Sadeljakt!
Jag har en ponnyputa men vill skaffa en sadel till då hästarna är två ;) Jag vill INTE köpa en ponnyputa till utan en riktig sadel!
Finns det NÅGON sadel i 14" som man kan reglera bommen på genom att byta koppjärn i?? Gärna en syntetsadel men självklart inte ett måste..

Jag har en syntetsadel som är 14 el 15" tillsalu. Det går inte att ändra bomvidden på den. Det är en riktig sadel.
Vet du vad det är för bom på den? jag behöver en riktigt bred! Lägg gärna in bild :) anledningen till att jag skulle vilja kunna skifta järn i den är att hästarna är olika breda men skulle säkert kunna kompletera med en padd till den ena.. F.ö ser dom lika dana ut över ryggen :) Du får gärna mäta sitsen med så vi får reda på hur stor den faktiskt är ;)
och pris då..
nån som vet om denna är något att ha? Minsta stl är 15,5" är det någon som har en och vet vad anläggningsytan är?
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320530&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Den här har vi till våra, varav ett sto är väääldigt bred över bogarna/manken:
http://webshop.stallrustorp.se/sv/sadlar-1/sadlar/barefoot-cheyenne-barnsadel-bellis-1.html
Den går att byta framvalv på så sadeln passar olika hästar:
http://webshop.stallrustorp.se/sv/sadlar-1/tillbehor/framvalv/barefoot-framvalv-glasfiber.html
Vill du prova, så hör av dig ;-)
Testar den gärna, om inte annat för att kunna ta en närmare titt på den :) Måste man ha "specialpadd" till den eller funkar det med vanligt schabrak?
Problemet med bomsadlar med utbytbara koppjärn är att de är skapta för hästar med lite mer manke än våra sötsnosar har, så de hamnar ofta långt över ryggen på dem. De blir också mer svängda ju vidare de blir.
Jag har en maxam med utbytbart koppjärn och den blir som en gungstol undertill när den är tillräckligt vid. Funkar hyfsat på min 22-åriga något svankryggiga ponny men inte på någon annan.
#7 ja så vill man ju inte att det ska bli :/
Har någon erfarenhet av wintec 15", om dom kan funka?
Vill helst ha en 14"
Wintecs barnsadel har ja flera st av och den med flyttbara paneler under är absolut bästa ja haft någon gång på shettis. Den är 14"
Eftersom jag redan har en puta så vill jag köpa en "riktig" sadel denna gång :)
#10 - vill du hitta en bomsadel som verkligen passar bra på din ponny så får du leta i helt andra prisklasser än du kan hitta begagnade syntetsadlar med utbytbara koppjärn för.
För ett par år sedan letade jag sadlar då jag hade för avsikt att starta knatteridskola och jag lovar, det var inte lätt att hitta något vettigt. Lågprissadlarna från t.ex Börjes, som många använder, ligger inte bra på våra små runda ponnyer - jag har hittills aldrig sett nån som legat där sadeln ska ligga utan de är för smala och lägger sig uppepå bogarna. I bästa fall kan man hitta nån Maxam, som passar om man har tur. Jag har haft fyra olika modeller, EN av dem har legat hyfsat på EN av ponnyerna…
Vill man ha något vettigt i läder får man söka xxvida bommar på sadlar i prisklassen mellan 5-10000. Högst tveksamt om det går att hitta något billigare som ligger bra.
Det finns ju putor med riktigt uppbyggda vulster, som är bra för ryttaren och passar alla "fasoner" av ponnykroppar. De kanske inte är så lätta att hitta men de finns. Min dotter red monté i en sådan.
Veritas odium paretFörvånad
#11 Börjes sadlar har jag uteslutit för länge sen, MEN det måste ju finnas NÅGONTING på begagnatmarknaden!
#12 Hur ser dom ut?
Jag har en gammal inridningssadel, går att likna med den gamla ponnyputan (läder) Fast lite mer sadel. Den ligger bra på Alla hästar om dom inte har extremt hög manke. Den ligger även bra över ryggen på Mina shettisar, på rätt ställe, men då det är en 17" sadel så är den på tok förstor och inget alternativ. Det är en gammal budjetsadel, men oj vad nytta jag haft av den!
någon som testat en Tekna 14" på shettis?
@Cinna, måste man ha specialpadd under den sadeln eller funkar det med vanligt schabrak?
http://www.adamshorsesupplies.com/HDR-Advantage-Pony-Leather-Leadline-Saddle-P1695.aspx
Den var snarlik denna men med mocca på vulsterna, annars var den också likt denna lite "uppbyggd"
Jag har en Wintec 15 tums till min shettis på 103 cm. Jättenöjd! Däremot var det svårt att få någon återförsäljare att ta hem den för att testa. Jag fick tillsist köra med hästen till affären och få den provad. Den är ganska kort i anläggningsyta och fungerar därför bra. Jag ville inte heller ha någon puta eftersom dottern fick helt fel sits.
Vi har en vanlig vojlock under. Är det lite mindre ryttare menade försäljaren på Rustorp att det inte behövdes någon tjockare specialpad.
Ang. hoppning så vet jag inte alls hur det fungerar med bomlöst.
Ska du förbi på ÖPS utställning i Mantorp på söndag så hör av dig så tar jag med sadeln för lite "kläm och känn"…
Kanske en ok sadel som finns i 15 1/2, dessutom är det 25 % rabatt på priset…..
http://grand-prix.se/globus-allroundsadel-syntet-utbytbart-koppjarn-p-5047.html?cPath=496_34_45_198
#19 tyvärr inte 😕
Vi har hölassning i stallet på fm å sen åker vi vidare till sörping å fortsätter renoveringen av min transport som står där hos mamma :)
#17 men åå, typ en sån lärde jag mig rida i på 80-talet 😃
#20 kan ju vara värt att testa, om Undus inte kan ha den så har jag en vän som får hem ett russ snart som hon behöver sadel till å då kan jag ju sälja den vidare..
jag ser två problem med sadlarna som har utbytbara koppjärn - de är balanserade för "normal" bomvidd och när man sätter i de vidaste järnen så blir sadlarna väldigt svängda undertill och ligger ofta som en gungstol och vippar uppepå breda shettisryggar. TYVÄRR! Det andra är att de dessutom oftast är skapta för hästar som har lite manke, så de riskerar att hamna väldigt högt ovanför shettisryggen.
(ibland önskar jag att jag kunde bli sadeldesigner…)
Min kille har lite manke å ett ganska bra sadelläge :) Hans puta åker absolut inte fram som dom har en tendens att göra annars då det inte finns någon manke som stoppar, behöver inte ens ha svanskappa.
Jag har nu testat en av stalltjejernas sadel (dock 16,5) men mest för att se hur hans sadelläge ser ut, den sadeln va aningens för smal men för övrigt låg den riktigt bra, vilket va överaskande possetivt. Jag har nu bestället en likadan fast 14" och bredare till ett riktigt bra pris från England via ebay 😃 den bör komma nästa vecka så nu ska jag bara försöka luska ut vilken längd på sadelgjord jag ska köpa..
Har haft flera sadlar med utbytbara koppjärn på olika hästar och framförallt på vår tinker som va rund som en tunna och utan existerande manke så låg den som bäst, då xx-vid ;) även sadlar med koppjärn finns ju i olika utföranden ;)
Jag har inte svanskappa på någon av mina shettisar, har inga problem med sadlar som åker fram. Har nog aldrig sett en puta göra det, faktiskt - men jag har ju inte sett allt…
Hoppas sadeln passar när den kommer.
å jag har bara erfarenhet av framåkande sadlar sen tidigare :)