Vanvårdad shettis
Har på min praktikplats en shettis i en hage som tillhör chefen (vi jobbar på hennes gård) och den är entligt mig riktigt vanvårdad. Den får inte äta gräs, men får heller ingen mat vad jag sett, de skall ju ändå ha några gånger om dagen även om de inte används för tillfället. Den har bajs i hela svansen efter att den varit dålig i magen och svansen släpar i marken. Manen och luggen är så tovig på vissa ställen att det ser ut som rastaflätor.
Skall jag anmäla detta, och vart isåfall, och kan man då vara anonym?? Skall ändå vara kvar på praktikplatsen ett tag till.
Du ska kontakta Jordbruksverket och sedan avgör dom om det är vanvård eller inte. Känner du att något är fel så ska du skicka in en anmälan. Du behöver inte uppge ditt namn.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd.4.1dbcbad113c7ffa7b0380003185.html

Hej, vänd dig till länsstyrelsen i länet där ponnyn står. Det är de som har hand om djurskyddskontrollerna. Att ha tillgång till gräs kontinuerligt är inget krav för hästar, men de får ju inte vara magra.
Länsstyrelsen, som sagt.
Och ja, man får vara anonym när man anmäler. Kom bara ihåg att inte säga ditt namn alls då. Om du ringer och säger "Hej, jag heter NrFoto och jag vill göra en anonym anmälan…" så får de inte låtsas som att du aldrig sagt ditt namn. Utan säg inget namn alls!
Prata med din chef. Fråga om ponnyn är sjuk. Hopplöst att folk ska anmäla hit och dit utan att samla fakta först. Är de andra djuren på gården fina? Är det enda djuret? En shettis som står utan mat som också är dålig i magen tyder ju ganska mycket på fång. Kanske hästen är under behandling.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Om det är din chef, och du är där ofta, skulle jag börja med att fråga honom och tala om att du är orolig. Kanske finns något du kan hjälpa till med ?
Ibland är vi lite snabba att döma eller anmäla.
De låter lite som att ponnyn är ovårdad men inget som tyder på att den är vanvårdad i de du skriver. Vanvård är ett grovt ord bland djurmänniskor tycker ja. Är den mager? Har den ont? Har den extremt långa hovar? Något annat som gör att du tycker den är vanvårdad? Hur många timmar per dygn är du där om du är säker på att den inte får mat? Rasta flätor och lång svans har många shettisar ändå… Vist är de bra att vi reagerar om djur far illa! Men länsstyrelsen bör även ägna sig åt de akuta fall som finns där ute så börja med att fråga chefen hur de ligger till så kanske du får veta hur de ligger till.

Jag vet att han är dålig i magen så han får inte gå på grönbete, och som sagt har jag aldrig sett han få mat när jag är där och de skall ju ändå ha någon gång om dagen? Han är inte det enda djuret utan hon har även kaniner, som inte heller tas hand om ordentligt och detta har även de anställda intygat på. De får inte tillräckligt med mat och får para sig hit och dit och det blir incest.
Men tillbaka till ämnet, jag vet självklart inte vad som tolkas som vanvård, jag blir bara så orolig när jag ser hur den ser ut och hade själv aldrig låtit min häst få stå i ett hörn och bara gå om den inte heller kan ridas. Men det är min åsikt ;)
Men jag kanske skall avvakta och försöka ägna lite kvalitetstid med honom medan jag är där då, och se till att rusta upp honom så han ser ordentlig ut och slipper gå runt med en bajsig svans :)
#7 fråga ägaren varför han är så bajsig och om han får några mediciner
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Nu tror ja vi alla är nyfikna hur de gått med denna häst samt om du frågat chefen om den?