Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställningar
Läst 20557 ggr
Annette
3

Utställningskalender 2013

Här listar vi de planerade utställningarna för säsongen 2013 vartefter vi får information om dem. Listan fylls på/kompletteras löpande.

Genomförda utställningar 2013

Januari

_26 januari - Kvinnerstaskolan Örebro
_Örebro Ponnyavelsförening
Domare: Morgan Johnsson

Februari

_17 februari - Skogslotten Norrköping INSTÄLLD
_Shetland Öst
Domare: Inga-Lill Hoveklint-Hyttring

Mars

_2 mars - Kristinehamn
_Shetland Nord
Domare: Maria Jansson

_29 mars - Skogslotten Norrköping
_Shetland Öst
Domare: Elisabeth Ljungstorp

April

Maj

_18 maj - Gryttinge Bruksdag med Drive-In utställning
_Shetland Syd
_Domare: Hans Persson

25 maj - Malmköping
Södermanlands Hästavelsförening_
_Domare: Roland Fransson__26 maj - Nuntorp
_Shetland Väst
Domare: Håkan Erlandsson

Juni

_8 juni - Rockelstad
_Shetland Öst
Domare: Alf Johansson

Juli

_6 juli - Svenljunga
_Shetland Väst
Domare: Torsten Jeppsson

_13 juli - Väddö INSTÄLLD
_Shetland Nord
Domare: Inga-Lill Hoveklint Hyttring

_14 juli - Laholm
_Shetland Syd
Domare: Jane Barry & Annika Strindgård

Augusti

_3 augusti - Sikeå
_Shetland Nord
_Domare: Ronny Johnsson

4 augusti - Järna
Shetland Öst_
_Domare: Liselotte Erixon_

_10 augusti - Nossebro
_Shetland Väst
Domare: Inga-Lill Hoveklint-Hyttring

18 augusti - SSS Riks Köping
Sveriges Shetlandssällskap
Domare: Annika Strindgård och Ulricha Nordmark

_**Augusti

**25 augusti - Rimbo
Shetland Nord_
_Domare: Madeleine Beckman_

_25 Augusti - Nybro
_Sydöstra Sveriges Ponnyförening
Domare: Liselotte Erixon

_31 augusti - Hammarö Karlstad
_Shetland Nord

_31 augusti - Bjärsjölagård
_Shetland Syd
Domare: Jan Björnshöj, DK & Hans Persson

_**September

14 september** - Vartofta
Shetland Väst_
_Domare: Annika Strindgård_

_**Oktober

5 oktober** - Nordmaling
Shetland Nord_
_Domare: Morgan Johnsson_

5 oktober - Sölvesborg_, Unghästutställning
_Shetland Syd

_19 oktober - Söderhamn
_Shetland Nord
Domare: Viveka Karlestrand

_26 oktober - Dingle
_Shetland Väst
Domare: Kurt Larsson

_**November

2 november** - Skogslotten NorrköpingShetland Öst_
_Domare: Annika Strindgård_

_2 november - Älmhult
_Shetland Syd
Domare: Lars Gerth

sanne
0

Svenljunga 6 Juli kommer Torsten Jeppsson vara domare ! Inte Ronny Johnsson

Vartofta i September kommer Annika Strindgård dömma och Dingle i oktober kommer Kurt Larsson vara domare.

PP
2

Den information jag fått om Nords utställningar är:

Sikeå 3/8, Ronny Johnsson
Karlstad 31/8, Håkan Erlandsson
Nordmaling 3/10, Morgan Johnsson
Söderhamn 19/10, Viveka Karlestrand

Återstår domare till Norrtälje 13/7 samt att det planeras för en utställning i Rimbo.

Annette
0

#. Tack! Kul med Torsten på en sommarutställning i Väst, det var ett tag sedan. Är det samma datum som tidigare?

#2. Tack för info :)

Har Syd och Öst några utställningar klara som vi kan lägga in i kalendern?

sanne
0

#3, ja det är 6e Juli ! ska bli kul o få Torsten till Väst, det var i Mullsjö sist o det är ju nästan 3år sedan.

cinna
1

#3 Vi har styrelsemöte i Öst i morgon söndag, så jag återkommer efter det.Glad

Annette
0

#5. Det tackar vi för Glad

Annette
2

Beslutade Östs styrelse om några utställningar vid gårdagens möte, undrar Nicke Nyfiken Flört.

Denna kommentar har tagits bort.
Moheda
1

Cool

Hållå syd - sist som vanligt!!

Hanna-D
3

25/8 Rimbo, domare snart klart Flört

PetraJ
0

Nuntorp är inte med i kalendern och det är 26 maj

sanne
0

domare i nuntorp är Håkan Erlandsson

Mmia
0

# 8 kan man inte flytta Rockelsta till 19:e så det inte krockar med 3 årstestet på Ökna Skrattande

Aribigga
0

Ska inte syd ha några utställningar alls i år?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Jem
1

Såvitt jag hört från mamma så skall syd ha utställningar men eftersom det var som det var, både förra och förrrförra året, med utställningar som krockade, låg på exakt samma dag fast det finns så många helger att välja bland så säger jag: SNALLA, SNÄLLA SYD! Lägg inte utställningarna på exakt samma dag. Vi är många som kanske inte har häst men vill åka och titta också och då är flera utställningar på samma dag. Trist att behöva välja!

Annette
1

#15. Om Syd och Nord har utställningar samma dag gör kanske inte så mycket?

PP
0

Shetland Nords utställning den 13/7 blir på Väddö och domare är Inga-Lill Hoveklint

Domare i Rimbo 25/8 är Madelene Beckman

Sen verkar Nordmaling ha fallit bort… Den 5/10 är det rätta datumet, domaren stämmer dock (Morgan Johnsson).

PP
1

Vet oxå att Södermanlands Hästavelförening ska ha utställning på Malma Hed den 25 maj för alla raser. Domare Roland Fransson

http://www.shavf.se/se/aktiviteter-8483675

Och så tyckte jag mej uppfatta att Öpaf ska ha sommarutställning 10 augusti, för alla ponnyraser. Exakt plats och domare känner jag dock inte till än. ;-)

Moheda
0

Syd - var är ni?

Annette
1

Utställningarna bör väl vara klara nu om de skall hinna med i nästa nr av tidningen. Det är väl manusstopp nu i dagarna.

Inget mer klart i Öst?

lindatornerup
0

Vi återkommer efter lördagens möte , med datum & plats- dock blir det Bruksdag & Drive In utställning den 18maj i Gryttinge - domare Hans Persson

Annette
4

Nu börjar arbetsgivarna vilja ha in årets semesteransökningar.

Det hade varit väldigt bra om Öst, Syd och SSS hade kunnat presentera sina utställningar på sina hemsidor för det finns människor som arbetar helger och därmed måste ta ledigt för att kunna ställa ut.

Med tanke på att manusstoppet för tidningen var den 15/2 för mars månads tidning och nästa tidning inte kommer förrän i juni bör väl årets utställningar vara med i nr 1.

Jag vet också att männskor arbetar ideellt för föreningarna och jag vet också att många slåss om samma domare så det är mer arbetsbesparande för föreningen om man är ute i god tid.

Med tanke på det allt mer sjunkande medlemstalet så är väl SSS och dess lokalföreningar beroende av alla slantar de kan få in och jag tror att en tidig planering gynnar alla. Nord och Väst har haft sitt klart länge.

Hälsningar Gnällfia

PP
0

Riksen är iaf planerad till 17 eller 18 augusti. Plats är inte helt klar (såvitt jag vet), därför dröjer den proppen.

Annette
0

Är det inte klart med Köping?

På Sh Västs höstmöte fick vi veta att Romme var tänkt men senare har jag hört Köping.

PP
0

Romme var den ursprungliga tanken, men det gick inte som det var tänkt.

Shetland Nord har inte informerats om att plats är helt klart.
Men Köping är ett alternativ.

sanne
10

Kan säga att Riksen blir den 17 Augusti i Köping.

Ellinor Johansson
0

Tack Sanne🙂

RebeckaSvensson
0

Hur gick det för Syd på lördagens möte?

Annette
0

Uppdaterat med Syds utställningar. Uppgifterna tagna från deras hemsida.

Mini-Angel
0

#26 Vad lycklig jag blir!!!!!!!!!!

sanne
0

Jag ber om ursäkt, men jag har skrivit fel datum !

det är på söndagen den 18 Augusti Riksen kommer gå. Vi har haft lite problem att hitta "rätt" ställe.

mer info kommer i nästa nummer av tidningen.

RebeckaSvensson
3

Kommer utställningen på Bjärsjölagård att vara meriterande när den endast kommer dömas av en dansk domare?

Mmia
1

Kan vi inte skriva in i propparna så som hundutställningarna inofficiell och officiell så alla vet om den är meriterande och slipper fråga.

Annette
0

#33. Tanken är att endast meritgrundande utställningar skall finnas med i kalendern.

#32. Jag funderade på samma sak. Men arrangerar SSS och lokarföreningarna några utställningar som ej är meriterande?

Nog finns det väl utländska domare som är godkända i Sverige? Jag tänker t ex på Susan Hellum som bl a dömde egna klasser på Riks 2005.

RebeckaSvensson
0

#34 jag vet inte om det bara är Susan Hellum som är gdk i Sv av utländska. På Bjärsjölagård är det bara guld, silver o brons som kommer delas ut, inga poäng. Bra det bara är officiella som står med här.

PP
2

Utan poäng, kan inte utställningen vara meriterande för SUCH och BRUCH…

Personligen tycker jag dock det är kul med lite nya grepp.

RebeckaSvensson
0

Någon fr Syd som vill svara på min fråga i #32?

AnnaFagerell
0

#36 Finns det mycket annat man behöver ha poängen för egentligen och att utsälnning är meriterande? Jag vet att det finns dom som inte åker på lokal ponnyutställning som ej är meriterande men vad spelar det för roll då man ändå inte kan använda dessa poäng i SSS sammanhang?

Ska bli spännande att se om det blir bra med dessa domare från andra länder… sist blev det ett himla liv… strukna ponnyer och ponnyer med "fel" poäng pga annan poängskala sades det. Vore ju synd om en sådan utställning som den årliga Bjärsjölagård blir inställd pga för få anmälda…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PP
0

#38 Tja, utställningar är ju meriterande vad det gäller avkommepoäng. Klass I-poäng ger exempelvis 20 poäng, något som inte heller fungerar om det bara är guld-silver-brons. Det räknas även på utställningar utanför SSS, så länge de är officiella.

Annette
0

Inga fler utställningar i Öst klara ännu?

RebeckaSvensson
0

Utställningen på Bjärsjölagård är inte meriterande för ngt, varken such, bruch el föräldrarna. Tycker det e väldigt synd att Syd anordnar en utställning av det slaget o inte tar in även en svensk. Men, Syd har säkert en tanke bakom besutet att anordna en utställning av det slaget.

Mmia
2

#34 ta bort Bjärsjölagård i listan om inte den är meriterande.

Tycker verkligen att man skriver in i propparna om det är inofficiell eller officiell utställning så slipper man bli lurad att anmäla.

Ellinor Johansson
0

#42 Tycker också att utställningen ska tas bort från listan om den inte är meriterande.

Jag tycker det är märkligt att en lokalförening i en avelsorganisation väljer att ha en icke meriterande utställning.

AnnaFagerell
0

#43 Synd även att det är på en av de årliga platserna som är så trevliga och fina…  Ibland får man fundera på hur tankegångarna löper…  Jag anmäler gärna även om det är inoficiellt, problemet är ju domarvalet då det för några år sedan blev lite tumult under/efter utställningen

Annette
0

Jag har varit i kontakt med Syds styrelse och eftersom inget är helt klart ännu avvaktar vi med att göra några ändringar ang Bjärsjölagård i denna kalender.

RebeckaSvensson
0

#45 Konstigt, för jag fick svaret att den inte var meriterande.

Annette
0

#46. Som det är nu är den inte meriterande, men den är inte 100% färdigplanerad ännu.

MadeleneJansson
0

Om en godkänd svensk domare dömer tillsammans med dansken i Bjärsjölagård, är utställlningen mertiterande då?

Om så är fallet så kanske Syd borde överväga att ta in ytterligare en domare om man får mkt negativ kritik?

RebeckaSvensson
0

#48 Ja, den är meriterande då. Det är så det brukar göras när en utländs domare dömer, just för att det ska bli meriterande. Det är inte så lätt för en utländs domare att döma enligt vår skala, när det inte är någon denne är van vid.

AnnaFagerell
0

Det kan inte vara så att syd gillar idén att vara poänglös?

Annette
0

Uppdaterat med domare till SSS Riks.

mizabella
0

Någon som vet vart och när det kommer vara premieringar?

hippoteket
0
Ponnybus
0

Vart hittar jag mer info om regler kring utställningar?

Propppar osv?

Har två Shettisar: sto, okänd härstamning, fått ett föl och en val med stam. Går dessa ställa ut?

Helt ny på shettisar då jag bara sysslat med stora hoppehästar förut men fått ett nytt kall och vill lära mig ALLT vad jag kan göra med dessa små hårbollar ;)

Kris_J
0

# 54 Valacken med stam kan du sannolikt ställa ut men inte stoet.

Här hittar du reglerna:
http://www.123minsida.se/shetlandsponny/116363863

Proppar:

http://www.123minsida.se/shetlandsponny/116363852
Tomt för tillfället med dyker väl upp, eller kanske kommer på den nya hemsidan när den är klar.

Veritas odium paretFörvånad

PP
0

Arrangörerna står med blå text, vilket är länkar till respektive hemsida där propositionerna, sk småpropparna, för utställningarna finns. 😉

AnnaLenaK
0

Någon från syd som vet om utställningen den 20 juli blir i Huseby?

Moheda
0

#57 jag undrar också😘

Kris_J
0

Var hittar jag de detaljerade reglerna för syds bruksdags bruksklasser 18/5, har letat men lyckas inte hitta några?

Aribigga
0
Kris_J
0

#60 Hittade också det till slut. Hade letat på syds hemsida😎
Men tack i alla fall.

Aribigga
0

#61 Jag med, slutade med att jag ringde ordförande, hade väl blivit någon miss i kommunikationen där 🤔

lurvponnyn.vimeddjur.se

Marie Claesson
0

Snälla Annette!! Var snäll och radera inlägget #8  där det står att öst har utställning 18 maj!! Vi får fortfarande förfrågningar om vilken dag det ska vara.
Tack på förhand!

Mmia
0

Hur blev det med Syds utställning i Bjärsjölagård ?

Är den meriterande ?

Annette
0

Står ännu inget om det på Syds hemsida. När jag frågade för ett bra tag sedan skulle syds styrelse fundera på saken. Jag skriver ett frågetecken på den i kalendern tills vidare.

Däremot är datumet ändrat för utställningen med engelsk domare samt platsen är bestämd till Laholm. De aktuella uppgifterna finns i utställningskalendern.

SaraDoos
0

På Syds hemsida står det en dansk + Hans Persson som domare på Bjärsjölagård, så då borde den väl vara meriterande?

Annette
1

#66. Man måste klicka in på proppen för att se det. I syds kalender står bara den danske domaren.

AnnaFagerell
0

Tycker att Syd ska ha stor kritik för att gå ut med datum för att sedan ändra datum. Man lägger ju sin semester ganska tidigt och anpassar det faktiskt efter utställningar så att man kan åka… Blir tre anmälningar mindre iaf till Laholm eftersom vi är på semester den veckan… Om jag inte minns fel var det ändrat i maj månad också? Bättre att inte sätta datum alls innan det är helt 100. Är det fler datum som kan komma att ändras?

Moheda
0

#68 - vi kommer inte heller… då datumet inte heller passar oss längre…. Håller med dig Anna - ändra datum så här sent fungerar inte för alla…

AnnaFagerell
0

Är det nu bara Hans Persson på utställningen i Bjärsjölagård? Står bara Hans på Syds hemsida på ett ställe och DK domaren på ett annat   🤔

Annette
0

Verkar vara oklart datum för Sh Västs utställning i Vartofta. Enligt Västs hemsida är den 22 sept = krock med hingstpremieringen.

Enligt Vartofta Rid o KS hemsidas kalender är den flyttad till 14 september.

Jag har frågat både Västs styrelse och i deras gästbok utan att få klarhet i vilket datum som stämmer.

Jag får väl ringa den utställningsansvariga för korrekt svar.

Annette
1

Förändringar i utställningskalendern:

Utställningen på Väddö är inställd.

Utställningen i Vartofta är flyttad till 14 september.
Jättebra, nu krockar den inte med höstens hingstpremieringar 👍

Anemona
0

OBS! Lägg till Drop-In-Utställningen lördag 13 juli på Sundbyholm till listan/ Tack!

AnnaFagerell
0

#73 Är den meriterande?

Johanna-Granberg
0

#74 Ja, den är avelsvärdegrundande.

Annette
0

#73. Behöver uppgifter om domare och länk till arrangerande förening så ordnar jag det.

Ponnybus
0

Ska anmäla mitt treåriga sto till Järna den 4e augusti. Vart hittar jag all info jag behöver? Vilken klass och sista anmälan, kostnad mm mm Jag är helt novis :(

Annette
0

# 77.Klicka på länken till Shetland Öst uppe i utställningskalendern.

Eller ännu enklare, klicka här 🙂

Treåriga ston går i klass 8.

cinna
0

Länk till Östs utställningssida där infon finns. Undrar du över något mer så är det bara att ringa någon av oss i styrelsen.🙂

Ponnybus
0

Tack :)

AnnaFagerell
0

#75 Tack

Kris_J
2

Om nu utställningen i Vartofta är flyttad varför finns inte korrekt info i SSS kalender på hemsidan?

Visst har jag läst tidigare att den var flyttad, men det hade jag glömt… Fick precis ögonen på det och mindes när jag kollade kalendern här.

Det är inte så lätt att vara med på noterna alla gånger när det finns så många olika ställen att se förteckning över utställningarna och de inte har samstämmiga uppgifter.

Annette
1

#82. Håller med dig.

Informationen ang Vartofta har varit under all kritik. Sent omsider kom rätt info på Västs hemsida, men det tog tid.  Själv har jag vid flera tillfällen ringt Agneta Cederbo för att få veta hur det ligger till. Hon visste inte om att det är fel info ute på nätet eftersom hon inte har tillgång till internet. Jag mailade då både till Västs adress och till ordföranden men fick aldrig svar. Datastrul hos båda??? 

Att utställningen bytte dag blev klart redan i april månad.

Kris_J
4

#83 Jag vet ju mycket väl att utställningen bytt dag men det hade helt fallit ur minnet.

Jag kanske väntar mig för mycket men jag anser att på en rasförenings hemsida skall det finnas aktuell och korrekt information så lång det bara är möjligt.

Fick letat fram senaste tidningen där står 19/10 för utställningen i Digle. Men 26/10 på SSS hemsida. Känns lite vagt….

Det är väl inte meningen att man inför varje utställning ska ringa eller maila någon för att få veta vad som stämmer.

Kanske inte en jättestor sak men om man märker att det är svårt att få fram korrekt information, så kanske det är en bidragande orsak till att man väljer att låta bli att anmäla eller att ens vill vara medlem i föreningen.

Eller om man arbetar vissa helger och byter/tar ledigt och så visar det sig att det var fel helg, det är lätt att tappa sugen för mindre….

Jag vet mycket väl att det mesta bygger på ideella insatser och är jättetacksam för de personer som lägger sin själ i våra föreningar. Men vissa krav måste man ändå kunna ställa på vissa funktioner och att korrekt information finns tillgänglig.

Annette
1

#84.

Kanske inte en jättestor sak men om man märker att det är svårt att få fram korrekt information, så kanske det är en bidragande orsak till att man väljer att låta bli att anmäla eller att ens vill vara medlem i föreningen.

Ovanstående stämmer in på mig. Känns ju onekligen enklare att låta bli att anmäla än att lägga ner tid på att ta reda på korrekt information.

PP
1

Jag vet inte hur det ligger till i just det här fallet, men kan iaf säga att jag snabbt och utan problem har fått ut info på SSS:s hemsida efter kontakt med webbmaster.

Kris_J
0

#86 Är ju jättebra att det flyter 🙂

Men frågan är varför det då felar så med utställningskalendern?

PP
1

#87 Min gissning är att webbmastern inte fått information om ändringar. 😎

Annette
0

#88. Det tror jag också.

Minsanne
0

Jag har läst någonstans att Ronny skulle döma i Mantorp i höst. Men kan inte hitta någon info om detta. Någon som vet?

Ellinor Johansson
1

#90 Det är Östergötlands ponnysällskap som den 13/10 2013 har Höstutställning på Mantorps Travbana i Klinikens Ridhus.

Annette
0

#91. Är det denna hemsida?

http://www.ostgotaponny.se/index.php/utstaellningar

Hittar ingen info om utställningen där.

hippoteket
0

den utställningen är nog ganska ny-inplanerad om jag fattat saken rätt

cinna
0

Finns endast ute på FB för tillfället, men all info som Ella skrev stämmer med vad som står där.

Jag vet att du är en hårdnackad motståndare till FB Anette, men du skulle kanske ta och skaffa dig ett konto där så du i alla fall kan läsa info från olika föreningar där.🙂

Annette
7

#94. Jag fortsätter att hoppas på att föreningarna prioriterar att uppdatera de hemsidor de faktiskt har. Om inte, kan de ju lika gärna lägga ner dem.

Kris_J
6

#95 Håller fullständigt med.

Visst är FB bra på många sätt men där finns också svagheter som gör att det inte är lika självklart att info kommer fram lika bra som på en välskött hemsida.

Tråkigt att skriva men på senare tid har flera av föreningarnas hemsidor lämnat en del i övrigt att önska.

Informationen i tidningen är inte heller helt tillförlitlig då förändringar kan skett sedan tidningen sammanställdes/gavs ut.

Alla gör säkert så gott de kan för att de ska finnas korrekt information och jag tror säkert att det som varit mindre bra kommer att bli bättre eftersom det belysts ett flertal gånger. Det är ju inte så lätt att rätta till något man inte visste var fel 😊

Annette
9

Jag tycker att Shetland Nords hemsida sköts på ett föredömligt sätt.
Den känns alltid aktuell.

Marie Claesson
0

Annette - var snäll och ändra domaren på Östs utställning 29 mars.
Det var Elisabeth Ljungstorp som dömde.

Tack

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.