Tänka på vid köp
Hej!
Har sedan barnsben haft en förkärlek till Shetlandsponnyn. Den är charmig, helt bedårande och mycket smart.
I gymnasiet fick jag upp intresset för körning. Både bruks, skol och trav-körning. Gick naturbruksskola.
Då min storhäst ska säljas så är jag nu inne på att köpa en shetlandsponny istället. Vill köra lite, träna lite med klickern och bara ha en kompis.
Men vad ska man kolla på när man köper en shetlandsponny? Ponnyn i fråga är väldigt lite tömkörd, men inte inriden eller inkörd. Vad ska man kolla på och så? Den har full stam och pass, 3 år gammal.
När man köper storhäst är det så enkelt - man kan känna om det passar ens "ridstil". Men hur vet man om det känns rätt med en liten ponny som man knappt kan tömköra än mindre rida?
Tacksam för svar!
Jag är ganska ny på shettis jag med, men kan ge en synpunkt på sista frågan. Du har ett guldläge här! När ponnyn inte är inkörd eller tömkörd har du bara en sak att fokusera på: KEMIN! Gillar du ponnyn? Dens personlighet? Klickar du med den på backen? Detta kan du fundera på utan att "störas" av hur körning etc känns.
I det fallet, har du allt du kan önska! Sen kommer den bli inkörd på DINA önskemål, med din prägel, dvs på den punkten kommer den bli perfekt för just dig! :)
Om jag utgår från mig själv och vi bortser ifrån stam och avelsvärde:
Gå på magkänslan!
Hur reagerar ponnyn på din närvaro? Dina hjälper - flyttar den undan när du ber om det? Lyfter på hovarna etc.
Är den intresserad av att vara till lags?
Är ponnyn känslig, påverkbar från marken, så kommer den troligen även vara det när du tränar, eller hur?
Hur reagerar den om du går ut en promenad med den? Rädd? Nyfiken? Framåt??
Kort sagt samma tänk som vid köp av storhäst som vid Shetlandsponny - man vill ha en kompis att jobba med…
Sedan är jag ju jättepartisk och blir jag natutligtvis glad över att du köper en reggad Shetlandsponny och inte en A-ponny reggad hos SH. 😉
Ja, man får väl känna sig fram, vill ju ha en arbetsvillig och glad framtida kompis.
Klart jag vill köpa en reggad ponny, om man någon gång i framtiden skulle få för sig att ställa ut eller liknande🙂 Har förstått att de måste vara reggade för vissa specifika tävlingar i ex. agility osv också, så det känns som ett självklart val :)

Kontrollera så det är säljaren som står som ägare i passet. Nu är det en ung ponny som förhoppningsvis inte bytt hem så många gånger, men är inte alla ägarbyten registrerade kan det bli både krångligt och en onödig kostnad. F ö kan man nog bara chansa och hoppas att det blir rätt. Vill du köra kan det ju vara trevligt om den rör sej bra och det är en fördel om den har en bra halsansättning (shetland har ändå begränsat med utrymme för en brösta och även om man föredrar loksele hjälper en bra halsansättning till för att den ska hitta en trevlig form att arbeta i). Benen bör inte ha för stora avvikelser om man tänker på hållbarhet och det är bra om den har bra hovar. Jag ser gärna en stor rumpa framför de korta och smala som förekommer, eftersom motornsitter där. ;-)
Säljaren står som ägare, enligt webbstamboken. Men har bara ägt hästen i knappa 3 månader - ska självklart fråga om det när jag är där och kollar. Känns lite märkligt?
Såklart vill jag att den ska ha så bra kroppsliga förutsättningar för att kunna utföra ett korrekt arbete, känner kanske inte att jag är helt hundra på hur shetlandsponnyn bör se ut exteriört. Inte heller hur körhästars exteriör rent allmänt bör se ut, då jag tidigare mest hållt på med ridhästar. Men en ren allmän bild om hur hästens förutsättnigar ser ut kan jag ju självklart göra! :)
Ponnyn är alltså först ägd av uppfödaren i ca 1,5 år, sedan av en andra ägare i ca 1,5 år och nu utav en tredje ägare i knappa 3 månader. Bör man reagera på detta? Kan det ha påverkat ponnyn mycket?
#6 *Jag* skulle i det läget gräva lite i varför denna unga ponny återigen ska byta hem.
Som så mycket annat är det ju individuellt hur ponnyn reagerar, en del tar det med jämnmod, andra behöver mer tid på sig för att landa på nya stället…
Finns det möjlighet att kontakta ägare nr 2 som väl känner ponnyn ganska bra efter 1,5 år och i så fall jämföra med hur ponnyn är i temperament/psyke idag? Menar inte att något står fel till, men det kan ju vara bra att kolla upp så mycket som möjligt.
Det finns säkert flera anledningar till att sälja efter 3 månaders ägande, men i alla fall jag ställer mig undrande till varför man väljer att skicka en ponny vidare så fort.
Skrivit till den tidigare ägaren på FB nu, hoppas att hon kollar sin övrigt-inkorg bara..
Hon finns inte här på forumet verkar det som, men äger en annan shettis som är född samma år hos samma uppfödare. Den köpte hon dock drygt ett år efter men äger fortfarande.
Ska höra med nuvarande ägare om hur läget står till när jag är där och kollar. :)
Var bor du någonstans? Finns säkert någon erfaren "shettis människa" som kan åka med o ge dig råd ang ponnyn. Fjäll ponnyn låter ju som norrut o där finns väldigt många duktiga trots avstånd etc.
Fick en bra förklaring utav nuvarande ägare på mail, kändes ok! Idag är dagen som jag ska dit och kolla, hoppas allt känns bra! För isåfall står det snart en shetlandsponny i min box :D Fått frågan från en annan tjej som inte kan ha sin shettis över vintern då den är utan sällskap nu om jag kan ta den på foder, så isåfall blir det två ponnyer för min del :)