Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1866 ggr
Miija
0

Ni färgkunniga.

Varför reggas blåskimlar som svartskimlar i stamboken? Syns det inte att det blir blått eller finns inte färgen blått ?

PP
0

Nä, blå hästar finns ju inte. Flört

SH ville ha en gemensam nomenklatur för hästens färger och vände sej till Bo Furugren för att få hjälp med detta på 90-talet. Då bestämde man att färgerna i första hand skulle benämnas efter vad de egentligen är. En "blåskimmel" är ju en konstantskimmel med svart som grundfärg, därmed bytte man ut benämningen till svartskimmel.

Några färgbenämningar var dock så pass vedertagna att de ändå fick behålla sina gamla namn, t ex musblack (eg. svartblack), fux (röd) och isabell (gulröd).

Milla
0

men svartskimmel är väl den rätta benämningen, hade aldrig hört talas om blåskimmel innan jag kom in i shetlandsvärlden.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AnnaLundin
0

Svartskimmel är den korrekta benämningen NU.

Innan man standardiserade systemet, som PP skrev ovan, så kallades de för blåskimlar.

Miija
0

# 2

"Finns" t.o.m bland ardenner.  :)

Milla
0

#2 dom har jag aldrig varit i kontakt med mer än på hållOskyldig

Pheobe
0

Blåskimmel finns inte idag. De ska heta svartskimlar som Anna säger

Kris_J
0

#4 Ardenner är ju anslutna till SH så de använder också den nomenklatur avseende hästens färger som PP hänvisar till.

Veritas odium paretFörvånad

Pheobe
0

#4 Jag har mycketr kontakt med ardennerfolk och har id kollat flera sådana och dom heter svartskimlar bland den rasen också.

AnnaLundin
0

#8 Fast även inom ardennerrasen kallade man det nog för blåskimmel innan den nya standarden sattes….

Färgen finns för övrigt öven hos varmblodiga travhästar - genom hingsten Tap In…

AnnaLundin
0
zettan
0

vore kul att se en bild på en blåskimmel.

PP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Kan bidra med en bild på en svartskimmel:

Ellinor Johansson
0

En svartskimmel till !

PP
0

Vad bra det blev med två bilder på konstanskimlar i olika "faser"! De kallades ju inte färgväxlare förr utan anledning!

Miija
0

Ett exempel på det som kallas blåskimmel. Hans far är också i liknande nyans, något mörkare.

men man ser ju att det är en stor skillnad mellan en mörk svartskimmel och en ljus.

Miija
0

Jag svarade #2 att det även förekom inom ardenner då hon bara påträffat det inom shetland. Hur det ligger till färgmässigt är redan avhandlat.

OCH, folk inom båda dessa raser kallar det blåskimlar även idag även om de är kontrollerade som svartskimlar.

Annette
0

I denna artikel finns fler bilder på svartskimlar bla en bild till på #13. Färger - Konstantskimmel

AnnaLundin
0

#15 Den där ser inte ut att vara en svartskimmel elelr blåskimmel. Han är grå i manen och då skulle jag tro att det är en alldeles vanlig "skimmel", dvs en avblekbar skimmel…

Miija
0

Intressant. Har du lust att vidareutveckla så jag är med hur du tänker ?Glad

Milla
0

#19 den där vill jag kalla för skimmelskäck

AnnaLundin
0

EN svartskimmel är en konstantskimmel.

En konstantskimmel har alltid kvar sin ursprungsfärg på tagel, huvud och längst ner på benen. Eftersom den du visade bild på - som dessutom är skäck då - har en massa vita hår inblandade i taglet i manen så tror jag inte att det är någon konstantskimmel.

Miija
0

Jag har mailat dig. Glad