Vilket kraftfoder?
Hej! Jag är på jakt efter ett kraftfoder till min d-ponny med så lite socker och stärkelse som möjligt. Hon föll ur lite i vintras vilket aldrig hänt förr blodprov togs och allt var bra, tänderna också. I år tänkte jag vara mer beredd och hitta ett bra kraftfoder till henne! Så tips på ett så socker och stärkelsefritt kraftfoder som möjligt som är skonsamt för mage/tarmar då hon varit buköppnad, mottages tacksamt!🙂
Prova lusern först och se om de räcker kanske?

#1 Hon får lusern men gillar inte att äta mer än knappt en liter åt gången.;-)
Vilken form får hon? Min förra ville ha pellets upplöst i vatten så de var en riktig gröt. Nuvarande nöjer sig med strå :-) Hur gammal är ponnyn??

Hon får strå, vill inte ge pellets pga buköppningen-ska inte vara bra. Hon är 17.
Man ska alltid blötlägga pelletsen så de bör inte vara.någon fara. Är själv dålig på olika innehåll i foder då ja haft turen att klara mig med fritillgång och lusern på några gamla hästar bara. Hur mycket grovfoder får hon? Kanske räcker att öka de?

#5 Klart dem ska blötläggas men vill inte ge pellets. Jag är ute efter ett kraftfoder inget annat.
Slobber mash från Havens är ett konvalecensfoder uttaget för hästar med magproblem.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Våra älskar Irish Mash från St Hippolyt! Blandas med lite vatten till en härlig gröt!
http://hippolyt.dk/SE/Produkter/Häst/Hästfoder/Matsmältningsapparaten.aspx

Mash har jag också läst om men det ska väl inte ges dagligen?

Egentligen behöver inte våra något kraftfoder. De klarar sig bra på sitt stråfoder men vi ger dem Irish Mash en gång i veckan och passar då på att blanda ner vitaminer och mineraler. Det har blivit lite lördagsgodis över det. 😘
#9 Det kan användas som dagligfoder men används av många som bulkmedel en gång i veckan
Medarbetare på djurskydd.ifokus