Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 523 ggr
AnnaLundin
0

ansvarsbiten på utställningar

För något år sedan blev en kvinna illa sparkad på en tävlingsplats i Åstorp när hon vistades på en plats där det bara skulle vara hästar.

Föreningen som arrangerade tävlingen har dömts av tingsrätten som vållande till skadan. Hur "tr" resonerade vet jag inte, men föreningen ska i alla fall ersätta kvinnan lite ekonomiskt. (domen kommer nog överklagas för övrigt) LITE mer om saken finns att läsa här 

MÅNGA gånger när jag varit på shettisutställningar har jag funderat på varför det inte görs mer för att hålla publik och hästar separerade. Man ser inte sällan hästägare i brassestolar och ponnyerna stående bakom eller bredvid. Och ponnyer och människor som springer huller om buller, runt varandra överallt. (titta bara på hur det ser ut på kortsidan på hingstpremieringen på t.ex Grevagården, där det är massor av hingstar blandat med mer eller mindre rutinerade hästmänniskor, i en salig röra.

Det är ett under att det inte händer fler olyckor än det faktiskt gör! Visst är det små ponnyer vi har, men icke desto mindre är de hästar och nog sjutton kan även små hästar ställa till skada!

Men till min fråga.
OM en olycka liknande den i Åstorp skulle inträffa, FINNS det då försäkringar i arrangörsföreningarna som täcker upp för detta?
Har föreningarna ens tänkt på den saken?

Och VAD gör NI i ER lokalförening för att förhindra att olyckor sker?

[Anna-N]
0

I dagarna blev en ihjälsparkad på en ponnyutställning i England av ett 1-årssto. Så visst kan det hända o det vi alla som hanterar hästar.

#0: Bra fråga!

AnnaLundin
0

det står ju i propparna att allt deltagande sker på egen risk, men publiken läser ju inte detta…

Och frågan är hur långt ett sånt "friskrivande" räcker, om något väl händer?

Milla
0

#0 mycket bra fråga, har själv funderat över detta.

I nossebro så sprang det små barn runt bland hästarna och hästar och barnvagnar stod i en salig röra.

Sen alla dessa hundar som ska vara med som ligger i långa koppel så att man nästan snubblar över dom. Varför kan man inte ha hunden kvar hemma?? Eller dom hundarna som går runt i långa koppel och rätt som det är gör utfall mot en annan hund eller en häst hua jag blir tokig!

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

PP
0

Vet att SSS har en försäkring som ska täcka skador på personer (efter en händelse för flera år sen), men jag är faktiskt osäker på om regionalföreningarna kan utnyttja den.

Kan bara hålla med om att det ofta ter sej en aning kaotiskt på shetlandsutställningar. Är det för att det är små hästar som folk är så oansvariga/respektlösa? Fundersam

På de utställningar jag är med och arrangerar, brukar jag alltid försöka skilja på publik och hästar genom "avspärrningar". Dessvärre brukar det inte alltid respekteras.

Vi har diskuterat att ta en ansvarsförsäkring i Nord, men det har nog inte blivit av ännu, tyvärr… Sen kan jag ju rent personligen tycka att arrangören inte kan lastas för skador som uppkommer genom tokigt beteende från utställare och/eller publik, men det visade ju fallet i Åstorp att de visst kan..!

AnnaLundin
0

Jag tycker det är skrämmande att denna tråd är öppnad över 90 gånger och inte fler har svarat…

Är det strutsmentalitet jag ser? Jag hoppas inte det!

Ser fram emot hästfria zoner på utställningar framöver….

Charlotte-J
0

Som arrangör gör man så mycket man bara kan för att hålla publik och hästar separerade men det är inte så lätt när en del väljer att ignorera avspärrningar mm. Tycker att det sunda förnuftet borde kunna tala om för var och en att man inte går in bland massa folk med sin ponny hur som helst. Eller att man som publik inte "fladdrar" runt bland hästarna som om det vore "döda ting" som inte reagerar för något. En häst är ett levande djur som man aldrig kan förutsäga hur den ska reagera.

Amor vincit omnia Kyss

AnnaLundin
0

#6 Men om du ser på fallet i Åstorp så var det en kvinna som till och med hade passerat en dörr där det stod en skylt att man inte fick passera, ÄNDÅ blev arrangören fällda av tingsrätten som vållande till olyckan! Rent rättsligt så GÅR Det alltså inte att hänvisas till det sunda förnuftet…

(ja, jag provocerar kanske lite nu, men jag vill verkligen mana till eftertanke…)

Annette
0

#5. Skrämmande? Du vet ju inte ens vem som öppnat tråden. Kan ju lika gärna varit de som aldrig varit på en utställning. Dessutom skrev du den vid 23-tiden igår, så lite mer tålamod får du faktiskt ha innan du undrar om folk har strutsmentalitet.

AnnaLundin
0

jag undrar om 50 stycken som aldrig varit på utställning besöker shettisforumet mitt i nätterna… Oskyldig

Dessutom har jag dessutom haft litegrann koll på vilka som varit online = några stycken som är vana utställare…

Och i övrigt så skrev jag det inlägget dessutom litegrann för att provocera fram en reaktion, för jag tycker att detta är något som ALLA borde reagera på!

Miija
0

OK, jag svarar.  Cool

Jag har öppnat denna tråden fler gånger då den känns nyttig.

Säkerheten ska gå att åtgärda. Angränsade områden för hästar respektive publik, speakern kan gärna påtala när någon är på fel ställe m.m.

På westerntävlingar t.ex talar speakern om för och när publik hänger på korallen, att de måste ta ett steg bakåt då hästar eller kalvar kan rusa rakt in i korallen och därmed skada någon oavsiktligt.

När folk inte lyssnat har man satt upp en avspärrning utanför korallen så det blir en gång på ett par meter minst som säkerhet.

Områden där hästar vistat är avspärrade och skyltar uppsatta.

Även områden FÖR publik t.ex försäljningsstånd m.m. är hästar INTE välkomna på, också enligt skyltar.

Har själv inte varit på en utställning för enbart shetlands så jag vet inte hur det ser ut, följer dock tråden då säkerhet alltid måste vara prio 1.

jojjehanna
0

Bra frågeställning som jag själv funderat en del på. Har själv råkat ut för en rätt otäck olycka med ett trasigt ben (brutet på tre ställen, krävde 4 operationer + väntar en till nu) + brutet finger då en häst jag ledde fastnade i staket med mig mellan. Förstår INTE hur folk kan blanda barnvagnar och hästar som man ofta ser på tex Grevagården som du nämnde, bland HINGSTAR som träffar helt okända hingstar. Helt vansinnigt! Jag bara väntar på den dagen en hov fastnar i en barnvagn. Vill inte tänka tanken ut. Jag är nästan fånigt försiktig när vi har haft med sonen i barnvagn. Håller också med om att shettisfolket är bra på att blanda hästar, hundar, barnvagnar och solstolar huller om buller. Även små hästar kan ge stora skador. Önskar folk kunde tänka mer på säkerheten för det är flyktdjur vi har att göra med.

Cattis
0

På våra utställningar i Öst finns alltid en avspärrad publikplats där hästar inte är tillåtna att vistas. De flesta respekterar detta.
Men sen på uppsamlingsplatserna utanför ringarna samlas ju alltid mängder med hästar och publik (ofta hela familjer) och där är det omöjligt för arrangörerna att ha koll. Vi kan inte gå omkring och säga åt folk att de inte får hålla sina hästar si eller så. Utställarna själva måste använda sunt förnuft och tex hålla koll på sina barn/hundar och ffa sina hästar så de inte få chans att kicka eller riskerar att ryka ihop med andra förbipasserande hästar.

Jag blev påmind om hur det är på en utställning nyligen då jag gick runt med en unghingst. Jag försökte hålla mig på gott avstånd, men flera gånger då jag stod stilla och tittade på de som visades så strök det förbi andra med sina hästar precis bakom eller framför oss - trots att vi ställt oss avsides. Osmidigt.

Alla de som har ungar och hundar med sig ja… Barn springer och KRYPER runt lite här och där på utställningsplatserna. Bland bilarna på parkeringen och bland hästar. Det är väl ändå föräldrarnas ansvar att hålla reda på sina barn!

Frågan är var gränsen går, vad man är skyldig som arrangör att ha koll på och inte. Om man har avskilda publikplatser, men publiken ignorerar avspärrningarna - vems ansvar är det då? Man kan ju inte ha koll på varenda människa…

#9 Om tråden har 90 visningar betyder det ju som bekant inte att 90 st olika personer öppnat tråden. Vilka du ser som online är en sak och vilka som faktiskt ÄR vid sina datorer en annan. Glömmer jag att logga ut så är jag inloggad dygnet runt iom att min dator alltid står på. Så jag tror inte du skall fästa alltför mkt vikt vid detta.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Cattis
0

#11 "Önskar folk kunde tänka mer på säkerheten för det är flyktdjur vi har att göra med"

Vid de få tillfällen då man uttalat sig till de som sitter i solstolar, hållandes varsin shettis samt har barn/barnvagn intill - så säger alla "Vi känner våra hästar, de skulle aaaaalrig…" :-/

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

#12 ja visst är det föräldrarnas ansvar att se till att barnen inte hamnar runt hästarna, men som i Nossebro så fanns det några små barn som sprang vind för våg och speciellt en fanns oftast hos oss och skulle klappa fölen, helt ok MEN när barnet satte sig ner framför Mio som stod upp då tyckte jag att det fick vara bra, men inga föräldrar fanns till hands………………

Jag kan hålla med om att folk borde ha sunt förnuft men det verkar som en hel del har lämnat det hemma när dom körde på morgonen.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

Tycker faktiskt att det ofta finna särskilda platser för publik där inte hästar ska vara , men som sagt det är inte lätt för de arrangerande att hålla koll på alla männsikor.

Sen kan jag inte fatta heller alla som ska släpa med sina hundar hit och dit i värmen och ha de liggandes ivägen många gånger kan hundarna vara värre än barnen. Tycker också att det är upp till föräldrarna att hålla koll på sina barn  om jag ska vara ärlig och en av de orsakerna har jag aldrig min minsta son med  mig just för att han är helt orädd när det gäller hästar och jag har faktiskt inte den tiden att hålla koll på han när jag är iväg.

jojjehanna
0

#13 ja, visst är det tröttsamt!

AusaBausa
0

tycker det är upp till var o en att hålla sig på behörit avstånd både m sin häst o som publik! Händer ngt sen iallafall så får man *ursäkta* men skylla sig själv! Hade varit bra m utmarkerat  var publik ska stå o vart hästar får röra sig på alla utställningar!

angabogard
0

Ja, det är en väldigt viktig fråga!! Men som sagt..även om man har avspärrningar och skyltar så kan det nonschaleras.. och hur i friden ska arr. kunna hålla koll på alla människor och djur. Man har ju liksom fullt upp ändå! Just det där att föreningen skulla ha någon slags ansvarsförsäkring vore kanske bra att se över..