Färger - Isabell
Här kommer en bildartikel om Isabeller. Shetlandsponnyer får som bekant ha alla färger, utom tigrerad (prickig). Vi presenterar här olika färger i en artikelserie i bilder.

Här nedan ser du bilder på isabeller i olika nyanser.

Har Du en bild på en shettis i denna färg som Du tycker kan passa här? Maila den då till cattis@monkeytoys.com
Tidigare färger i artikelserien:
Länkar till de som bidragit med bilderna:
Av: Cattis
Datum för publicering
- 2006-04-19
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Kan ju passa på här…
Har ett fux sto som ska föla med isabellhingst. Kan man se direkt att det är en isabell eler kan fölet vara så mörkt isabellfärgad att det är svårt att se? Är så spännade…
fölet på bild ovan kan ju lika bra vara fux i mina ögon =)
Tack Cattis för att du har satt ihop så fina bilder, och tack alla ni som har bidragit med bilderna! Blev lite extra svag för Rosengårds Nadja. 
Äntigen,det här har jag faktiskt längtat efter,att få se samma färg olika nyanser.Tackar för det Cattis.

Ny bild - Lindebys Puma.
/Cattis

Gå in på http://www.skatten.se/ så får ni se något underbart sött.

Ny bild - Solbergets Timon.
/Cattis
Det är ibland svårt att se på pälsen om det är en fux eller mörk isabell, men titta på ÖGONEN!! De skiftar åt blått om det är en isabell!
Jag vet en som regades som rödskäck och såg ut som det som föl men som 1-åring hade helt klart blivit isabllskäck.

Jeg trodde isabell-føllet mitt, avbildet ovenfor (THB Augusta) skulle bli fux, men det ble hun ikke… Her kan dere se hvordan hun utviklet seg: http://home.no/brostar/augustasgalleri.html Nye bilder kommer når hun har mistet all vinterpelsen, men d.d ser hun ut til å bli veldig lys.
lyfter upp denna tråden igen för att fråga…. är jättedålig på isabellfärgen men kan man få en brun av en fux och en isabell och då som bär på gulanlag? det borde man väl? alltså en gulbrun.

Nej, för en isabell är i grunden en fux och om du betäcker den med fux, kan det bara bli fux eller isabell.
För att få gulbrun måste du betäcka isabellen med antingen en brun eller en svart. Eller en redan gulbrun såklart.
/Cattis
#11 tack. puh, blev lite nervös för jag vill inte ha brunt…. Tänkte kanske att det gick att få brunt då det finns anlag för det i rött. Men som sagt osäker på isabell. Då är det 50-50 nu då. Det var bättre.

Ja anlag kanske finns om du bet med en annan färg, men röt+rött blir alltid rött. Ochsom sagt, en isabell är ju fux, men med gulanlag.
/Cattis
kanon!
När kommer gulsvart och gulbrun? Eller ska de vara under Isabell då det faktiskt är det gula anlaget?

#15 Gulbrun finns redan. De räknas som egna färger så varför skall de ligga under isabell? Isf skall isabellerna ligga under fuxar, eftersom de ÄR fuxar, fast med gulanlag. Nej, varje färg har en egen artikel.
/Cattis
Så varje blackfärg ska ha sin sida? Och varje skäckfärg för sig med?

Blackarna har redan egna sidor. Skäckarna, de som det finns underlag för, kommer att ha egna sidor ja. Om du tittar i artikeln där vi länkar till alla de respektive färgartiklarna så ser du vilka färger som finns med.
/Cattis

Innan du frågar, så ja - även konstantskimlarna, fast en för röd, en för svart, en för brun och en för övriga.
/Cattis

Gulsvarta har jag inga bra bilder på som visar tydliga kännetecken. Så de får vänta till bättre tider.
/Cattis

Puttar upp en tråd som inte är skriven i på över ett år, men jag hittade en bild jag tagit på två isabellston i verkligen två helt olika nyanser som jag bara måste visa. Från ljusaste ljus (Sandbackas Marilyn Monroe) till mörkaste mörk (Kilcummer Golden Girl).
Visst är isabell en helt underbar färg?!! 

Då kan jag passa på att fråga;
Är chansen större att få isabell om jag betäcker mitt fuxsto som är e. isabellhingst (än ett vanligt fuxsto) med en isabellhingst? Vad struligt det där blev. 

Nei det har ingenting å si, desverre… Det er helt avhengig av om hingsten sender fra seg litt av sine "gul"- gen. Jeg har også en hoppe med palominomor- og brukt med min hingst (gulbrun) er det blitt både gulbrun og vanlig brun. Ikke heller nyansen av rødt på hoppen har noe å si for om føllet har større sjangs for å bli palomino..
-----> mørk mørk fux - lys lys palomino - året før fikk samme hoppe et mørkt fux føll.
# Ja det kan bli ett isabellföl om Jozo har rött anlag, annars blir det helt säkert inte det.