Utställning ?
Din ponny är ingen shetlandsponny, även om hon möjligen är i samma storlek som shetlandsponnyer. För det första har hon ingen stamtavla, vilket gör att hon aldrig kan räknas som shetlandsponny. För det andra är hon tigrerad, vilket är en färg som inte finns bland shetlandsponnyer. Hennes avkommor kan aldrig ställas ut som shetlandsponnyer, oavsett om pappan är godkänd shetlandshingst eller ej. Shetlandsutställningarna är endast öppna för shetlandsponnyer som är registrerade hos Shetlandssällskapet. Hon är säkert en jättetrevlig liten häst :) men shetlandsponny är hon dessvärre inte.
Det finns vissa föreningar som arrangerar utställningar för hästar oavsett ras och stamtavla, testa där! T.ex. brukar det vara en i Halland varje år.
Att hon är shettis vet jag glömde skriva det men tänkte skrev shettis för hon är ung så stor lätare att förklara än att skriva korsningsponny:) då vet jag ifall jag betäcker med en annan som är det.
men tänkte det finns typ agillity för hästar såg det i helgen måste det vara renrasig då oxå eller gäller bara stam då *?
Tror inte att du så lätt hittar en "godkänd" Shetlandshingst där ägaren tar emot heller tyvärr. Dom flesta (hade hoppats alla) kräver att stoet ska vara en renrasig Shetlandsponny registrerad i SSS och RS berättigad.
Amor vincit omnia 
Är det i RKS regi så krävs väl renrasig och reggad i SSS om jag inte missminner mig. Detta är baksidan med att ha korsningar.
Amor vincit omnia 
Det är en kompis som har en shetishingst hon hon ville betäcka och hon vet att min inte har någon stamm eller så
Då blir det ännu mer korsningar då 😕Vet du nåt om din lilla vad gäller ärftliga sjukdomar? Vet du nåt om hingstens? Har man renrasiga shetlandsponnyer som visats och där hingsten godkänts och veterinärundersökts osv. så vet man i alla fall vad man avlar på. Det är ju trots allt inte bara ditt sto och hingsten du lägger ihop, det är arvsmassan från flera generationer du för samman och du har inte en aning om resultatet. Vill inte på nåt sett vara taskig, din ponny är säkert världens finsate men måste du ta föl på henne? Köp en reggad renrasig shetland så kan du både avla, ställa ut och vara med på bruksaktiviteter. 😉
Amor vincit omnia 
#2 Din ponny är ingen shettis. De får inte vara den färgen.
Jag vet flera som har fina shetlandshingstar som också tar emot ston utan stam och som inte är rena shetland. Har inte funderat på om jag skulle göra det till min egen men egentligen varför inte? Det är bättre att du tar en hingst med stam och som är visad och veterinärt godkänd än en annan hingst som inte ens är veterinärt kollad.
Korsningar är ju tyvärr uteslutna överallt nästan så det finns inte mycket du kan göra. Har inte sett någon utställning här heller där man kan visa korsningar. då ska man kanske hitta en utställning som inte är meriterande och det är nog svårt idag
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Det jobbiga är ju att jag köpte henne av än jag känner och när hon köpte henne hade hon en mamma hon var brunskäck och hon har två pappor, hon som köpte henne fick med papper som bara var att skicka in så var det löst vem som var pappan men hon tappade ju bort de här papprerna så jag vet ju inget och jag var tvungen att fixa pass eftersom hon tappat bort det oxå men jag och den här hästen fastnade för varran så kunde inte undgå att köpa henne tog först hand om henne i 1 år och sen kunde jag inte lämna kvar henne där hon var.
När jag först kollade henne hos vet så hade hon chip men det numret fanns inte med någon stans så allt står helt still vet inte om jag ger chip numret till veterinärer hon kollades på när hon var liten kanske de kan få fram henne och jag hittar första ägaren eller vad tror ni ?
#8 Garanterat så är det så att din ponny är chipmärkt och pappren bortslarvade innan det han bli pass av det. Du tar ut en id kontrollant som antecknar chipnr och som gör en ny signalementsbeskrivning på henne. Sen skickar du det till SH =)
men jag har ett pass nu, men jag kan väll inte skicka in det till SH då jag inte vet vad hon är för ras?
#10 jag förstår inte, har du pass? Det är chipnr som fattas? Då kan en id kontrollant hjälpa dig med det också =)
nej hon hade chip och sen papper för att göra pass, men när jag köpte henne så var de papprerna borta eller hon jag köpte henne av hade slarvat bort de och när jag skulle göra nyss så var hon chip märkt men numret fanns ingen stans (jag hade ju hoppats att man skulle få fram något av det numret) så då var hon inte registrerad eller nått antar jag. men jag skaffade ju pass till henne då,
#12 Men vad var det för id kontrollant du hade ute som skrev papper till pass och som inte läste av henne och tog nr? Har du kollat hennes nr ordentligt med chipregistret? Det är ofta att korsningarna inte har pass men papper klara. Tror det är för att passet kostar 1000 spänn
jag hade ute veterinären passet kostade la runt 1000kr och nu har hon pass men vill ju veta förra ägaren :(
Vi köpte henne hos Ingrid & Barbro olsson i skåne (det är en veterinär staton) Hon var då där med sin ägare och hennes mamma på Id kontroll och de sa att hon var tillsaslu och min kompis köpte henne då till mig för jag jobbade i hennes stall och hon undrade om jag ville ha henne typ. vi fick ju med papper för att kolla vem mamman och pappan var men de försvann ju sen :(
Lite rörigt att skriva om det men hoppas någon förstår iallafall :P