Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1805 ggr
viktoria91
0

Vilket kraftfoder?

Hej! Jag är på jakt efter ett kraftfoder till min d-ponny med så lite socker och stärkelse som möjligt. Hon föll ur lite i vintras vilket aldrig hänt förr blodprov togs och allt var bra, tänderna också. I år tänkte jag vara mer beredd och hitta ett bra kraftfoder till henne! Så tips på ett så socker och stärkelsefritt kraftfoder som möjligt som är skonsamt för mage/tarmar då hon varit buköppnad, mottages tacksamt!🙂

lillolga
0

Prova lusern först och se om de räcker kanske?

viktoria91
0

#1 Hon får lusern men gillar inte att äta mer än knappt en liter åt gången.;-)

lillolga
0

Vilken form får hon? Min förra ville ha pellets upplöst i vatten så de var en riktig gröt. Nuvarande nöjer sig med strå :-) Hur gammal är ponnyn??

viktoria91
0

Hon får strå, vill inte ge pellets pga buköppningen-ska inte vara bra. Hon är 17.

lillolga
0

Man ska alltid blötlägga pelletsen så de bör inte vara.någon fara. Är själv dålig på olika innehåll i foder då ja haft turen att klara mig med fritillgång och lusern på några gamla hästar bara. Hur mycket grovfoder får hon? Kanske räcker att öka de?

viktoria91
0

#5 Klart dem ska blötläggas men vill inte ge pellets. Jag är ute efter ett kraftfoder inget annat.

AnnaFagerell
0

Slobber  mash från Havens är ett konvalecensfoder uttaget för hästar med magproblem.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Charlotte-Aveback
0

Våra älskar Irish Mash från St Hippolyt! Blandas med lite vatten till en härlig gröt!

http://hippolyt.dk/SE/Produkter/Häst/Hästfoder/Matsmältningsapparaten.aspx

viktoria91
0

Mash har jag också läst om men det ska väl inte ges dagligen?

Charlotte-Aveback
0

Egentligen behöver inte våra något kraftfoder. De klarar sig bra på sitt stråfoder men vi ger dem Irish Mash en gång i veckan och passar då på att blanda ner vitaminer och mineraler. Det har blivit lite lördagsgodis över det. 😘

AnnaFagerell
0

#9 Det kan användas som dagligfoder men används av många som bulkmedel en gång i veckan

Medarbetare på djurskydd.ifokus