Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1829 ggr
Mossedal
0

Hur är det nu igen....

… vet att det säkert står under många trådar, men nu hittar jag det inte!?

Har jag uppfattat det korrekt att en internationellt godkänd hingst får verka i Svensk avel (om CEM-testad efter import) MEN avkommorna får annan färg på passets omslag - MEN avkommorna räknas som fullvärdiga shetlandsponnyer, trots annorlunda passomslag.

Kan färgen på passet någonsin ändras (om avkomman visas etc) eller ar det för alltid avvikande i färg?

OM den internationellt godkända hingsten ska få RS-nummer, krävs en fullständig premiering (med exteriörpoäng, bruksprov, veterinärundersökning etc.)? Eller räcker det med "bara" exteriörpoäng, och om så… måste detta ske vid premiering eller räcker utställning?

Jag har förstått att det finns "två läger" (eller fler ;-))) när det gäller detta med importerade hingstar, och visst kan jag förstå samtliga argument för/mot import och för/mot premiering för RS-nummer.

Ett argument för att visa hingstarna i Sverige är oftast att man vill veta (svårt att förstå utländska bedömningar) hingstens fördelar/nackdelar, och att en bra hingst minsann säkert går igenom i Sverige också…

Finns förståelse för att en hingstägare (ex. jag ;-) redan så att säga betalat §§§§§§ för att hingsten är visad, kanske betalat lite extra §§ för att hingsten BEVISLIGEN lämnat goda/mycket goda avkommor??? Det är ju trots allt förenat med en massa kostnader/tid etc att visa hingsten IGEN :-(

Jag kan förstå osäkerheten kring t.ex. en importerad ung hingst som man inte kan se poäng på och som inte lämnat några avkommor. Men hur viktigt är det egentligen för stoägarna med ett RS-nummer och "svenska poäng" om hingsten redan fått poäng utomlands och därtill välbedömda avkommor?

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

AnnaLundin
0

JA, avkommorna räknas som fullvärdiga shettisar

och JA det går att uppgradera vita pass till blå om ponnyn själv visar sig vara bra (jag kan inte de exakta reglerna där)

Hingsten måste nog göra fullständigt avelsvärdering med gdk resultat för att "bli blå", det räcker inte med utställning.

För MIG som stoägare är det viktigt med en svensk varudeklaration på hingsten, där man kan läsa sig till vilka egenskaper den har på ett språk jag själv förstår, bedömd i ett system som jag själv begriper mig på.

OM din hingst redan har lämnat en massa avkommor som är bra i sitt ursprungsland, och du kan styrka detta, så kanske han till och med är berättigad till ett A direkt? DET vore väl en merit…

Cattis
0

Hingsten måste avelsvärdeeras. Är han gammal nog behöver han inte göra bruksprov om jag inte missuppfattat det hela.

Kostnaden är densamma för alla, och har man en bra hingst är det väl bra att få den varudeklarerad så att stoägarna vet vad de får. Hans exteriör är ju också av intresse, även om hans förärvningsegenskaper är viktigast. Men vad en hingst, eller dess avkommor, får i andra länder går inte att jämföra med vårt system. I Holland låter en II premie inte som ngt bra, vi tolkar det ofta som silver, men det kan lika gärna vara en häst av guldkvalitet med våra mått mätt. Poängen de får i DK är inte heller samma, de har inte ens samma bedömningspunkter som vi. Så varför inte visa sin hingst? Så man vet vad det är och vad den har för bister och fördelar enligt våra mått mätt. Har man betalt massor för en bra hingst, så håller den säkert här också. En bra hingst är bra i alla länder. Skall vara iaf.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ellinor Johansson
0

Har du betalt massor för en visad godkänd hingst är den säkert en mycket god invidid som står sig bra i kvalite, både på en premiering och utställning och i avel.

Glöm inte att skicka med intyg på alla avkommor resultat när du anmäler till premieringen. I vilka länder är han använd? Hur gammal är han?

Jansson_Kent
0

Som jag förstått det så ska importerad hingst som avelsvärderats (godkänts) i annat land överprövas av svensk avelsnämd för att avkomman ska få blått pass hingsten behöver dock inte uppnå rasvisakrav.

**

Importerad fadershingst

Avelsgodkänd i ISPC-land efter 1/7 1993, hingst från Tyskland skall vara godkänd efter den 24/4 1999, genomfört avelsvärdering för shetlandshingstar i Sverige, samt ha tilldelats RS-nummer.

**

Men det beror ju inte bara på hingsten om det blir vitt eller blått pass på avkomman, moders färg spelar ju också roll.

Moder

Modern skall ha svenskt blått pass eller vara förd i högsta sektion i annat ISPC-land.

Man kan ju då inte förlita sig bara på de svenska reglerna utan måste kunna de utlänska stamböckernas olika sektioner för att säkert veta vilken färg det blir.

Jansson_Kent
0

Här är reglerna för att ändra passfärg

Utbyte av vitt till blått pass: Kan endast göras efter ansökan av ägaren. Ansökan sändes till SSS styrelse.

**

Hingst

**

Uppfylla något av nedanstående alternativ:

1. • Genomfört svensk avelsvärdering för shetlandshingstar och uppnått rasvisa krav, samt ha tilldelats RS-nummer.
  2. • Hingst tilldelad lägst avelsvärdeklass A, genomfört svensk avelsvärdering för shetlandshingstar, samt ha tilldelas RS-nummer.

**

Sto

**

Uppfylla något av nedanstående alternativ samt uppfylla krav gällande mätning och veterinärbesiktning:

1. • Sto som erhållit avelsdiplom.
  2. • Dubbelguldsdiplom vid 3 års ålder.
  3. • Sto 4 år och äldre skall ha erhållit två guld vid SSS utställning med två olika auktoriserade domare eller domarpar.
  4. • Sto tilldelad lägst avelsvärdeklass A.

Mätning av ponny ska vara gjord vid visningstillfället eller ha ett gällande officiellt mätintyg som uppvisats på plats.

Godkänd veterinärbesiktning enligt ISPC`s internationella veterinära standard skall vara gjord.

**

Valack

**

Valack från 3 år och äldre skall ha erhållit två guld vid SSS utställning med två olika auktoriserade domare eller domarpar.

Mätning av ponnyn skall vara gjord vid visningstillfället eller ha ett gällande officiellt mätintyg som uppvisats på plats.

Godkänd veterinärbesiktning enligt ISPC`s internationella veterinära standard skall vara gjord

Mossedal
0

Om vi tar just min hingst, Southfieldgate Goldrush, så är han född 1999. Fölchampion, kårad 1:e premie samt res. segrare och godkänd i så väl Tyskland, Schweitz, Uk och Danmark.

Försöker förtvivlat få fram exakta siffror på antal betäckningar, avkommor och deras resultat (men avkommorna är ju fortfarande förhållandevis unga). Vet bara att t.ex Ballerina vom Ellernbrook tillhör Goldrush's första årgång, och Ballerina blev Rheinische Siegerfohlen 2003. Goldmedaille vom PRPS und Siegerfohlen der Ponys/guldmedalj och segerföl 2003 även Championatssiegerfohlen PRPS/championat och segerföl 2003 och Ponyfest Schönbach 1a-Preis und Reserverassesieger/placerad 1:a och res.segrare 2006. Ballerina har i sin tur en avkomma (Tango aus dem Westerwald) visad med 1:pris.

Så finns Tia Maria vom Ellenbrook, Segersto Shetland-mini Ergebnisse Championate 2006.

Känns som om jag fått lite olika svar, eller läser jag knasigt… OM vi vill ha blå pass till fölen på en gång, MÅSTE hela premieringsproceduren tas om? Internationellt godkänd hingst behöver ju inte uppfylla rasvisa krav (menas detta poängantalet, genomfört bruksprov eller vad)?

Klart jag tror på min hingst!!! Med flera länder som satt honom i topp på kårning kan väl inte Svenskarna ha så hejdans annorlunda åsikt, eller!? Då är det ju generalknas någonstans!

När det gäller att alla har samma kostnader så är det ju en sanning med modifikation…. klart att en internationellt godkänd hingst kostar mer än en icke godkänd hingst/lovande hingstämne (?) Så prislappen plussas ju sedan på med ev premiering i Sverige, medans en lovande hingst kostar mindre innan prislappen plussas på med premiering. En i Sverige godkänd hingst kostar givetvis också mer än en "lovande", men ingen premieringskostnad tillkommer.
Kanske kan man om andan faller på se det som en "straffavgift" för att man valt import istället för svenskt? Eller tar det hus i h-vete om jag säger så?

Må väl,
Maria

Cattis
0

#6 Men alla hingstar har gått igenom premieringsproceduren och ägarna betalat premieringskostnade. På vilket vis är det en straffavgift för importer? Den får ju vi betala här med. Lika för alla. Köper Danskarna en hingst här, premierad o klar, så kostar det dem samma avgift i DK som för de som är födda där.  Lika för alla.

"Med flera länder som satt honom i topp på kårning kan väl inte Svenskarna ha så hejdans annorlunda åsikt, eller!? Då är det ju generalknas någonstans!"

Eller så missar du att ta med saker i dina beräkningar. Olika bedömningssystem, olika konkurrens (kan ha varit ensamt föl då han blev champion eller vunnit över 34 andra föl - vem vet) samt olika syn på vad aveln i olika länder behöver. Därför är en varudeklaration i vårt land av intresse, för att få hingsten värderad enligt våra mått, med tanke på aveln i Sverige.

En hingst som vinner allt i Sverige måste inte nöddvändigtvis placera sig bland de bästa ens då han hamnar i andra länder. Tycke o smak och stor variation i mode och typer - det finns ju som bekant flera sorters typer.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

# 6 Kolla med stambokföraren i de land som han är godkänd och har verkat. Jag vet inte hur just de länder fungerar men från Holland kom det med vändande post listor om vår pålles avkommor och resultat, jag begärde även hans pappas och mammas avkommelistor med resultat.

Jag ser inte det som straffavgift utan en varudeklaration. För mig är det dessutom tryggt av hingsten kontrolleras av en kunnig nämnd. Jag tycker det är svårt att kritiskt granska mina pållar, det är ju så mycket känslor med i min bedömmning då.

Mossedal
0

# 7 Hur är det lika? Om jag köper en godkänd hingst i Sverige, så kostar han X kronor. Sen är det "bara att tuta ock köra". SAMMA hingst om den kom från annat land, också godkänd osv (för vi leker med tanken att det är samma hingst) kostar då givetvis också X kronor… men måste premieras ÄVEN i Sverige. = X + Y kronor.
Lika blir det först då vi pratar helt ovisade hingstar, för oavsett härkomst så ska de visas Y kronor, och kostar antagligen Z i inköp (om det ånyo är samma hingst).

OBS att jag inte säger något om RS som positiv varudeklaration osv… är ju ytterligare en marknadsföringsfaktor. Men är inte vitsen med internationella hingstar (även de som exporteras från Sverige) att de så att säga är internationellt OK.
Tänk er ett internationellt utbyte med flera länder inblandade, vilka megakostnader (+tid/arbete) det skulle ta att visa hingsten i alla länder. Förstå om detta skulle gälla seminhingstar :-)))

Jag har heller inte sagt att vår hingst inte kommer att visas…

Som ny i rasen måste jag ändå reagera över att det verkar finnas en syn på att hästarna skiljer sig så otroligt från land till land. Detta var vad jag menade med generalknas… för tycke och smak är väl en sak - rasstandard en annan??? För viss premieras väl alla shetlandsponnyer utifrån moderlandets rasstandard, eller finns länder som har annan rasstandard? Kanske korkad fråga, men uppkommen utifrån dessa diskussioner, då jag har ALL FÖRSTÅELSE för att att man vill kunna läsa poäng, resultat etc på sitt eget språk (alla tycker inte om att plöja utländsk information :-) men rasstandarden ser väl lika dan ut oavsett språk? Sedan finns olika typer inom de flesta raser, men då är det ju ånyo stoägaren som väljer efter eget tycke och samak (och sto ;-)

Må väl,
Maria

Jansson_Kent
0

#9 Som ny i rasen måste jag ändå reagera över att det verkar finnas en syn på att hästarna skiljer sig så otroligt från land till land. Detta var vad jag menade med generalknas… för tycke och smak är väl en sak - rasstandard en annan???

Som jag upplever saken är det på det viset att väldigt många i Sverige tycker att den svenskt avlade shettlandsponnyn är överlägsen övriga länders ponnyer. Det visar sig inte minst på detta forumet.

Miija
0

TS.  

Jag (rent personligt) tycker att din hingst mycket väl visat att han "duger". 4 andra länder kan inte ha så "fel" i sin bedömning…skulle snarare undra vad som är fel om han inte skulle duga i Sverige.

Hade inte dragit mig för att använda mig av en sådan hingst. (utan att gå in på stammar osv)

Ellinor Johansson
0

Vi har sålt och ska låna ut i Sverige godkända hingstar till Finland. De kommer att visas på Finska premieringsnämnden ( med Engelsk representant). Det blir en merkostnad för dem men med deras synsätt finns det inget alternativ.

Den här frågeställningen handlar enligt mitt sätt att se vad man vill med sin avel. Jag har bara lånat in Kameleon för att jag tror han är en passande hingst till min avel, om någon annan också tycket att han passar deras avel har det gått bra att låna honom.

Jag anser mig inte tillräkligt kunna för att importera en avelshingst och använda honom utan att visa den för en veterinär och en svensk nänmd.

AnnaLundin
0

#9 Skillnaden om du köper en importerad hingst jämför med en svensk är att någon annan redan har betalt för den svenska avelsvärderingen för den svenskagodkända hingsten. OM du sedan säljer din hingst vidare så behöver ju inte din köpare betala heller….

Det är bevisligen så att man bedömer ponnyerna på olika sätt i olika länder och att de olika avelsföreningarna har olika syn på hur shetlandsponnyer ska se ut. Om jag fattat saken rätt så har man länge haft mer ridponnylika shetlandsponnyer i Tyskland, för att ta ett exempel. Jag vet inte om det är så fortfarande.

De internationella hingstarna ÄR ju internationellt okej. Men det hindrar ju inte att en avelsvärdering med det system vi har i sverige sedan måååååånga år tillbaka är värdefull för oss svenskar. SOm jag skrev ovan, en varudeklaration på vårt eget språk och med det system som vi är vana vid gör att man som stoägare lättare kan avgöra om hingsten är av intresse. Men detta är ju frivilligt, så jag förstår inte varför det är så himla gnälligt!

Och framförallt förstår jag inte varför somliga envisas med att kalla det för "överprövning", när det inte är det det handlar om!

Charlotte-Aveback
0

#10: Personligen håller jag inte med dig trots att vi själva har avlat i över 40 år. En liten snabbsummering av vår "historia":

Vi började med att köpa ett bra avelssto från "moderlandet": Harviestoun Priscilla RS 7. Sedan har vi fortsatt att avla på hennes barn, barnbarn, barnbarnsbarn, m.m. Det "yttre" tillskott vi gjort har varit att använda oss av olika hingstar under åren, totalt sett över 20 st. Vi har alltid uppskattat att det har funnits duktiga "importörer" av bra hingstar så att vi har kunnat tillföra vårt blod intressanta, nya blodslinjer genom just hingstarna. Naturligtvis (för oss) har alla hingstarna varit riksstambokförda i Sverige enligt den svenska avelsvärderingen.

Att vi sedan har lyckats föda upp några godkända hingstar själva har ju varit extra kul och det har varit en glädje att använda även dem i aveln. Det är dock viktigt att inte bli "hemmablind" och tro att bara ens eget material duger.

Att sedan många av oss uppfödare värnar om den svensk-uppfödda shetlandsponnyn är väl inte så konstigt då vi har lagt ner mycket tid, möda, kraft och energi på att avla fram dessa individer. Då vill vi ju gärna se att det finns en marknad för dem här hemma.

Men, som sagt, vi har inget emot bra importerade hingstar, bara de också visas upp och blir bedömda enligt den svenska avelsvärderingen för att få en "varudeklaration" jämförbar med de övriga hingstar vi har använt under åren eller skulle kunna tänka oss att använda framåt.

Cattis
0

#10 Det är det väl ändå inte särskilt mångasom sagt? Jag kan inte minnas att ngn sagt att vi här är överlägsna på shetlandsavel.

Men faktum är att det skiljer sig mkt på hur man bedömer i olika länder. Så är det. Och faktum är att det finns stor variation i typ och olika domare/premieringsförrättare fördedrar olika typer framför andra. Huruvida det är bra eller ej är en annan diskussion.

#9 Nej det är lika för alla. För exporteras en svensk hingst till Danmark eller Holland måste den där gå igenom deras avelsvärdering också för att få samma status som deras stambokshingstar.

"Kanske korkad fråga, men uppkommen utifrån dessa diskussioner, då jag har ALL FÖRSTÅELSE för att att man vill kunna läsa poäng, resultat etc på sitt eget språk (alla tycker inte om att plöja utländsk information :-) men rasstandarden ser väl lika dan ut oavsett språk? Sedan finns olika typer inom de flesta raser, men då är det ju ånyo stoägaren som väljer efter eget tycke och samak (och sto ;-)"

Läsa på eget språk, nja det är nog inte så mkt språket som spelar roll. Detsom spelar roll är att man inte bedömer hästarna på samma sätt, enligt samma skalor, enligt samma kriterier i olika länder. Det går inte att jämföra bedömning i ex DK med vår, de bedöms inte ens enligt samma bedömningspunkter.

/Cattis

Mossedal
0

Jag tycker detta är en intressant diskussion, hoppas bara att den inte spårar ur och blir negativ - det är i alla fall inte min mening (inte att "gnälla" för den delen heller).

Må väl,
Maria

Charlotte-Aveback
0

#16: Jag tycker att det här är en jätteintressant diskussion och det är viktigt att det inte ligger några missförstånd eller missuppfattningar och pyr …

Man kan ju importera en hingst av olika anledningar, t.ex.: I) Man tycker att han skulle passa perfekt till ens egna ston och man har inget intresse av att "attrahera" andra stoägare. II) Man hoppas att många stoägare skall se honom som intressant och vilja använda honom till sina ston.

Om man tillhör den andra kategorin helt eller delvis så borde man ju vara lyhörd för vad stoägare söker, både vad gäller blodslinjer, färger, förärvning, m.m. men även vad gäller avelsvärdering, etc. annars motarbetar man ju egentligen sig själv …

Sedan finns det ju olika typer av stoägare också, med större eller mindre krav på de avelshingstar man använder. Som hingstägare tål det nog att fundera igenom både en och två gånger vilken linje man vill följa, alltså vilken typ av ston man vill attrahera, om nu detta är målet.

Jansson_Kent
0

En liten fundering.

Här förespråkar de flesta att vi ska behålla vårt gamla svenska system att avelsverdera våra ponnyer, men vi lever ju i en öppnare värld nu mera. Hästar rör sig över landsgränserna i allt större utsträckning.

Vore det inte på tiden att man skapar ett system som bygger på att man har samma system och bedömningsmallar och system i alla länder när man ska avelsverdera t.ex shetlandsponnyn.

Som vi har det nu så bedömmer man "päron" och "äpple" enligt ett system i Sverige och ett annat i t.ex Holland. Jag tycker det vore bättre att bedöma "päron" och "päron" enligt samma bedömningssystem i alla länder och "äpple" som "äpple" likaså.

Charlotte-Aveback
0

#18: Tanken är god - men alla länder håller fortfarande väldigt hårt i sina egna metoder …

Just p.g.a. öppenheten länderna emellan så tycker många att det känns bra att alla individer som kommer till Sverige går igenom vår avelsvärdering så att man har en likvärdig och jämförbar "varudeklaration" på alla.

Mossedal
0

Instämmer med föregående (# 18) talare ;-)) Skulle vara suveränt om man slog till alla knutar för att förena bedömningssytemen i alla länder!

Må väl,
Maria

Jansson_Kent
0

#19 Jag tror tyvärr inte viljan här i Sverige är speciellt stor .

Charlotte-Aveback
0

#20: Jag tycker också att det vore en bra idé. Men om man studerar lite närmre hur de olika länderna gör (och vill göra!) så ser man att det skiljer en hel del - och dessa skillnader är inte överbryggade i brådrasket. De bygger på många års traditioner och "kultur". Men visst, någon gång måste man börja processen … Flört

#21: Det gäller nog inte enbart i Sverige … Flört

Cattis
0

#18 Det vore ju kanon om det kunde vara så, då hade det varit enkelt att värdera utländska hästar och dess meriter.

Men vi gillar vårt system, för att vi begriper det. Holländarna gillar sina premier, för att de alltid haft det så. Moderlandet har sitt sätt att sköta det o alla andra också. Vems system skall gälla? Moderlandets som knappt har ngt sådant system? Det lär blir svårt att få alla andra länder att sluta med sina system, som gäller i hela landet för alla olika raser (oftast). Skall shetland i olika länder ha system som skiljer sig från andra rasers i respektive land? Jag tror det är jättesvårt även om tanken var god och intressant.

/Cattis

AnnaLundin
0

#23 *hakar på*

Sen har ju moderlandet dessutom förändrat sina regler ett antal gånger de senaste åren, det är väl inte så konstigt om vi andra har svårt att hänga med i svängarna…

AndersA
0

Skulle vara jätteroligt om ni följer med till holland i januari,

sen kan vi försöka fixa en resa till danska hingstkåringen i maj

(tror det är i maj). Då får man se att typen skiljer mellan länderna, plus att det är fantastiskt roligt att träffa en massa

shettisfolk i de olika länderna

Kris_J
0

#6 vad har din hingst för kåringsgrad i DK?
Vilka stamboksnummer har han i UK, Schweiz och DK?
NyfikenGlad

Veritas odium paretFörvånad

Mossedal
0

Vår hingst har behållt sitt samboksnummer i samtliga länder, dvs AJ 1145. Kårad 1:e premie (det "högsta/bästa " om jag inte alldeles är ute och cyklar :-)).

Må väl,
Maria

Kris_J
0

#27Jag blir inte klokare av ditt svar gällande kåringsgraden i DK.

Vanligen får de ett nytt nummer i varje lands stambok där de visats och stabokförs, om jag uppfattar det hela rätt så är han inte avelsvärderad i annat land än Tyskland? Eller är det jag som är ute och cyklar nu?Fundersam

Marta
0

Ja, det var väl en himla kul ide med en resa till danska premieringen. Och kanske en till Norska med..?  Det finns hur mycket som helst att upptäcka i shetlandsvärlden om man bara vill.

Cattis
0

#29 Funkar skånefiltret i DK också? :-)

/Cattis

Kris_J
0

Tiderna för Norska premieringen kommer väl i oktober ungefär på NH sidan. Kanske något för resekommitteen?

Mossedal
0

# 28 Jag sittter och tittar på passet där det t.ex står att han är stamboksförd och godkänd i Schweitz (2005) MED SAMMA NUMMER… så "rätt" eller "fel" så har han behållt sitt nummer i samtliga länder.

1:e premie syftade på Tyskland (2001)… Danmark har ju inte premie utan klass ;-)) Om du har info jag kan använda mig av, skicka gärna ett PM!

Må väl,
Maria

Cattis
0

#32 Men i DK får de väl Danska nummer? Tycker mig minnas att de importer som visats där också stambokförts med deras nummer? Vad har han för "kåringsgrad" i DK då?

/Cattis

Jansson_Kent
0

Är inte ISPC ett forum för frågor rörande avelsfrågor ???

Där om någonstan borde väl frågor om att skapa ett enhetligt premierings- och stamboksystem stå högt på dagordningen.

Ett enhetligt system borde ju underlätta för ägare till shettisar och det borde även gymma shetlandsponnyn på sikt.

Eller är alla länders föreningar så hemmablinda att de inte kan se att vi lever i ett mordernt samhälle med öppna gränser.

AnnaLundin
0

#34 Det tar tid att få ett stort skepp att ända kurs, hur modernt det än är…

Cattis
0

#34 ISPC har väl noll och inget med hur det Svenska eller ex Danska systemet för premiering ser/sett ut eftersom det gäller för alla raser i respektive land (i princip).

Jag kan inte se hur vårt premieringssystem, eller något annat lands system, skulle vara ett problem för det moderna samhället och dess öppna gränser. Ska man inte få ha några egna regler i sitt eget land bara för det? Skall alla saker vi i Sverige vill värna om bytas ut för att en liten del av befolkningen tycker det är besvärligt med olika saker? 

För övrigt kommer inte ISPC eller någon annan förening ändra eller skapa regler baserat på vad man tycker på detta forum. Kontakta dem direkt och lämna ditt förslag, så får de väl ta upp det.

/Cattis

Marta
0

Jag har kollat lite i stamböckerna nu och han borde helt klart ha ett exempelvis S 03 - 000 nummer. Men jag hittar honom inte i deras stambok under godkända hingstar. Det enda jag hittar faktiskt är att han är född, men inget om någon försäljning eller export. Men har han inte exporterats med IPMC så står det ju inte med.

Harry som vi visade i danmark i år har fårr nummer SH 555 

Jag tycker nog ändå inte att det är så svårt att sätta sig in i andra länders system, när man är intresserad och vill förstå så gör iaf jag det.

Jansson_Kent
0

Speciellt om alla vill ro åt var sitt håll…

Men Jag tycker att de olika styrelserna runt om i shetlandsvärlden borde ha visioner att se behovet av nya enhetliga regler, som passar i det nya Europa.

Mossedal
0

Southfieldgate Goldrushs regnummer är AJ1145GBR. Han har varit godkänd för avel och haft betäckningslicens i samtliga länder han verkat i. Jag håller på att samla ihop officiell statistik etc för att stilla all nyfikenhet.
Det känns dock lite som tråden börjat handla enbart om Goldrush :-))) Roligt att han röner uppmärksamhet förvisso, men då jag fått svar på mina frågor är alla hjärligt välkomna att skicka PM eller maila mig om man har specifika frågor om vår underbara kille.

Må väl,
Maria

Cattis
0

#37 Nej visst går det att "översätta", men många verkar bara se det de vill se av utländska meriter ex. Man sätter inte alltid resultat i relation till ex vårt system eller ser skillnaderna. Tyvärr.

#38 Ja, det kan man tycka.

/Cattis

Kris_J
0

En sak är väl att inom shetlandsrasen att skapa ett enhetligt system, men sedan har de flesta länder avelsorganisationer som "ligger ovanpå" och har regler som ska följas med tex premieringd system osv, ej att förväxla med vilka ponnyer som kommer in i stamboken om man ser till ex Sverige som har SH.
Jag tror det skulle vara svårt att påverka de öveliggande avelsorganisationerna. Min idén är ju väldigt bra.

DK-Landsutvalget for heste
N-Norsk Hestecenter
FI-Hippos
DE-olika för olika regioner
OSV…

Jansson_Kent
0

#36 Nu vill jag inte detta till ett gammalt trätoämne.

Men vi tillhör (vare sig vi vill eller inte)  EU som på sikt kommer att bli ett europeiskt USA, och det är detta vi ser exempel på i vår lilla värd när EU är på moderföreningen med en det ena eller andra för att likställa regelverken i EU:s "delstater".

Så vad SH, SSS:s och andra avelsorganisationer borde göra är att samverka med sina kolegor i de andra länderna för att göra byråkraterna innom EU nöjda.

Cattis
0

#42 Även i USA har de egna lagar och regler i de olika deltstaterna.

/Cattis

Kris_J
0

#43 så sant, där inte ens ett liv är lika mycket värt i de olika staterna…….

Jansson_Kent
0

#43 Visst har de det …men i EU:s korridorer jobbas det intensivt med att undvika de problem som finns i USA med deras delstatslagar. Här i Europa vill man likställa regler och lagar så långt det går….

Cattis
0

#45 Den dagen, den sorgen.

/Cattis

VeronicaP
0

#45 Fast Norge är ju inte med *ler* tur för dem så mycket pengar som de har sparat på det :-))