Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett21-föreningsfrågor-övriga
Läst 2867 ggr
hippoteket
23

Shetland sydost

Vi är några stycken som börjat jobba för skapandet av en ny regionförening som ska verka i sydöstra Sverige - Småland och närliggande län (inkl Gotland) - med målet att få igång lite fler shettisintresserade i regionen med aktiviteter i närområdet. Vi tror att det är lättast att lyckas när vi själva är från regionen.
Vi har grönt ljus från SSS för denna satsning, men vi behöver vara några fler för att göra detta möjligt. Är DU intresserad av att vara aktiv i en ny förening? Skriv här i tråden eller skicka PM till mig - eller mejl går också bra hippoteket@hotmail.com

FredrikN
5

Bra initiativ!

Alexandra DI AX
1

Låter toppen och jag hoppas att ni kanske kan få in någon utställning samma helg som det är ponnytrav så kommer jag gärna. Bor på Gotland

SandraO
3

#2 Tanken är nog att vi ska försöka planera en del i samband med att det är just trav i Kalmar t.ex när det "ändå" är folk och ponnyer på plats :)

hippoteket
2

Ja, vår ambition är att försöka samarbeta med andra föreningar så att vi kan samordna våra arrangemang.

Alexandra DI AX
1

Detta låter ju toppen tycker jag :)

MadeleneJansson
2

Jag lutar mig gärna åt ert håll, även om jag bor på fel sida om gränsen mellan Västergötland och Småland…. Shetland väst har ju bara aktviteter i dalsland och skaraborg, (med undantag för utställningen i Svenljunga skall tilläggas..) så då kan jag lika gärna åka mot småland till…!

hippoteket
1

Du är så välkommen, oavsett om du vill vara medlem hos oss eller "bara" delta i våra aktiviteter. 🙂

PetraJ
0

#6 Att aktiviteterna hamnar t ex i Bohuslän och Dalsland är därför att dom som mest är aktiva att anordna saker bor där. Jag bor i Stora Höga och har bruksaktiviteter på Tjörn och Orust för det är närmast för mig. På våran bruksida står det just nu att vi söker mera  medlemmar i shtland väst till våra bruksgrupper för att få en spridning på aktiviteterna.

Annette
1

#8. Birgitta Skog har haft  massa intressanta idéer. Hur har det gått med dem?

Löshoppning i höst/vinter inför start vid vårens treårstester skulle vara intressant för mig. Iofs har jag Uno Bohman i närheten och kan åka till honom, men det skulle ju vara kul att träna med andra shettisintresserade.

PetraJ
0

#9 Birgitta har varit tvungen att ställa in sina aktiviteter pga olika anledningar men hon är nog snart tillbaka igen och kan annorda någon kul aktivitet igen.

hippoteket
5

Men hörrni, detta är ingen tråd om shetland västs aktiviteter! 😉

Däremot är det ju så att Syd har varit oerhört skånefixerat i många år och därför väljer vi nu att göra just så här.

Min uppfattning är att en regionförening behöver jobba aktivt för att ha arrangemang över hela eller åtminstone så stor del som möjligt av sitt tänkta upptagningsområde. Man måste inte bo granne med de platser där man har aktiviteter.

AnnaLenaK
1

Jag bor mitt emellan öst och syd och har långt att åka åt båda hållen, så jag deltar gärna i era aktiviteter framöver :-)

PetraJ
0

# 11 Håller mig i det att man skall jobba aktivt för att hålla hela regionen igång det är just därför vi behöver mera hjälp av medlemmarna för att kunna lyckas med det. Jag har ingen möjlighet att åka runt i hela vårat område och hålla i aktiviteter. Jag håller mig i en radie runt 10 mil enkel väg. 

Lycka till med eran nya regionalförening🙂.

hippoteket
0

#12 - jag hade nästan hoppats på att du ville vara mer engagerad än så…  ☝️

Guling
1

Hoppas verkligen att detta blir av & kommer att fungera - känns som det lite "ingenmansland" mellan de olika regionsföreningarna som finns nu… 😉

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

AnnaLenaK
0

#14 Det är en del som hänger i luften här just nu. Men vi får se hur jag får det framöver. Man vet aldrig ;-)

Assim
0

# 10, skall inte kapa tråden men framförallt pga sjukdom i familjen, som du vet så har allt fått gå på halvfart, men vi kan ta det mera när vi ses, Vartofta?

cinna
0

Aktiviteter anordnade norr om en tänkt linje Värnamo - Oskarshamn, så är det definitivt intressant att åka söderut, även om jag inte överger Öst som medlem 😉

MadeleneJansson
0

# 8 Jag vet det och jag som bor i sydöstra hörnet av Shetland Västs region har lååångt att åka till Bohuslän och Dalsland…. Därför inte alls konstigt att jag hellre åker mot Småland till, tex har jag 7 mil till Värnamo, 8 till Jönköping och drygt 8 mil till High Chapparall, som ju var en fantastisk utställningsplats i mina ögon.

Åt andra hållet har jag 13 mil till Nossebro, 18mil till Brålanda och 21 mil till Dingle

På 20 mil kommer jag långt in i Småland helt enkelt…..

Linnah
3

Jag tycker att ni har lyxproblem. ;) Nu de senaste åren har det förvisso varit utställningar i Kristinehamn och på Hammarö utanför Karlstad (6 resp. 3 mil - fantastiskt!), men vanligtvis är de närmsta utställningarna runt Köping och Nossebro - 17 respektive 21 mil bort från hästarna i Karlstad. Jag har glatt åkt till Rockelstad (25 mil), Strömsholm (20 mil), Uddevalla (19 mil), Axvall (18 mil) och även till riks i Tingsryd (43 mil, även om det var väl saftigt) eftersom det inte funnits mkt annat att välja på. :) Vill inte ens tänka på hur det måste vara för de som bor i Norrland!

Jättekul dock med initiativ som gör det enklare för fler att delta i utställningar!

Annette
1

20 mil för en utställning är väl inget att gnälla över. Håller med Linnea, lyxproblem.

Ursäkta ytterligare trådkap, det gick av bara farten ☺️.

hippoteket
3

20 mil för en utställning är ingenting för oss som redan är frälsta. Jag har åkt det dubbla också..

Men för någon som inte har upptäckt hur kul det är blir avståndet en väldigt stor tröskel att kliva över.

#20 - de avstånd du nämner (bortsett från Tingsryd) är samma avstånd (eller närmare) som samtliga Syds utställningar i år. Och då bor jag inte ens längst bort. SandraO har sina ponnyer ytterligare 6 mil bort från där jag bor. Och det går att komma ytterligare ganska många mil vidare därifrån.

Det är liksom ingen tävling om vem som har längst till arrangerade aktiviteter utan detta handlar om att vi har tröttnat på att bli förbisedda hela tiden och nu tar vi saken i egna händer.

Jag tycker synd om Norrlänningarna som har långt till allt, men det betyder inte att landets näst största landskap ska vara utan aktiviteter, som någon form av sympatiåtgärd. Och det är alltså DÄRFÖR vi gör detta. 

Sen skulle jag önska att någon av forumets administratörer rensar bort rena väst-inlägg i denna tråd, vore trevligt att få ha den till det den är avsedd för = information som Shetland SYDOST.

Linnah
1

#22 Jag tycker det är jättebra att ni startar en till förening!! Verkligen. Jag hade inte för avsikt att tävla om vem det var mest synd om, tyckte bara det var lustigt när det kändes som att man klagade på >10 mils avstånd. :) Alla initiativ som gör det enklare för fler att delta är jättepositiva. Jag önskar att det fanns fler på olika ställen i landet som orkade engagera sig och arrangera saker.

Annette
1

Jag är inte heller emot. Om den ev. nybildade föreningen kommer att arrangera utställningar kan jag mycket väl tänka mig att anmäla om det skulle passa mig för övrigt. Jag är inte bunden bara till Väst utan ställer ut lite här och var.

hippoteket
2

Vi ligger ju lite ur fas med Shetlandsponnyns utgivningsdatum - var inte färdiga med några planer när manusstopp gick ut och vinternumret känns lite sent. Så vi får försöka nå ut med information om föreningsstart och kallelse till uppstartsmöte på annat sätt.

Vår plan är att det ska bli ett möte i november, för bildande av föreningen.

Finns det någon mer som är intresserad av att ha en lite mer aktiv roll i föreningen, hör gärna av dig!

Hursa
2

Undrar över lite mer exakt vilka områden föreningen ska innefatta. Ingår tex hela Småland? Såg första inlägget att omkringliggande län skulle ingå. Sträcker sig området upp i Östergötland?

kruger
2

#11 Anna , Du fick tillfälle att anordna en utställning förra omgången jag satt i styrelsen men det blev inget av och vi provade att lägga utställningar i ert område men fick ej tillräckligt med deltagare.

Lennart Krüger

hippoteket
2

#10 - Vi vill komplettera befintliga regionföreningar, inte konkurrera med dem. Vi drar inga exakta gränser utan det står alla fritt att välja vilken förening de vill tillhöra. Men ja, tanken är väl att hela Småland ska ingå.
Jag är inte säker på att jag riktigt förstår vad det är för svar du vill ha på din fråga?

#11 - Jag tänker inte ta någon öppen diskussion om det som har varit, för det är historia nu. (kom bara ihåg att det alltid finns mer än en version av vad som har hänt och vem som sagt vad. Vill du diskutera detta med mig kan vi ta det via PM.)

Vi vill satsa på att få igång shetlandsverksamhet i Sydost och det är det vi tänker fokusera på, så kan Syd fortsätta ha fokus på Skåne, så som det varit de senaste åren.

AnnaFagerell
1

Tycker det ska bli spännande. Kanske syd kan lägga någon mer utställning, utöver Bjärsjölagård, längre ner i Syd då om ni andra täcker upp småland/blekinge.
Brukar inte klaga och tar för givet att man får åka lite men det är ju då länge sedan det var något ända längst ner i skåne om man ska vara petig. Vellinge tänker jag på då och då har jag ändå 10 mil dit. Har det någon gång varit något riktigt i sydost? Tänker då runt Simrishamn? Inte vad jag vet…

Förstår att man måste lägga utställningar där det finns folk som kan hjälpa till.

Hindrar nog inte mig från att åka till sydost, som ni kallar det, även om jag inte tycker det är riktigt syd för min del, beroende på domarval =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

hippoteket
1

Kollar om det finns några mer smålänningar som läser denna tråd - kan ni inte PMa mig eller skriva något här i så fall?

Skulle vilja veta vilka som är smålänningar, utan att nödvändigtvis tvinga Er att sitta i en styrelse..

brawina
1

Själv bort jag på Gotland och här finns ju ingen förening längre så det blir ju tyvärr inga utställningar heller . Men då min dotter tävlar ponnytrav med shettisar så skulle vi mer än gärna delta i en utställning om det kan kombineras med att det är trav samtidigt. :) Vi åker mest till Tingsryd, Kalmar, Östanåkra, Mantorp och Vaggeryd.

hippoteket
1

Det är så vår plan ser ut, att försöka samordna lite aktiviteter så att ni öbor kan utnyttja resorna över pölen lite effektivt…

brawina
0

Det låter toppen för det är inte lätt att bo på andra sidan pölen :)

MadeleneJansson
1

# 30 Jag är "nästan" smålänning, bor 2,5 mil från Gislaved på västgöta sidan.