Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1071 ggr
Ninnii
0

Precisionskörning!

Jag skulle behöva hjälp med att någon som kan det här med precisionskörning förklara för mig hur det går till från början till slut.

Som tex, hälsar man på en domare först osv.

Jag har sett att det är en lookal körtävling den 1 sep, och jag skulle vilja ställa upp. Det var dressyr och precision. Jag tycker man får ganska dålig hjälp i den ridklubben jag har gått med i. Så är det någon som kan detta kan ni inte hjälpa mig med en beskrivning av detta.

Zebben
0

Det är precis som i en hopptävling. När det är din tur, kör du in. Kör runt lite och kör sen fram till domaren för att hälsa. När det är klart, så säger de Var god kör eller något liknande och Du börjar köra runt banan som Du tidigare under dagen har gått för att memorera.

När Du kört i mål så tackar domaren dig och du kör ut.

PP
0

Jag har inte kört så många precisionstävlingar, men de jag har varit med på (klubbnivå) har det varit grundomgång och omkörning på tid för de som klarar grundomgången felfritt.

Ibland har det varit "flygande start" på omkörningen, ibland har man fått ny startsignal. Det har även hänt att omkörningsbanan varit kortare än grundomgången. Vad som gäller ska stå i propositionen.

Hm, jag har hört att man inte får kalla det körtävling om inte alla tre delmoment (dressyr, precision och maraton) ingår… Är det en lokal tävling ska kusken ha grönt kort och licens och hästen ska vara vaccinerad mot hästinfluensa.

Malu
0

Kusken ska ha grönt kort och löst licens för året.Hästen ska vara vaccinerad mot hästinfluensa.Det finns två olika startordningar på precisionen ja, i bland direktstart efter felfri grundomgång  (du får ny startsignal) och ibland körs omkörningen när andra ekipage har kört sina grundomgångar.Vanligast är att man kör direktstart efter felfri vända och omkörningen går på tid och kan vara mindre antal hinder än i grunden.Så man måste se till att kunna både grundkörningsbanan och omkörningen när man går banan.
Grundbanan går även på tid,men du har en min och maxtid, men det är felfritt som gäller om du ska få köra omkörning -precis som hoppningen. Du kör in o hälsar på domaren innan starten.Då talar denna om din maxtid på banan och säger varsågod och kör.I omkörningsbanan är det snabbast tid o felfritt som gäller för att vinna!
Det heter visst körtävling även att det bara är precisionkörning den dagen, vi kör ofta lokala tävlingar med ibland bara ett av momenten (D+P eller bara P,är det maraton är det oftast komplett tävling,men jag har kört lagserieomgång med bara maraton och dressyr inlagt)

Ninnii
0

Tack snälla! Jag har försökt få kontakt med en som tar hand om grönt kort i min klubb, så det ska fixas sen har jag kollat upp med licenserna. Jag såg att man skulle ha ett mät intyg och att ponnyn ska vara chipad.

Malu
0

Ja just det det stämmer! Ponnyer måste vara chippade o ha mätintyg!