bra utrustning till mini. Iallafall tycker jag det för jag hittar typ alldrig nåt D:
Jag använder mig av easyboot traditional och älskar dem! Köpte dem förra vintern för att kunna brodda och jag har varit lite skeptisk. Köpte först bara till framfötterna och han klev av dem i snabba galopper i uppförsbackar. Under sommaren slet han så mycket på bakfötterna att jag blev tvungen att köpa ett par till dem med, och efter det kliver han inte av framskorna längre! Min ponny är inte behov av skor för att han är öm utan för att han sliter för mycket på fötterna och skulle således kunna gå utan skor ibland, men han älskar dem så jag har svårt att inte sätta på dem vid varje tur! De är, så fort man lärt sig, lätta att sätta på, sitter bra, lätta att rengöra, brodda och min ponny får ett långt och bra steg med dem. De kostar ca 600kr styck, men är väl värda varenda krona, håller länge och jag slipper dessutom ifrån kostnaden för hovslagare på den hästen. :-)
Har samma funderingar; Kör pållarna mest på grusväg, men i nuläget inte tillräckligt ofta för att motivera skoning på dem.
Hur länge håller bootsen?
De jag har haft fram köpte jag i vintras. De har hål för broddar så de borde slitas snabbare. Sedan typ maj har jag nästan använt dem nästan varje dag och visst ser de lite använda ut, men inte särskilt slitna. Innan maj använde jag dem kanske tre gånger per vecka. Så kanske att man räknar med att man måste byta dem en gång per år om man använder dem varje dag. Tror dock de håller längre än så. En rem har gått av på dem och kostade typ 50 kr att köpa ny, men jag har inte orkat byta den än och de sitter som berget i alla fall.
Är det de här du menar?
http://www.easyboot.nu/easyboottraditional-p-147.html?cPath=72
Exakt! Jag köpte först epic, men när de flög av så hängde de kvar runt benet och det kändes mest farligt att han kunde kliva på dem eller halka. Så jag tog bort gaitern och efter det är jag mycket nöjd. Man mäter hoven så får man fram vilken storlek på skon man behöver. Bakhovarna på min är för smala enligt måtten, men de sitter super ändå.
tackar :D Min ponny har jävligt små hovar(8cm breda och 8cm långa ungefär) men gör dom en sko efter mått man ger?
#6 Men då borde det väl funka med stl 0000?
Den är ju för hovar med 7,8-8,5 cm breda & 8,5-9,2 cm långa - visserligen så är de ju då kanske lite långa, men som #5 skriver det kan ju funka även med lite för stort (visserligen bredden där)…
Finns det ngn som har en storlek som egentligen är lite för lång gentemot hovens mått & kan kommentera hur bra/dåligt det funkar?
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Tänk också på när ni mäter hovarna. Är de nyverkade eller är det mellan två verkningar..Lite spelrum vill man ha för hovarna växer som sagt 😉
Mätte hans hovar igår :D Och det är ungefär 1,5mån sedan han blev verkad. Tänkte jag kunde mäta när han ska verkas nästa månad. Men kommer nog inte ta bort mer än 0,5-1cm för hans hovar slits ganska bra av sig själv ^^