Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 975 ggr
[Anna-N]
0

Olika åldrar

Tänkte lite på detta med hur man har hästarna fördelade i hagen på sommaren och vintern beroende på ålder.

Frågan är: Hur har du…. Går hästarna uppdelade unghästar för sig och de "äldre" för sig eller går alla tillsammans.? Givetvis med undantag för ston på betäckning och avelshingstar under sommaren.

Vilka för och nackdelar finns det att ha det uppdelat efter ålder eller tillsammans. Berätta gärna dina egna erfarenheter!

AnnaLundin
0

Mina hästar går i blandade flockar och fördelen med det är att de yngre lär sig hur man ska bete sig från de äldre. Nackdel kan möjligen vara att de äldre äter mer än de behöver… Hemlis

Jag hade en unghingstflock modell mindre i början av sommaren - 4 hästar av olika ras (hbl, russ, welsh och shetland) och storlek, 1-2 år. Efter midsommar fick de sällskap av en 15-årig halvblodsvalack och genast blev det en helt annan ordning och reda i flocken….

Milla
0

Hos oss går alla ston tillsammans, unga som gamla, dräktiga som tomma. Hingstfölen går kvar till dom är ca 9 mån sen får dom gå in till dom andra killarna.

Jag ser bara fördelar med att ha det så. Mitt gamla sto håller ordning och reda på fölungarna, unghästarna och dom andra stona. Hästarna får leva under naturliga förutsättningar med rangordning och så, naturligtvis så ser man till så att ingen blir mobbad.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Vi har uppdelat stort och smått. Våra går lösa in på vintern och är de uppdelade på detta sätt fungerar det väldigt bra.

Sommartid går de oftast likadant, ibland kan någon av de stora gå tillsammans med shettisarna.

När Eros var 1 år och hingst lånade jag en ung shettisvalack som sällskap, så då gick de ihop i en egen hage.

Jag har aldrig haft mer än sju hästar samtidigt, så det är inte så mycket att dela på ;)

[Anna-N]
0

Vi har olika åldrar i hagarna - både hos stona och hingstarna. Fördelen är att unghästarna lär sig av de äldre precis som #1 skriver samt att de blir tryggare av att ha en given ledare ( en äldre häst).

När man endast har jämngamla tillsammans blir det inte samma trygga stämning.

VeronicaP
0

Jag har alla hingstarna i en hage från årsfölen och uppåt (vintertid) annars så går alla hingstar ihop som inte är föl , även avleshingsten åker till hingstbetet när han är färdig för säsongen. Det är både shettis och russ.

Stona går iblandade åldrar och raser , från shetland upp till halvblod.

Cattis
0

Våra går i flock tillsammans i blandade åldrar. Från föl till veteraner. Hingstarna går i egen lite mindre flock oavsett ålder. Förr har jag haft även avelshingstarna ihop med ungehingstarna vintertid. Men de sista åren har min hingst gått med ett par av sina dräktiga fruar även på vintern. I år vet jag dock inte hur jag gör.

Jag tycker som flera ovan, att det är jättenyttigt (o viktigt) att de unga fostras (o tuktas) av de äldre. Unghästarna tycker iaf jag blir så mkt mer sociala och lätthanterliga när man låter dem väca upp i flock.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hanna-D
0

Alla våra ston går tillsammans, från ett år och upp till äldsta som är 16 år.

Vår avelshingst går tillsammans med unghingstarna + de avvanda årsfölen (inkl. stofölen). När stofölen är runt året flyttar de in i stohagen igen. Jag är jätteglad att jag har en hingst som är så "vettig" att han kan gå med "fölen" och andra hingstar, de har så roligt tillsammans, de dräktiga stona vill inte alls leka med de yngre så jag tror de har mkt roligare hos honom.

AusaBausa
0

har bara 3 hästar o de går i samma hage. Åldern är 15, 11 och 3 månader. ser att min 15-åriga valack hjälper stoet o fostra henne…samt att han(en riktig barnrumpa trots sina 15 år) o fölet busar mkt ihop medans mor mest äter…

RebeckaSvensson
0

På vintern går stona i en lösdrift och hingstarna i en annan. På sommaren är det lite olika då jag har beten på olika ställen. Hingstarna brukar gå på en annan gård där de inte blir stressade av att ha ston i närheten. I sommar har jag dock haft två hingstar hemma för att kunna träna en inför premieringen. Flyttar runt delar av stona med jämna mellanrum beroende på utställningar och sådant men för det mesta går de blandade i olika åldrar.

Charlotte-J
0

Vi har alla våra ston tillsammans på lösdrift, alltså väldigt blandade åldrar. Från årsföl till veteraner. Även hingstfölen går ju givetvis med sina mammor tills det är dags för avvänjning och då går dom till en egen lösdrift med unghingstar. Avelshingstarna står på stall på vintern och är ute hela dagarna.

Amor vincit omnia Kyss