Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1560 ggr
zettan
0

foder tips

hejsan

Jag har börjat sitta och planera hösten/vintern alla redan. Hösilage är bokat och spån är bokat så de är så skönt. Ska se om ja kan fixa lite halm me.

Men nu till min fråga

Vad skulle ni rekomendera för kraftfoder? Mina hästar går mkt körning 5dgr i veckan. De rids ngn gång då och då och en av dom kommer troligvis vara dräktig.Sen är de mkt tömkörning i ridhus.  De andra stoet har föl vid sidan. Men vad rekomenderar du för foder sort? Vore kul att höra vad ni skulle haft för kraftfoder om ni var i mina skor.

Ahnna
0

Jag har på senare år använt en bas av helhavre och betfor, kanske främst för att färdigfoder skrämmer mig lite. Jag har pratat med tillverkare av olika pellets och alla talar illa om andra märken, verkar det som. Det kom en ny sort för några år sedan, där tillverkaren sa att det var så bra, så bra, så bra för att det vr kokat. Men enligt allt jag kunnat läsa mig till ska inte hästar är kokad mat. (Men jag vet ju inte, jag är bara amatör!) Men i vilket fall som helst så känns det tryggare att använda betfor och havre. Utifrån det har jag sedan kompletterat med det som behövs för att täcka näringsbehovet etc. Till ponnyerna, som varit i ganska lite träning under vintern/våren, så har det räckt med betfor, havre och mineraler eftersom hösilaget har täckt det mesta.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zettan
1

#1 jag har också funderat på om de räcker med havre och betfor. Har ju en god vän till mig som odlar havre. Men ja har alltid velat ha krossad havre. Men sen har ja hört att hästar som har lätt att få fång ska man akta sig för att ge havre och betfor. Men ja vet inte om de är sant eller falskt.

Ahnna
0

#2 Det beror ju helt och hållet på varför de har fått fång. Det jag har luskat fram ifrån foderrådgivare är att krossad havre är precis lika bra som hel havre, men man får betala extra för krossningen, alternativt ställa sig och krossa själv "i onödan". Men jag har inte fodrat med havrekross så jag vet egentligen inte så mycket om det. Har bara kört med hel havre.

Jag är ju analys-nörd och kollar alltid med höets värden kontra hästarnas behov. På så sätt får jag fram hur mycket kraftfoder som behövs. Det är en metod som jag har anammat på ett flertal hästar av varierande storlek, och resultatet har alltid varit bra. Hittills har jag aldrig haft fång- eller kolikhästar. PEPPAR, PEPPAR!!!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Mandysan
0

Det beror helt på vad du har för några värden i hösilaget. Jag har aldrig någonsin hört talas om att havre och betfor skulle orsaka fång! Fång kommer ju utav för mkt socker/kolhydrater i framförallt vårgräs…

zettan
0

ja ska få analys i år på hösilaget.

JA betalar inte extra för krossningen då min kompis gör detta åt mig utan extra kostnad.

Då blir det nog havre och betfor som ja planerat sen innan.

Annette
0

#4. Fång kan utlösas av vilken störning av tarmfloran som helst.

Hanna-D
0

Jag skulle inte ge kraftfoder "bara för att" utan se till behovet och välja foder därefter. Mina ponnyer får i princip inget kraftfoder alls. De har fri tillgång på hö, salt och mineraler och får fodermorötter morgon och kväll under vinterhalvåret. Detta inkluderar dräktiga avelsston, unghästar och hingsten som körs medelhårt under året (minus betäckningssäsongen där han är "ledig").

AusaBausa
0

#7 så har jag också gjort nu på slutet innan sommarbetes säsongen… först o främst hö o mineraler och sen kompleterat med hel havre o betfor om det har behövts..vilket det knappt har…

mamma_neo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag ger då våra shettisar lite fibergi (bas). Samt b-vitaminer och alltid morötter.. Ger bara hö..Har aldrig gett ensilage..Även på sommaren då dom går på bete så lägger jag ut lite hö ihagen för dom..Så e det inte samma hunger på det gröna bara…Glad

mili
0

Vi använder kraft grov ett bra foder med rätt balans mot höet.

VeronicaP
0

De som får kratfoder här hemma får oftast haver och betfor ( jag krossar havren själv) , fast någon har fått extra upp till och då är det kraft grov jag ger dem också . Men jag gör ingen skillnad på om det är ett av halvbloden eller shettisarna som ska få , de som behöver får kraftfoder. De har ju fri tillgång till ensilage.

Klart de får mineraler med , lösdriften har fri tillgång .

Ninnii
0

Jag tänkte på er som kör era shettisar, hur mycket i kg ger ni era shettisar per dag?

Ninnii
0

Jag menade hö/ensilage! glömde skriva in det

VeronicaP
0

Mina går på bete , annars så har de fri tillgång på vintern

stallostby
0

jag tror havre och betfor räcker långt som komplettering och givetvis mineraler. Ger mina b-vitaminer vår och höst (ev sommar).

själv har jag bokat hösilage med mycket lågt proteininnehåll. 15g smrp/kg foder! så jag funderar på att komplettera med sojamjöl som jag gjorde förr till avelsstona. Eller om luzern är bättre..?

Har funderat på om avelsston behöver någon extra vitamin el mineral som gravida? järn, folsyra, selen eller nått? fast hästar har ju en annan matsedel än vi…….

AnnaLundin
0

#15 Förvånad

Ärligt talat, eftersom jag nu har räknat en hel del på foderstater så kan jag avslöja att eftersom vi har så SMÅ fodermängder att bolla med till våra shettisar så kommer du ha nästan omöjligt att få till en välbalanserad foderstat med det höet! För man ska dessutom inte ge mer än 100/soja/100 kg ponny/dygn…

Lycka till… Fundersam

stallostby
0

16  jo jag vet det är extremt lågt , blev lite smått chockad. Jag hade ju iofs beställt ett magert hösilage men det konstiga är att höet är på 48g smrp/kg foder men det kanske kommer från ett annat fält. Vill inte ha hö i år eftersom allt möglade förra vintern.

Ska genast räkna foderstat och se vad jag kommer fram till.

stallostby
0

#16  Lantmännen har ett foder som heter Krafft protein. Räknade ut att 6 kg hösilage och ett halvt kilo k.protein och ett halv kg betfor täcker proteinbehovet exakt de sista dräktighetsmånaderna. (hösilaget har en ts på 77%)

(Men jag kan ev få en andra skörd med högre värden.)