Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett16-hästpass
Läst 1353 ggr
Yazmine
0

Ska ta tag i.....

Ska skaffa pass till mina shetisar men dem har ingen härstamning vänder jag mig till svenska ridponny föreningen då ? eller hur ska jag göra.

Annette
0

Ja, då registreras de som korsningsponnyer i ASRP. Länk nedan.

http://www.asrp.se/

Yazmine
0

Jag kan bara hitta dem som utför chipmärkning,måste ju hitta nån som kan göra konturdiagram eller gör dem som chipmärker det också ?

Annette
0

#2. Chipmärkarna kan göra konturdiagram. Dessutom skall väl din ponny chipmärkas samt ålderskontrolleras av veterinär eftersom den saknar stam.

Annette
0

Här finns vad som gäller för ponnyer utan stam.

http://www.asrp.se/anvisningar.htm

Yazmine
0

Jo det ska dem men jag var osäker om dem gjorde allt,men om dem gör det blir jag jätteglad då hon som var chipmärkare var veterinär här i min kommun.

Annette
0

#5. Ja, det vill säga hon måste gått färgkursen för att få göra konturdiagrammet. Veterinärer får chipmärka, men alla har inte gått färgkursen. For oss andra som inte är veterinärer gäller att vi måste först vara ID-kontrollanter för att kunna bli chipmärkare. Fråga henne. Chip och åldersbestämning kan hon ju säkert göra.

Yazmine
0

Tack för hjälpen ska ringa henne i morgon tack Skrattande

steffy
0

0# jag har ingen stamm på min shettis och hon ska bli regad( har inte fått passet än) som svensk ridponny.Glad

Annette
0

#8. Hon blir resistrerad i ASRP men inte som Svensk Ridponny, utan som korsningsponny. För att få kallas Svensk Ridponny skall vissa kriterier vara uppfyllda, bl a så är Shetlandsponny ingen godkänd inkorsningsras.

steffy
0

9# men vetrinären sa att hon blir regad som svensk ridponny.

Yazmine
0

Men min shettis valack är korsad med welsh mountain räknas han som svensk ridponny då ?

Annette
0

#10. Det blir hon inte, se mitt svar ovan.

#11. Din ponny blir antingen Welsh partbreed eller korsningsponny. Det beror på andelen Welshblod.

steffy
0

12# VAD BLIR HON?

Annette
0

#13. Är det en ponny utan stam blir det en korsningsponny.

kacka
0

Måste inte hästen ha STAM för att få klassas som Welsh bartbreed?? Eller kan man regga en shettis/welsh utan stam som welsh partbreed???

steffy
0

14# HON ÄR EN SHETTIS? KAN DU FÖRKLARA FÖR MIG VARFÖR HON INTE ÄR REGAD SOM SVENSK RIDPONNY NÄR VETERINÄREN SÄGER DET. JAG VILL VETA ,JAG FÖRSTÅR INTE VAD DU MENAR.Glad

Annette
0

#15. Det kanske den måste, jag utgick ifrån att exemplet hade det.

#16. Om hon är en shettis utan stam kan hon inte bli en Svensk Ridponny. För att bli det måste hon vara en korsning av raser som är godkända inkorsningsraser för den rasen. Shetlandsponnyn är ingen godkänd inkorsningsras.

Är ponnyn dessutom helt utan stam vet man ju inte vad det är i den, då blir det en korsningsponny.

Veterinären har nog inte så bra koll på vilka regler som gäller. Ponnyn skall ju registraras hos Ridponnyföreningen, men som korsningsponny.

jojjehanna
0

#16 veterinärer må vara experter på sjukdomar men tydligen inte på registreringsregler. Som Annette försökt förklara så registreras korsningar/okända PONNYER i ASRP som är Avelsföreningen för Svensk Ridponny. De råkar även ha monopol på att registrera korsningsponnyer/okända ponnyer, dvs ponnyer med okänd stam. Passet kommer då från ASRP och måga tror då att de har en ridponny. Så är INTE fallet. ASRP har regler för vilka ponnyer som räknas som "riktiga" ridponnyer och som sagt ingår inte shetland bland dessa. Nu råkar det vara lite krångliga regler för ridponnyavel (tycker jag) men i korthet kan man säga att det ska vara ponnyer av ren ridponnystam (dvs mamma + pappa är redan ridponnyer9 eller så går det med vissa så kallade inkorsningsraser, som är godkända, tex welsh, new forest osv. INTE shetland. Det ska även vara lägst en viss andel fullblod/arabblod i ridponnyer om man tittar några generatioer bakåt för de ska vara rätt ädla ponnyer. Så bara för att en ponny är registrerad hos ASRP betyder det INTE att den ör ridponny, det är bara den freningen som har utfört arbetet med att registrera ponnyn. Tex om det hade varit SSS uppgift så hade ju inte korsnongarna varit shetlandsponnyer men registrerade i shetlandsponnyns förening. Gick detta att förstå?

Annette
0

Jag var inne på ASRP:s nya hemsida för att hitta något som beskrev vad en Svensk Ridponny är. Men den är tydligen under uppbyggnad, för länken till rasbeskrivningen fungerar inte.

Yazmine
0

Intresant så i mitt fall så blir mina ponnyer inte svensk ridponny heller.Min korsningponnys pappa är 50/50 shetland/welsh mountain.Och hans mamma vet jag inte då hon varken har mamma eller pappa,lite ironiskt igentligen,men det är ingen som vet,men när man ser henne så tycker jag i allafall att det syns att hon är en shettis,även om det inte finns några paper på det.

kacka
0

Riksföreningen för främjande av avel och produktion av svensk ridponny AVELSFÖRENINGEN SVENSK RIDPONNY, - i dessa stagdar förkortat. ASRP, är en ideell organisation som har till ändamål.

• att producera och främja aveln av en svensk ridponny som kan hävda sig på internationella tävlingar.
  • att producera en ädel ridponny upp till 148 cm mkh främst lämpad för hoppning, dressyr, fälttävlan men även till övrig bruksverksamhet.
  • att producera en ridponny avsedd att ridas av barn och ungdom.

§ 2     Verksamhet

ASRPs verksamhet skall inriktas på

• att ansvara för stambokföring och registrering av ridponnyer.
  • att ansvara för registrering av icke stamboksberättigade ponnyer.
jecki
0

Köpte en korsning shettis/brittish spotted pony. Pappan var godkänd hingst (b.s.p) och mamman med i webbstamboken. Kanon tyckte jag,om jag ville behålla honom som hingst eller få honom ordentligt registrerad. Men när jag ringer id-kontrollanten o säger att betäckningsrapport från hingstägaren är på väg så säger hon att det får jag se upp med. Eftersom hingstägaren har betäckningsrapport som ivanliga fall lämnas till stoägaren när betäckningen är betald, så får du räkna med att den inte är betald och att jag som nuvarig ägare till fölet kan få åka på o betala betäckningen. Så nu måste jag då regga honom som okänd (smidigast för att slippa allt krångel o bet.rapporten har inte kommit än trots flera påringningarna,så nåt lurt är det) Lite surt måste jag erkänna. Pratade med en väninna som har hållt på lite med avel o trodde väl inte att jag skulle åka på o betala betäckningen. Vad säger ni andra inom aveln om detta påstående ang bet.rapporten? Hur som helst,jag är nöjd med hästen.

AnnaLundin
0

har du pratat med hingstägaren?

I de fall då det är levande föl-avgifter inblandade, DÅ kan det vara så att DEN avgiften inte är betald eftersom betäckningsrapporten inte är utlämnad, men på de mindre ponnyraserna har man oftast ingen sådan avgift utan då är det sannolikt andra orsaker till att rapporten inte lämnats ut.

Alltså PRATA MED HINGSTÄGAREN!

Cattis
0

#22 Du har inte betäckt stoet och därför kan inte du anses vara betalningsskyldig ju. Det är den som hade stoet hos hingsthållaren som ingått avtal, inte du.

Kontakta SH och fråga dem vad du skall göra. Jag tror inte du skall behöva bli drabbad av andras gamla affärer.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

jecki
0

Ok. Ska försöka att kontakta hingstägaren igen,känns lite tjatigt att behöva ringa flera gånger och trycka på. Dom som äger stoet/mamman till fölet jag köpte, köpte henne dräktig med hingsten så dom har ju inget heller med det att göra. Veterinären kommer imorrn ang vaccination o knölen så jag tänkte ändå be honom om en åldersbestämning så slipper jag ta ut honom en gång till.

jecki
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

NU har jag pratat med hingstägaren,igen. Det hade varit strul med försäljning av gård och hästar,men nu ska det väl lösa sig. Vore ju himla bra om man kunde regga honom med godkänd härstamning. Tack för hjälpen med mina frågor

mamma_neo
0

Hejsan!

En fråga.. Har haft våra shettisar nu snart i 7 år.. Har aldrig hört talas om pass….? Dom har stamtavla.. Vart vänder jag mig då?? Har ju en varm blod som e 22 år.. Och där behövde jag inte skaffa..Då han bara är en kär vän och inte gör annat än få mysa av sin pesion=)…Tacksam för svar och råd..Mvh //Åse…

AnnaLundin
0

För pass till shettisarna, läs på www.shetlandsponny.se/stambok

Sen måste du egentligen skaffa pass till varmblodet också, ÄVEN om det bara är en pensionär… ALLA hästar ska ha pass.

mamma_neo
0

Vart hittar jag då en ID kontrollant då??

Jag fick bara till svars när det gällde varmblodet.. Att han e för gammal för ett sånt.. Sen ha jag aldrig kollat det…Mvh och tacksam för svar…//Åse…

Kris_J
0

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

#29 VEM sa till dig att varmblodet är för gammal för ett pass?

Här står det ganska tydligt skrivet om vilka som ska ha hästpass….