Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 840 ggr
Pheobe
0

Problem med fång?, se hit

Här på denna sida finns ett prep som heter profeed. Man kan beställa gratis prov mot fraktkostnad. Jag provar just nu på ett av mina ston. Köpte hos veterinär samma preparat.

http://www.profeedshop.se

veronicarickfelt
0

vad innehåller profeed? är d örter o sånt?

Annette
0

Anna Lundin!

Vad säger du om detta preparat?

AnnaLundin
0

Alltså…

Så här står det:
"Profeed kan defineras som en prebiotika bestående av kortkedjiga frukto-oligosackarider (scFOS - short chain fructo-oligosaccharides). Det är en foderfiber som stimulerar tillväxten och aktiviteten hos de goda bakterier som naturligt finns i tarmfloran. Profeed består enbart av naturliga ingredienser vilka utvinns direkt från sockerbetan."

Nu är jag ingen expert i frågan, men så som JAG har lärt mig saken så är tarmfloran hela tiden anpassad efter den foderstat hästen får för tillfället.
Jag kan inte se hur ett preparat som "stimulerar tillväxten och aktiviteten hos de goda bakterier…" skulle kunna göra att tarmfloran hålls stabil. För det är just stabiliteten i tarmfloran, att ingen av bakteriluskerna växer till ohämmat, som man vill ha för att förhindra fång.

Jag erkänner att jag var väldigt skeptisk även till Protexin innan jag provat det, eftersom det preparatet inte är anpassat efter den specifika foderstaten.

SÅ ärligt talat, jag vet inte…

Pheobe
0

Jag ska absolut inte hacka ner på någonting förräns jag provat. MEN…. Anna… Är du veterinär? Eller varför kan du göra utlåtanden om sånt här?

Och det är väl klart att man vill stimulera den goda bakterietillväxten hos hästen. Det är ju den dåliga som tagit över. Om tarmfloran vore anpassad för hästens och vad den äter hela tiden skulle hästen inte få fång alls. Då skulle floran hela tiden återställa sej vilket den inte gör hos en fånghäst.

Jag fick detta rådet av min veterinär. Ville dela med mej av det men uppenbarligen uppskattades det inte.

Jag hoppas det funderar på min pålle och det snabbt för hon kommer avlivas om det inte fungerar. Nu har min pålle flera olika problem så fång är bara en följdsjukdom.

Annette
0

#4. Det var jag som frågade Anna, så du får skylla på mig. Dessutom skrev hon ju att hon inte visste vad hon tycker på slutet. Anna har visat sig vara kunnig när det gäller fång, så jag har förtoende för henne i detta fall.

Jag tycker det är jättebra att du delar med dig av detta tips. Eftersom jag använt protexin ville jag höra Annas åsikt om detta. Man byter kanske inte bort någon som verkar fungera för att testa någon nytt? Jag tycker inte du skall tolka det negativt att man jämför och frågar.

Hoppas att det fungerar på din ponny så att hon blir frisk igen.

veronicarickfelt
0

#4 ja tycker d uppskattas.. ja har ju ett halvblod som bara kan äta hö och han tränas o tävlas.. o ibland känner ja att han skulle behöva d där lilla extra. o är d ett hö me dåligt värde måste han ju äta så mycket för o få i sig allt han behöver..

Så vi tänkte kanske pröva me några få havrekorn till o börja me o se vad som händer men kan man pröva d här o ha kanske klarar att vänja sig vid o få lite havre så skulle d ju va värt d…

Pheobe
0

Jag kan tillägga att jag tror inte att detta företaget gör detta för enbart pengarna. Det är ett väldigt billigt preparat. För ett kilo betalade jag 100 kronor!. Jämför detta med protexinet. Förvisso hade veterinären hadlat 25 kilos säck så det blev billigare men ändå.

Jag köpte Protexin till min ponny, en burk med pellets. Kostade 505 kronor för ett kilo. Hon äter det inte för det luktar pyton. Så var det med dom pengarna.

#5 självklart om man har något som fungerar ska man inte byta, speciellt inte mitt i betessäsongen.

Midlingur
0

Pheobe, forskning har visat att LINFRÖOLJA är väldigt bra för att hålla magen i schack och detta har hjälpt fånghästar. Prova det! Jag har det själv till min mini och han håller sig tom exemfri tack vare det. Kan utan problem ändra hans foderstat utan att det händer någonting med magen.

Pheobe
0

#8 jag kan inte prova en massa olika saker på henne nu, måste ta en sak i taget för att se vilket som funkat. Men tack för tipset

Anette
0

#8 Hur mycket /ofta ger du av det och hur, blandar du i nå´t?

VeronicaP
0

#8 Fast linfrö i sig ska man ju eg inte ge unghästar har jag fått höra när jag varit i väg på foderläsning, men linfröolja kanske inte är riktigt samma sak. Men är det inte så också att de får kraftigare brunster av linfröolja?

Midlingur
0

#9 Okej, men du kanske kan testa det sen? Det är super. Dessutom blir pälsen JÄTTEFIN.

#10 Jag ger 1 dl om dagen. Blandar ner i det vanliga kraftfodret eller häller det över höet.

#11 Inte samma sak! Vet inte om de kan få kraftigare brunster, har aldrig hört talas om det.

[Anna-N]
0

#11. Har också hört det eller rättare sagt fått det väl informerat när jag hade en unghäst för några år sedan som helt plötsligt fick kolik upprepade gånger.

Linfrö är inget unghästfoder då det är för starkt för deras magar o när det slutades ges så efter det har det aldrig varit något mer krångel där.
Oljan kan ju vara en annan sak o givetvis kan man säkert inte dra alla över samma kam med känsligheten.

AnnaLundin
0

Nej, jag är inte veterinär, men jag blev tillfrågad om min uppfattning och redovisade den…

Skälet till att det BLIR kaos i tarmfloran är att det tar ca 3 veckor för den att "ställa om sig" när man gör en förändring i foderstaten. OM det blir en hastig förändring, av "fel" slag (dvs ffa där mkt fruktan tillförs), i matintaget så kan laktobacillerna växa til onormalt mycket. DÅ sjunker pH i tarmfloran, så att vissa andra mikroorganismer dör pga det. Och DÄR har du processen som kör igång eländet.

ALLA de mikroorganismer som normalt finns i tarmfloran ÄR goda bakterier. De finns där för att de gör nytta där, när

Och i ärlighetens namn så förstår jag inte hur det ska kunna bli mer stabilt om man tillför något som ska stimulera tillväxten av några av sorterna.
Men jag har haft fel förr och jag hoppas att detta är det preparat som kommer hjälpa Din ponny, Anna.
Själv tänker jag inte byta ut ett preparat som fungerar hos mig.

För övrigt, vad gäller tillförseln av Protexin:
Jag började med att blanda upp Protexin med betfor och pållarna var MYCKET tveksamma till att stoppa i sig det. Numera ger jag det som det är, torrt, tillsammans med övrigt kraftfoder. Och glufs glufs, det slinker ner tillsammans med övrig mat. Det smakar nog värre om det blir uppblött än om det är torrt.
(Anna! jag köper gärna överskottet i din burk, om du vill bli av med det!)

Pheobe
0

#12 jag brukar ge mina den oljan hela vintern. Köper den hos Gunnarshögs gård. Mkt kommer därifrån. Även unghästarna har fått oljan. Inte hört att det inte skulle gå till unghästar. Det smörjer tarmen =)

#14 jag bara ifrågasatte om hur du kunde sådana saker inte av någon annan anledning. Kul veta bara hur man kan saker =) Hoppas inte du har för mkt rätt faktiskt för då är det kört med min ponny. Fast henne har jag inte ställt om nåt på för hon har gått på gräs sen februari. Hon har fått fång pga att hennes erlichias har kommit tillbaka.

Ska höra med Rebecka först om hon vill ha Protexinet. Jag har inte så mkt kvar. Har sålt lite redan. Har nog bara 1/4 burk. Ska du till Norra Åsum Anna?

Kratern
0

#7 Jag hade också väldigt svårt att få min fånghäst att äta Protexin. Från början sorterade hon ut de små pelletsbitarna, men nu går det bra. Det gäller att vara lika tjurig som hästen. Oskyldig

Ellinor Johansson
0

När Try fick erlichias förra sommaren började vi behandla med Engemycin. Han skulle ha medicinen i fem dagar efter tre doser blev han så vinglig att vi fick abryta. Han blev mycket bättre men inte helt bra. Efter en månad gjorde vi om kuren då hade han fått Protexin i 14 dagar innan och under medicineringen fick han Protexinet i pastasprutor. Han tålde då medicinen och är idag helt frisk.

Tack Anna  jag tror att varken Try eller Märtan hade levt idag utan ditt tips om Protexin

Pheobe
0

#17 det var ju jätteskoj! Tyvärr funkar ju inte alla hästar likadant. Jag kunde inte ge min Leja Tetracykliner, hon chockade på en gång och blev jättedålig. Ger jag henne det mer dör hon. Hon måste bekämpa sjukdomen själv.

tyvärr får jag inte i Leja protexin. Hon är lite knepig med allt som smakar konstigt. Innan jag ens fick henen att äta betfor asså åt hon ingenting. Inte ens kraftfoder äter hon. Protexinet är jättesvårt få i henne, om inte omöjligt. Detta nya pulvret kan jag blanda i en spruta och ge i munnen

Anette
0

#12 Ok, tack för tipset! Glad Har protexin till ett av våra ston just nu och det funkar jättebra så här långt, så det byter jag inte ut.  Men det är alltid intressant att höra om olika lösningar och erfarenheter/resultat

susanne-s
0

…Mitt sto äter Protexinet direkt ur handen…
Så olika det kan vara.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AnnaLundin
0

#18 Det finns ju protexin i pastaform (typ som avmaskningssprutor), kanske kan vara värt att prova?

Och som svar på ditt #15 - vi läste en del om detta på hovslagarutbildningen, där jag dessutom gjorde min 5 månader långa praktig tillsammans med hovslagaren på Ultunas hästklinik. Sen forskar man ju gärna vidare om saker man är intresserad av… Därför vet jag en del om det.

Pheobe
0

#21 det gick inte att få tag i pastaformen just när jag skulle ha det. Kunde inte köra 20 mil för att hämta så jag provade pelletsen, som även är billigare dessutom.

VeronicaP
0

VArt kan man köpa Protexin , tänkte tipsa en som ska komma och hämta sitt sto här då de har lite problem med fång.

zettan
0

#23 hos distriksveterinären kan man köpa protexin. De är där ja köper mitt.

VeronicaP
0

#ok ska säga det till dem .. Tack