Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1378 ggr
Bettanz66
0

Ändrad benställning

Om en häst har bra benställning på tidigare utställning och sen visar det sig efter ca 2 år på nästa utställning att benställningen har ändrats, beror det då på dålig hovslagare? Och kan man rädda det med att hitta en bra hovslagare?

[[AcsJulia]]
1

Det beror på… Är hovarna sneda eller är benen det? För tillväxtzonerna sluts när hästen har växt klart och efter det så skadar en den om en försöker korrigera fel i benen. :)

Assim
2

Jag tycker det hade varit bra om du berättat mera, tycker det är väldigt svårt för det finns så många andra faktorer som kan spela in ex. hull, om hästen varit skadad och sned belastat, riden/körd i dålig form etc etc. Kan ju också vara olika domares syn på ben. Min valack får ex alltid 6 på ben av en domare, emedan andra som dömt honom alltid satt 8. Min sons sto fick 5 på ben av en domare (nyutbildad) men fått 8 av 5 andra rutinerad domare samt också att min sambo som är domare bedömer henne som 100 % korrekt. Så berätta gärna mera så finns det säkert någon duktig här på forumet som kan ge råd.

Kort svar jag kan ge på de uppgifter du gett så är svaret ja, har en hovslagare verkat fel, så din häst blivit inkorrekt så går det att rätta men det tar tid och är mycket arbete. Vi köpte en gång ett sto som såg förfärlig ut i frambens stället. Hon var totalt fel skodd, hade bak skor (just det egentligen utan betydelse)  fram och stod så illa att vi trodde aldrig vi skulle kunna visa henne på utställning, köpte henne enbart som brukshäst och skulle absolut inte avla på henne, men sambon plockade av skorna och verkade lite varje vecka (försiktigt så hon inte skulle få ont av att stå på ett nytt sätt) och efter ca 6 månader hade vi en korrekt ponny som fått 3 bästa veteran titlar mm och nu 19 år gammal fått en helt korrekt liten dotter.

Tycker detta är ett väldigt intressant ämne som säkert många har erfarenhet av.

AnnaFagerell
2

Olika domare verkar ha olika syn på benen tycker jag. Det kan skilja både ett och två poäng och olika kritik från gång till gång på en del. Men oftast är det på hästar som har något fel som jag ibland känner att en del domade inte tar så hårt på medan andra tar det väldigt allvarligt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Hanna-D
0

Hur gammal är ponnyn?

Bettanz66
0

Ponny i detta fallet är 13 år. Har bara används inom avel. Visserligen inriden och inkörd men inte använd till det. Smärt och smidig i hull. Sen vet man ju inte hur det har varit tidigare.

Jag har ju bara läst på tidigare resultat från utställning. men från årets utställning fick han att han var utåtvriden från knä. (har jag för mig att det stod har inte pappret framför mig. kan kolla upp det och återkomma)

Han har fina hovar och ser bra ut från sidan. tittar man fram ifrån så syns det ju att han är lite utåt. Tänkte därför om det beror på hovslagaren han haft sen något år tillbaka. Jag har ju inte haft honom så länge så jag vet ju inte vilket liv han haft med skador och så tidigare.