Bomlös sadel
Funderar på om det kan vara ett alternativ för shetlandsponny som det är svårt att hitta passande sadel till…
Är det jämförbart med de s k ponnyputorna som har flyttbara putor med kardborrefäste?
Någon som har erfarenhet av bomlösa sadlar? För/nackdelar?
Finns det ens så små att de passar shetland?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi köpte en bomlös sadel från Stall vrå i Torestorp. Helt suverän, ligger som en smäck på mina hästars korta och breda ryggar. Sadeln glider varken fram eller bak. Här är den ena ponnyn 95cm mkh, kort rygg och som jag provat flera andra sadlar på innan.

Nackdel är att den inte finns i ministorlek.
Framvalvet har en hård "plastbom" som man kan ta ut och lägga i tex en hoprullad handuk istället så den går att "ändra till en storlek mindre".
Mycket söt sadel för övrigt, ainns i blått eller rosa.

Jättesnygg!!! Kikade på Stall Vrås sida, men hittade ingen sådan där. Har du nån aning om var man får tag på en? Letar bra barnsadel till min övervuxna shettis.

http://webshop.stallrustorp.se/sv/sadlar/barefoot-chayenne-barnsadel-lilly.html
Om denna länken fungerar så finns den här. Stall vrå verkar inte ha kvar den längre. Kanske de kan ta hem om man frågar.
raderar inlägg …läste för snabbt och fattade lite långsamt….

#6 Krävs det särskild pad till denna sadel? Eller funkar det med exempelvis tjock westernpad?
Hm, jag är ju inte lika förtjust i pastellfärgerna man envisas med att ha på utrustning för små ponnyer, men färgen är förstås av underordnad betydelse…

Jag har en speciell tillhörande pad, men den behövs nog inte alls till mindre och lättare ryttare. Sadelns undersida är så kraftigt vadderad så den har redan som en tunnel på undersidan.
En tjockare westernpad tror jag är onödigt och med risk för att det blir väldigt klumpigt och högt uppe på ryggen. En vanlig vojlock fungerar utmärkt, det använder jag när den andra är på tvätt.
Man borde kunna färga det rosa om man inte vill ha den färgen, men det är ju då osäkert hur resultatet blir.
#3 Hur höga är dina shettisar? och hur lång rygg har dom?

Den lilla bruna är 97cm och har kort rygg.
#11 Okey tack :D Tror du den skulle passa på en 94cm hög shettis med kort rygg? Han pappa är minishettis så ganska liten. Sen är han lite mer "ädel" och inte så jättekraftig

Kanske lite i minsta laget. Sadeln är en aning för stor över ryggen till den lille bruna, fast den ligger bättre än en vanlig sadel. En ponnyputa hade jag nog använt i ditt ställe.
den finns även i helsvart ;) http://webshop.stallrustorp.se/sv/sadlar-1/sadlar/barefoot-cheyenne-barnsadel-bellis-1.html