Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 4907 ggr
PP
0

Elrep eller elband

Vad föredrar du och varför? Ska fixa vinterhagen som har band (2cm) och funderar på om jag ska byta till rep istället. Tycker banden fångar upp mycket snö som tynger dem och är lite less på att pulsa runt hagen ibland dagligdags för att dra av snön från banden….

AnnaFagerell
0

Själv föredrar jag vajer och använder mig av 2mm sådan. Inget annat tål våra vintrar.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Hanna-D
1

Hade elrep förut, de tyngs nog ner lika mycket som band tyvärr. Har järntråd nu och det tyngs inte ner alls på samma sätt.

Lauth
0

Jag har mer och mer frångått banden till repen. Upplever repen som mer hållbara och att de inte töjs lika mycket lika fort.

Silenos
0

Jag har också mer o mer gått över till rep istället för band .Verkar hålla längre.

ThiffannyJ
0

Har järntråd, men har för mig att elrepen inte ger lika stora skador som elbanden om oturen skulle vara framme? Men jag vet inte om det är "bevisat" eller om jag bara har läst det här inne.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

AnnaLenaK
0

Ni som har vajer. Leder den ström även genom snö och hur känslig är den för vegetation?

Jag behöver komplettera med ett par trådar till - inte för att hålla ponnyerna inne utan för att hålla annat sattyg utanför, och de kommer att sitta ganska lågt.

Idag har jag 12 millimeters band.

Någon som vet om fårnät är tillåtet att använda till häst?  Är skaderisken för stor?

åsa-charlott
0

Hej.

Har funderat lite på det där också då vi håller på och skall hängna ny vinterhage. Lite beror det ju också på hur långt man har mellan stolparna för att få bra stabilitet,

så en följdfråga från mig är: Hur långt har ni ungefär mellan stolparna?

Häls Å Charlotta

Annette
0

Jag byter ut alla elrep till järntråd efter hand. Leder ström bättre och man ser tydligt vart brottet är om tråden går av.

Har hört precis som #5 ang skaderisken. Tror på den teorin eftersom de små tunna trådarna i repen skär in mycket värre jämfört med järntråden som lättare går av.

Nackdelen med järntråd är att den syns sämre. Det har jag löst genom att knyta i plastband, ffa i de hagar där fölen går.

Hanna-D
0

#6 Vajer och järntråd är två skilda trådar, vilken menar du? Vajer är direkt olämplig till häst.

AnnaLenaK
0

#9 Järntråd menar jag ju…

Hanna-D
0

Järntråden leder ström väldigt bra, mycket bättre än nylontråd. Klarar vegetation bra men om det är mycket vegetation bör man ha ett aggregat som klarar det också.

Kris_J
0

Angående fårnät, har bekanta vars föl dog efter att ha hängt sig i det. 
Vad jag minns av det var att fölet legat nära nätet och på något sätt fått in huvudet.

Alla stängsel har ju skaderisk. Men de jag hört talas om som varit värst är en person jag känner som fått avliva några efter det skadat sig på elband.

Har själv elrep i de flesta hagar. Hade förr järntråd. Där det inte är elrep är det eltråd.

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLenaK
0

Tack Hanna …

AnnaLenaK
0

#12 Otäckt… Det får nog bli tråd av något slag..

#7 Jag har ungefär 3 meter mellan stolparna..

susanne-s
0

Vi har Järntråd och ett varv med tunnt rep för att hästarna ska se det.
I tillfälliga hagar har jag elband, för att det är lättarbetat och lätt :)
Ingenting leder strömmen bättre än järn/aluminium tråd.
Den med aluminium tycker jag bättre om, dels går den av om någon skulle fastna I den samt att den är mjuk och fin att hantera.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Annette
0

Vid närmare eftertanke är det nog aluminiumtråd jag har.

[[AcsJulia]]
0

Jag har tre trådar, fyra meter mellan stolparna. De övre och undre trådarna är 10mm rep, medan den mellersta är aluminiumtråd! :) Aluminiumtråden går precis i mulhöjd, så de går absolut inte på tråden som tidigare då den leder el otroligt bra.

AnnaFagerell
1

Är det skillnad på vajer och järntråd? På min står det eltråd, 2.0. Köper det här där de säljer hästsaker.

Man får ju ha i åtanke att aggregatet har stor betydelse när det gäller snö och växtlighet. Men för mig fungerar vajer, som jag kallar det, bäst. Sen om det är järntråd eller vad, det kvittar.

Skador blir det ändå. Järntråden går inte av om det händer något, mer än i skarvlåsen om man har några skarvar förståss. Repen går absolut inte av, det kan jag garantera. Min fjording låg och sov intill staketet, blev skrämd och fick ena benet under tråden, fastnade och slet av båda senorna i benet. Man försöker hålla hagarna rena från sådant de kan skada sig på, håller repen sträckta och ändå fastnar de. Mina har fastnat minst i fårnätet… hur dumt det nu kan låta. Kan bli förbaskad när man ser trasiga och dåliga staket där hästar aldrig skadar sig. Och så är man själv noga med staketen och så händer det ändå saker.

Aluminiumtråden är värdelös när man har mkt snö! Den går lätt av.

Har själv järntråden just för att jag bara har två trådar i mina nya hagar. Fungerar alldeles utmärkt. Mkt ström och aldrig en häst på rymmen och så lite tråd som möjligt ger mer spänning i de trådar man har

[[AcsJulia]]
0

#18 Vajer är väl oftast namnet på en tvinnad tråd av metall. :)

Jag är mycket nyfiken på att se hur aluminiumtråden håller under våra hårda vintrar… Jag tror inte det borde vara ett problem dock eftersom morbrödernas kohagar har samma tråd och de har inte gått sönder trots flera vintrar med mycket snö. Jag hoppas på det bästa!

susanne-s
0

Jag har heller aldrig upplevt att aluminiumtråden går av vid mycket snö.. Vi har ofta väldigt snörika vintrar och jag skottar under och på trådarna och ingen har gått av ännu iaf

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Kida
0

Vi har förr haft elband, men har bytt till elrep för ett antal år sedan. Har tidigare haft järntråd också i många år, men jag kommer hålla mig kvar på elrep. Kostar man på elrep lite så är det otroligt lättarbetat, hållbart och bra tycker jag. Visst kan man får gå runt hagen någon gång per vinter men det får man nog med vad man än väljer. Mycket nöjd med elrep :)

AnnaFagerell
0

#19 jaha, nä då är det vanlig järntråd jag menar och inte vajer =)

#20 ja men är man så flitig och skottar så klarar den sig nog bra. Men här nere när det snöar får vi drivor på 1,5-2 meter på en natt. Det skottar man inte undan och då håller inte den smala i aluminium.

Det jag inte gillar med rep är att de smala trådarna inuti bara håller enstaka år. Sen går de sönder och man kan bli utan ström utan att man inser det och det tar tid leta upp var brottet är. Det går oftast sönder i en skarv och man ska inte knyta ihopa två rep för där bryts trådarna på en säsong. Mycket mer erbete med tråd.

Hanna-D
2

Vi lånar en sommarhage där det är aluminiumtråd som sattes upp förra sommaren. Den går av väldigt lätt - jag har lyckats dra sönder den för hand flera gånger när jag försökt spänna tråden.

hippoteket
0

Vi har järntråd, 2,3 mm tror jag den är. Har fungerat jättebra för oss.

Från början hade vi 3 järntrådar nederst och sen ett elband överst för synlighetens skull. Fast vi håller på att gå runt staketen och de två nedersta trådarna flyttas och får en till kompis, så den mellersta av dem kommer vara jordad. Allt för att stänga inne rymmare och får…

Mmia
1

Jag har alltid haft "rostfri" tråd från LG-produkter som är enkel att stängsla med och lätt att skarva och sträcka med en fjäder + att den leder bra med ström. Järntråd är stel och hemsk.  Aluminium har jag provat och den går av hur lätt som helst + att den färgar av sig.

[[AcsJulia]]
0

#25 Det lät ju fyndigt! Det blir kanske rostfritt om aluminiumen inte håller i vinter… :)

Guling
0

#25  Har du en länk till den?

Måste byta ut en massa gamla el-rep i "nya" hagar…

Blir förmodligen ngn form av Järntråd & ett tunnare band i mitten för att staketet ska synas (oftast den tråden som rådjuren springer sönder oxå)…

Problemet med Band - de skär sönder om hästen fastnar…

Problemet med Rep - de bränner sönder om hästen fastnar…

Har sett hästar som skadat sig på båda sorterna, men har själv "bara" haft ett föl som sprang utmed el-repet med huvudet utanför & brände sönder skinnet i en rand på bogen…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

einarsson
1

LGs rostfria ståltråd och deras LG fjädrar är oslagbart. Lätt att sätta upp och håller länge. Vi har det i alla staket både till hästar och får. Vi sätter upp det med rullande hörnisolatorer, så om någon häst/får/rådjur springer på det fjädrar det bara och går inte sönder eller blir löst.

I de permanenta staketen har vi även elrep och i de tillfälliga har vi ett elband, för att djuren skall se staketen.

Guling
0

#29  Hur många fjädrar har ni satt per tråd & vart har ni placerat dem?

Här har vi MKT Rådjur som spränger staketen samt en & annan Älg som plockar ner så mkt som finns imellanåt (men dem är ju inte så mkt att göra åt)…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

einarsson
0

#30 vi sätter fjädrarna mitt ute på staketet, vid långa staket sätter vi en fjäder varje 200-300m. Vi använder bara LG-fjädrar. De håller bra spänning på tråden och återgår till sin form om de blivit utstäckta. Det är bara om "någon" fastnar med traktorn eller ett redskap till traktorn i trådarna som fjädrarna inte blir sig själv igen.😮

Guling
0

#31  Ok, det låter ju riktigt bra ju 😍

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!