Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 2602 ggr
icansson
4

visa dräktigt sto?

ston som är betäckta i år visar ni dom på utställning?

varför ?varför inte? diskutera o motivera gärna ert svar.

SandraO
2

Efter dygn 40 så har jag visat mitt sto som är betäckt. Anledningen är för att det är roligt :) Hon är lugn i transport och på plats, hade man haft en som blir väldigt stissig hade jag inte åkt. Hon vidades en gång i augusti och sista visningen blir november.

AnnaFagerell
19

Erika. Det räcker nu. Både på facebook och här! Jag ifrågasatte om du verkligen skulle visa ditt sto som jag kämpat med att få dräktig. Hon var tunn när hon kom till mig och hon lämnade diverse problem åt mig och henne själv. Hon var ännu tunnare då hon åkte hem, hade ont och var väldigt rädd och stressad pga hennes tillstånd. Du stod själv i hagen och sa att hon inte mådde väl. Jag bad dig att ta hem henne och det gjorde du. Så undrarde jag om du verkligen skulle chansa och ta ut henne 4 månader dräktig på utställning och utsätta henne för den risken efter allt vi kämpat för. Det känns inte så roligt för mig när du skriver om hur dum jag är på facebook och pratar med folk om att jag skulle bestämma hur du ska göra. Du har fått en gratis betäckning och ditt sto är dräktig. Jag fick bara problem. Men ingen annan än jag vill tydligen att hon ska gå fram med ett föl. Det är i välmening för sto och blivande föl.

Jag skulle inte visa ovan nämda sto på utställning 4 månader dräktig. Tyck att jag ä dum, det gör mig inget, men jag betäckte stoet för att få ett föl och omständigheter måste få lov att spela in i valet och kvalet. Eftersom jag inte har facebok så blir det såhär här inne. Tycker inte att jag ska vara en bov i dramat utan att kunna ha något att försvara, bara för att jag inte har facebook.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Charlotte-J
8

Har man kämpat så för att få ett sto dräktigt så skulle inte jag välja att ställa ut henne. Det finns ju utställningar nästa år att åka på, så viktigt är det väl ändå inte. Och är det det sto jag tror så ska du vara väldigt tacksam att det finns ett litet föl där inne, många har försökt innan dig utan att lyckas.

Amor vincit omnia Kyss

icansson
6

2# jag har inte påstått du är dum för att du har en åsikt jag har däremot reagerat att du hotar med att jag får dna typa fölet när det är fött p.g.a att jag ev vill visa stoet på utställning.
vilken stoägare som helst hade blivit frustrerad av att få ett sådant svar av sin hingsthållare.
jag har inte uppfattat att mitt sto är stressad och rädd. stoet gick hos dig i två veckor sen ringde du o sa jag fick hämta henne trots vi bestämt längre.

betäckningen var inte gratis vad du fått det ifrån undrar jag för jag betalade dig när jag hämtade henne och jag hade 4 personer med mig som också såg detta. Och jag skulle betala 500 kr till om stoet va dräktigt vilket jag erbjudigt mig att göra och bett om ditt kontonummer men du ville inte ha mina fåniga pengar.

någon av hästarna bar på beskällarsjukan kan vara mitt sto de förnekar jag inte men det är heller ingenting vi kan veta.

varför hon tappade hos dig var för där va inget bete men de informerade du mig om så slutdiskuterat om den saken.

mitt sto mår toppenbra och är i bra kondition och är dräktig. jag har inte hängt ut dej i min tråd här utan ville höra vad andra tyckte om att visa eller inte.

Vill någon Medarbetare rätta till den här tråden jag ställde bara en enkel fråga

icansson
3

3# många har försökt med stoet men det är inte lätt o få ett sto dräktigt som inte fått behandling och ingen som verka kollat upp henne. jag tog henne till veterinären och spolade henne och hon fick hippotrim och tog sig utan problem.

Charlotte-J
4

#5 Va bra! Hon har tidigare spolats vet jag men bra att du fick henne dräktig nu då. Men var försiktig bara så hon behåller fölet. Bara ett råd.

Amor vincit omnia Kyss

icansson
0

6# okej vet du när det var för jag har ringt runt o inte hört nått om det.
jadå tack:)

AnnaFagerell
3

#4 Vill du diskutera detta här? Du hade ditt sto hos mig. Ditt sto hade godartad beskällarsjuka. Smittade min hingst som blev jättesjuk och som jag inte kunde använda under resten av säsongen. Du fick ditt föl chipmärkt. Du betalade mig 450kr när du kom. 350 för chipmärkningen och 100 kr för språngsedel. Stoet gick med hingsten hos en vän till mig. Jag talade innan om att betet var magert och du sa att stoet var tunn och jag bad dig vänta tre veckor till innan du kom. Men du ville tvunget betäcka direkt och jag visste inte hur smal stoet var. Stoet blev inte kollad av mig och efter två v såg jag att hon var dålig. Hon hade fruktanvsärt ont och tappade massor av kilon under tiden hon gick hos min vän. Det gick inte lyfta svansen på henne så ont hon hade. Du enbart ignorerade detta trots att veterinären säger att det var ditt sto som var dålig. Du tyckte själv synd om henne när du hämtade henne och sa att hon tappat mycket hull. Enligt dig själv tog du inte ens ut en veterinär för att kolla henne även om jag och min veterinär sa åt dig att kolla upp henne. Du tog hem henne och sedan åkte du på semester.

Jag sa till dig tidigare då du sålt hästar som du ej skickat passen på till de nuvarande ägarna, att det kanske inte vore så kul att jag höll på ev papper till ditt föl, och så skickade du helt plötsligt iväg passen. Igår sa jag åt tid att om du inte vill ha med mig att göra går det absolut bra att DNA testa ditt föl för detta är fullständigt hopplöst!

Jag är inte den första som blir lurad av dina lögner, men jag hoppas att jag är den sista. Punkt!

Annette
4

#7, 8 Ni för sköta era privata tvister någon annanstans.

icansson
5

8#Jag skrev slutdiskuterat  o det betyder att det inte ska skrivas mer om den saken. de är ren pajkastning de du håller på med.  jag tänker inte försvara mig i någonting ska inte behöva göra det heller o att du börja dra upp saker som inte har med ämnet överhuvudtaget att göra.

frågan i min tråd var om man ville visa dräktigt sto eller ej inget annat! ingen anklagelse mot dig på något vis Anna och jag har inte hängt ut dig på facebook heller. jag har inte skrivit eller pekat ut dig någonstans.

Du får ha vilken åsikt du vill om mig kalla mig lögnare eller vad du vill jag gick ur sandlådan när jag var liten…..

de är tydligen inte okej att tycka vad man vill om sina egna hästar längre.

jag ber vänligen någon o ta bort inläggen mellan mig och anna då det inte hör till tråden

Annette
6

Jag har ett krångelsto. Om hon efter flera års försök äntligen är dräktig skulle jag inte fundera på att ställa ut henne trots att hon är lugn att ha med sig. Min åsikt är att dräktigheten är viktigare och Shetlandsutställningar finns det gott om så det blir fler tillfällen.

icansson
4

jag har inte bett någon kommentera om jag ska visa mitt sto eller ej jag har bara frågat allmänt om vad andra tycker om de visar sina dräktiga ston eller ej va det gäller mitt sto så är det jag som känner henne bäst och avgör om jag visar henne eller inte.

11# jobbigt när det krånglar har du lyckats få henne dräktig:)?

Jag ber åter igen en Medarbetare ta bort inläggen mellan mig och anna.

Ryktesspridning går fort om osanna saker så var vänlig och gör detta snarast möjligast!

Ann-Christine
3

Hur stor är risken för att stoet ska kasta undrar jag med tanke på att travstona får tävla när de är dräktiga (till 4:e månaden har jag för mig) och anses till och med prestera bättre i och med att de producerar mer blod.

Men om det är risken för att utsätta stoet för smitta är det en annan sak, abortvirus kan man (enligt en veterinär jag pratat med) om oturen är framme, smittas av under sommaren för att sedan stoet ska kasta i slutskedet av dräktigheten.

För att känna sig riktigt trygg bör man enligt mitt sätt att se, separera hästar man tävlar med från avelsdjuren vilket jag själv inte gör.

Varje hästägare måste göra en egen riskbedömning gällande stress, smittorisk etc.

Kris_J
2

Har åkt på utställningar med flera förmodat dräktiga ston. Har även blivit ifrågasatt av en hingsthållare för detta (det var nu många år sedan).

OT Har under pågående tävlingssäsong (trav) även betäckt och sedan fortsatt träna och tävla vissa ston.

Har aldrig haft inställningen att en ev dräktighet ska inskränka stoets användbarhet. Men visst kan tänka mig att det i något unikt fall skulle kunna hända att jag inte ville utsätta ev pågående dräktighet för någon risk.

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

#12. Hon är ännu inte kollad, skall ta blodprov eftersom hon är stökig att ultraljuda. Men i år har hon åtminstone varit brunstig vilket är det som saknats de andra åren så visst hopp finns.

#13, 14.  Jag tror inte risken att kasta är särskilt stor bara för att man åker på utställning. Mina andra ston har ställts ut trots dräktighet, men det är inget jag vill göra med detta sto om hon nu efter 4 års försök äntligen är dräktig.

Ann-Christine
0

#15 Den risken skulle inte jag heller ta, håller tummarna för att det blir ett föl nästa år 🙂

icansson
0

15# håller tummarna att du får föl från henne nästa år:)

Annette
0

#16, 17. Tack så mycket :) Om hon fölar nästa år måste hon betäckas varje år så hon inte hakar upp sig igen, säger min veterinär.

AnnaFagerell
1

#10 Du har inte hängt ut?! nä radera kan man ju… jag har fått både sms och telsamtal om dina påhitt!

#11 min också!

#18 tråkig inställning egentligen. Att man måste ta föl menar jag… ska ju inte kännas påtvingat men förstår om du måste göra det. Hoppas också det blir bebis

VeronicaP
3

Vi har tävlat dräktiga ston på travet utan några problem så att åka på utställning är inte enligt mig några problem , men allt beror ju på vad hästen är van vid , om den blir stressad av transport mm

Man får ta varje individ för sig .

Guling
3

Som svar på TS frågeställning & inget annat:

Jag tror att man ska titta lite på vad stoet är van vid…

Har man ett sto som är van vid att åka omkring & träffa andra hästar (& ev smittor som KAN finnas) så riskerar man förmodligen inte så mkt - OM man inte har oturen att hamna där det finns Abortvirus eller liknande…

Har man däremot ett sto som går hemma & inte utsätts för andra hästars "bassilusker" så har hon nog inte samma immunförsvar & kan dra på sig onödiga förkylningar osv - & även om hon åker lugnt så blir det ju stress med en massa nya hästar runt omkring (är ju dock inte alltid det syns utanpå)…

Med andra ord så måste man se det från sto till sto & vilka omständigheter hon normalt utsätts för. :)

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

icansson
8

19# nu får det vara nog jag har inte skrivit ut något och de jag pratar privat om med människor har du inte med att göra.

VILL NÅGON Medarbetare TA BORT INLÄGGEN MELLAN MIG OCH ANNA ?
Det är lustigt att det inte gjorts gör mig riktigt upprörd

Att publicera personuppgifter och namn i syfte att skandalisera eller "hänga ut" någon är tydliga exempel på publicering som normalt är kränkande enligt personuppgiftslagen vilket är straffbart.
så jag ber åter igen att inläggen tas bort

AnnaFagerell
1

#22 Det var nog lättare för dig att ta bort från fejjan =)

icansson
5

23# jag har inte skrivit ut något namn på någon på facebook och jag har inte tagit bort det på fb heller för där hängs ingen ut p.g.a att jag inte skrivit ut det

Ove-D
4

Fyra gånger ser jag att icansson ber om att någon tar bort inläggen med personangrepp. Varför görs inte det?

Jag vet ett sto som inte fick föl efter betäckning. Hon åkte på ridläger (troligen första gången i sitt liv). Kanske inte jätteklokt.

Jag vet ett annat sto som aldrig tog sig en sommar. Det var en kall vår och hon ville inte riktigt släppa vinterpälsen. Hon var avmaskad och fått extra B-vitamin. Hon var i lite lågt hull.

Om man är rädd om dräktigheten kanske det är bäst att låta bli äventyr som stoet inte är vant vid.

icansson
3

fortfarande ingen Medarbetare som tagit bort inläggen eller gett mig svar på varför det inte tagits bort