Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1737 ggr
Ninnii
0

Sommareksem!

Vi fick hem en islandshäst med eksem i går, är det någon som har bra medel mot sånt, så det kan lindra den värsta klådan!

[Anna-N]
0

Ekholms är kanon mot allt!

Trim
0

Benevix + inne på natten.

dranto
0

Horsol är bra….men exemtäcke hjälper mest.

Kris_J
0

Eksemtäcke, någon bra salva,  (sparsamt med bete men fodra med hö, in när solen dalar för då kommer knotten. Jag ger också kalk och kiselgur. Med denna behandling håller sig ialla fall min ponny klådfri.

Veritas odium paretFörvånad

wessis
0

Inte kul med eksem!!!!

Har själv ett islands sto som är drabbad av denne plåga. Hon har täcke på hela tiden, smörjs med Nylanders och går in i stall på eftermiddagen och står inne över natten. Har också efter alla år kommit fram till att bete är en stor bov i alla fall för henne. Hon har de sista två åren klarat sej mycket bättre när hon inte fått gå på grönt ,utan hö hela året.  Har också en fånghäst så dom har i alla fall sällskap av varandra.

Men det är INTE kul…..

Charlotte-Aveback
0

#5: Jag har aldrig haft någon eksemhäst så jag har ingen riktig erfarenhet av detta (tack och lov!).

Menar du att eksemet är en slags "allergisk" reaktion mot gräset?

Kris_J
0

Tack Wessis, kom inte på namnet på den salva jag använder, det är nylanders.

Dior
0

"Repris repris, reklamnotis: MJ´s Djursalva" Glad

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Ninnii
0

Tack för tipsen, jag har aldrig haft någon häst med eksem förut, det här är en häst som vi har hjälp till att ta hand om ett tag pga att mannen i den familjen som äger hästen låg död i sin säng när frun kom in och såg till han, de vet inte vad han hade dött av. Vad livet kan slinka en ur händerna fort. Frun i huset orkade inte med hästen nu, så då sa vi att den kan väl få komma till oss.

JuliaS
0

Hur vanligt är det med eksem hos shetlandsponnyer? Någon som vågar ge sig på en gissning i procent? Har ni en gemensam hållning i avelsföreningen om hästar med allergier, sommarexem eller man och svansskorv ska användas i aveln?

wessis
0

#5     angående gräset så vet jag flera islandsfolk med eksemhästar som inte har dom på bete och att dom klarar sej bättre då.  Det är ju importerna  som ju är van vid gräset på Island som ju inte alls är som vårat gräs här hemma. Vet inte hur det här med betet funkar på våra svenska hästar med eksem, har ingen erfarenhet där.

[Anna-N]
0

Vad jag fattat så är det proteinet i gräset i kombination med solen som de reagerar på om de är överkänsliga.

stallostby
0

Min ena häst har börjat klia sej efter att hon stallats in om nätterna och äter övervägande hö (jag slår ca 2 kg gräs åt henne).

Jag undrar vad som utlöst det hos henne, hon har gått på bete tills för tre veckor sedan utan att klia sig. Kanske beror det på knott. Särskilt mkt sol har det ju inte varit heller..

Madelene_Udd
0

Ett tips är att man kan släppa dom på skogen, där betet inte är särsklit mycket under granarna. Funkar utmärkt på fånghästar, men kanske sämre på eksemhästar eftersom dom har massa träd att klia sig på?

Denna kommentar har tagits bort.
AnnaLundin
0

Enligt den forskning som SLU redovisade delar av på Hippocampusdagarna i höstas, så är det klarlagt att sommareksemet orsakas av allergi mot svidknott.

Den forskningen, som alltså är en ny stor studie, visade också att det mest effektiva för att lindra allergin var att göra vad man kan för att hålla knotten borta från hästarna, dvs eksemtäcke, stallvistelse vissa tider på dygnet osv.

*redovisar bara vad som sades där*

Annette
0

#16. Samma sa föreläsaren från SLU på SSS höstmöte.

Kris_J
0

Min ponny har exemtäcket på sig inne också vissa perioder,  för de små knotten tar sig in där också om en i ringa tal.

Annette
0

#18. Hur mår han i år, jämfört med andra år?

Kris_J
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19 han mår riktigt bra för det har varit väldigt lite knott, däremot var jag inte rktigt så snabb med att plocka honom från lösdriften som jag borde så han han skava av en del. Han har tom kunnat gå ute en och annan regnig natt nu utan täcke.

Förrra sommaren bodde han i Halmstad vid det stallet hade de nästan inget gräs pga solen, han mådde otroligt bra, de som hade honom var noggranna, jag tror ingen som såg honom på ESG skulle en kunna gissa att han har problem, han har ju extremt mycket tagel.

stallostby
0

En liten fundering…svidknott är det nån särskild knott eller är det knott i allmänhet? (hur är det med mygg?)

..så allergi ger alltså eksem eller skorv?

Hursomhelst så har min häst blivit bättre sedan hon kom ut på betet igen.

Trim
0

#21 "Vanliga knott". Det är saliven från odjuren som utlöser svidandet och kliandet. (Inte gräset…)

Kratern
0

#14 Men….är det inte mer knott i skogen jämfört med på öppna platser?

Annette
0

#23. Svidknotten förekommer kanske inte i skogen och det är dessa som ger sommareksem, har det konstaterats.

Kratern
0

#24 OK, men det sticks i alla fall som attan när man är i skogen. Skrattande

Annette
0

#25. Ja verkligen, men det är nog en elak kusin.

Hallonbuske
0

Är det eksem mot svidknott eller är det soleksem?

Hur som helst så är Probolja helt suverän i läkning och fungerar jätte jätte bra. A& O är också eksemtäcke.Boett får mina varmaste rek!

coolshettis
0

Bucas flugtäcke funkar utmärt.

Brukar även tvätta med Hexosil(schampo) ca.2gg/veckan

Finns ett jätte bra lotion som heter silverlotion även vanlig

kortison kräm funkar som klådstillande. 

Finns ju även foder för hästar/ponnysar med exem…

Kratern
0

#28 Det här fodret du nämner. Har du några namn på återförsäljare?

stallostby
0

är fortfarande fundersam till detta med eksem alt allergi eftersom jag trodde det var två helt skilda saker…

Annette
0

Foder, det är jag misstänksam mot. Är inte detta bara ännu en marknadsföringsgrej för foderföretagen?

#30. Allergi kan uppträda som eksem.

MalinLarsson
0

Hej har en islänning med kraftigt exem, vi anv. AVS 14 + exemtäcke samt så står han inne mellan 17-10 de värsta knottdagarna.

De beror på vad de är allergiska mot, vad som passar. Vår kille är allergisk mot knott, sol och vissa tper av gräs!