Verkning
Ni som verkar era hästar själva, har ni gått kurs eller lärt er själva? Eller hur har ni gjort?:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Jag gick en kurs -> full hovslagarutbildning….

Jag har lärt mig av olika hovslagare, men de jag verkar själv tittas till då och då av en "riktig" hovslagare så det inte blir snett och vint. De som är korrekta är ju väldigt enkla att verka, värre med de som har litet intressant benställning 😃
#1 Full? Har du gjort gesällprov?
Jag har gått tappskokompetenskurs. Verkar mina egna i mesta mån, anv hovis ibland. Slår dock inte på några tappade skor.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag har också gått en kurs. Men numera verkar jag iaf inte själv längre, bara i undagtagsfall.
#3 - nej, jag har inte gjort gesällprov, men jag har gått hela utbildningen.
Tyvärr håller inte kroppen för att jobba med det, så jag ser ingen anledning att göra gesällen.

Verkar inte mina, men kan raspa mellan gångerna hovslagaren kommer. Slår på tappskor om de inte är för svåra (trasiga eller tunna väggar).
Har gått tappskokurs.
#5 okej, för mig är inte det full hovslagarutbildning.
#6 I den lärde man sig verka bra. Åtminstone den jag gick, barför tar du inte verkningen själv? Själv tycker jag inte att ett rasptag här och där gör så stor nytta om man inte gör det varje vecka

Har gått kurs och snyggar till mina vid behov mellan varven jag har hovslagaren här.
Har tappskokompetens och slår på skor om det behövs (har dock inte haft någon skodd på många år nu). Verkar inte själv då jag anser att en utbildad hovslagare ska göra det, det är alldeles för viktigt för att jag ska göra det själv. Kan däremot raspa lite om det lossnar någon flisa eller liknande.
#9 själv tycker jag det är "farligare" att slå en spik fel än att verka. Så länge det inte är några konstigheter dvs vad gäller hovens form å så.

#7 Jag är lite för feg för att gå på med tången, så raspar hellre ofta - än så länge. De flesta av mina är dock skodda och det är märkligt vad tappskor vid fel tillfällen kan vara motiverande även för en fegis. ;-)
#10 Då tycker vi helt enkelt olika. Jag har många unghästar och anser att det är jätteviktigt att de får bra hovvård så de håller i många år och får de bästa förutsättningarna till fina och korrekta ben. Det är å andra sidan i princip omöjligt att slå en spik fel om man följer de gamla spikhålen.
#12 Håller med dig om att det är viktigt, spreciellt på unghästar. Men att följa gamla spikhål går ju sällan tycker jag för oftast är ju hoven trasig av en tappad sko. Sen kan man ju vinkla spiken även i det befintliga hålet vilket kan ge omfattande skador.
#11 du hade säkert kunnat verka med tång också. Går bra om man har lite hovvett. Finns flera hovslagare som gärna visar hur man ska göra. Men man ska ju vara säker på att man gör rätt förståss men det tar lite tid kanske innan man är det.
Har verkat mina föl också i flera år och de har aldrig haft problem med benen. Däremot så får hovis ta dem när det är något som avviker.
Trasiga hovar har jag varken varit med om shettisarna eller connemaran jag hade. Verkar vara ett typiskt ridhästproblem i så fall.
#14 Ja, jag hade det ofta på mina ridhästar efter tappad sko. Har bara harft två shetl skodda och de tappade aldrig sina skor. Tror att tappsko är mer vanligt på ridhästar också

Men alltså, sömmen är ju fasad, så vänder man den bara rätt så "drar den sej" år rätt håll om man har något hum om vad man gör…
Tappskor kan bero på andra saker än trasiga/dåliga fötter. Exempelvis är de minsta skorna sällan anpassade efter de minsta fötterna - med sömhålen mitt i skon kan man behöva lägga ut skon för att inte sömsticka hästen och då kan lite bus i hagen lätt resultera i att de trampar av sej en sko.
Jag tror inte tappskor har med hästens ras att göra, utan snarare hovkvalitet, skointervall, användningsområde och hovslagare.
#16 när jag fått skor på mina har hovslagaren tillverkat skon och sedan varmskott. Tycker de suttit jättebra

#17 Det är naturligtvis det bästa, men långt ifrån alla hovslagare som erbjuder. Många är vi som är utlämnade till de massproducerade skor som finns att välja på och där hovslagaren bara kan göra så mycket med att kallrikta dem.
#18 Enligt en annan hovis här så är det inte svårt att även för andra hovslagare att tillverka skorna själva men sedan ändå sko "kallt".

#19 Vad får du betala för en helskoning med handsmidda skor ? Bara lite nyfiken 🙂
#20 jag halvskodde och fick betala 550kr men det är några år sedan. Skulle tror att en helskoning idag ligger på ca 1200. Det är inte dyrare med handsmidda skor. Man får ju själv köra dit dock =)

#21 Då har du en väldigt generös hovis 🙂

Här slår vi på tappskor själva (helst inte jag men jag kan om de skulle knipa) våra tappar skorna fint då för de går alltid i stort sett slå i samma hål.
Verkar gör jag väldigt sällan , har gett mig på att göra det någon gång på de äldre men aldrig på unghästarna.
Däremot raspat på unghästar när hovis har sagt hur och vart jag ska raspa osv.

#16 Vi trångskor ju aldrig våra utan de har alltid gott om plats att växa och bredda sig mm , så de har ju hänt tom att någon annan i hagen har råkat trampa av en bakso på en annan häst när de busat :D