Kval till Riks
Medlemstidningen kom idag. I den står att läsa att det måste kvalas för att få deltaga vid 2014 års Riks, undantaget föl.
Föl 1-3-åringar gäller minst 38 poäng. För 4-åriga och äldre gäller minst 40 poäng.
Kvalificera ponnyn kan man göra föregående år eller samma år som Riksen går av stapeln på utställningar arrangerade av SSS eller dess regionala föreningar.
Synpunkter om kval till Riks?

Jag tycker det är trevligt att det återinförs med kval till riks. Då blir det lite mer med riksen än en "vanlig" utställning. Men med tanke på att antalet anmälningar till utställningarna har minskat de senaste åren är det frågan om det är rätt att kvala till riksen kommande år.
Med tanke på att kvalgränsen togs bort en gång pga få anmälningar tycker jag det känns bakvänt. Tror det finns andra vägar att höja "värdet" på riksen.
Hoppas jag har fel.
Veritas odium paretFörvånad

Rent spontant tycker jag att det är trevligt om man får se gräddan av rasen på en riksutställning.
Men precis som # 1 -2 tror jag att det finns en risk att det blir klent med deltagare särskilt som man nu ser att det är väldigt svårt att få ihop tillräckligt många för att utställningar ska kunna genomföras.
Hellre då lite mer show över det hela och kanske en utländsk gästdomare också. Så känner jag i alla fall.

Min första tanke var att det är lite tråkigt om några inte kommer kunna visa på riks. Att den flyttas runt mellan regionalföreningarna innebär ju annars att de flesta har närmre till riks iaf var fjärde år eller så. Men….vad är det egentligen som skiljer riks från de andra utställningarna utöver vem som står som arrangör? Ingenting. Så något annorlunda upplägg tycker jag kan vara berättigat. Guldbelönade ponnyer kan väl vara en skillnad god som någon. Jag tror inte det tappar så många inbitna utställare (kanske rentav tvärtom), däremot stängs helt nya ute från riks (eftersom kval krävs). Men man ska kanske utställningsdebutera på regional nivå..?

Spontant tycker jag det är en bra ide med kval till Riks. Det är ju "eliten" man vill se där och till SM får ju heller inte vem som helst anmäla. Själv skulle jag bli mer sugen att åka och titta på Riks om ponnyerna kvalat för att få vara med.

# 0Har du fått tidningen idag ? Här kom ingen
Har jag fattat rätt att man "stängs ute" om man av någon anledning inte kunnat visa på utställning detta året och inte visar nästa år innan Riksen då stona kanske skall föla juni/juli… förut när det var kval gällde det väl att de äldre hästarna fått guld någon gång i livet… eller minns jag fel?

#7. Har jag fattat rätt att man "stängs ute" om man av någon anledning inte kunnat visa på utställning detta året och inte visar nästa år innan Riksen då stona kanske skall föla juni/juli…
Så har jag också tolkat det. Som exempel kan jag ta två av våra ston som visades senast 2011 resp 2012. Den ena skall föla i juni och har inte en chans att kunna ställas ut före Riksen och får alltså inte vara med.
Jag gillar inte idén med kval och det beror på fler saker än den ovan nämnda. Återkommer om det.
Spela roll om det är kval eller inte - Den i domarens ögon vackraste ponnyn vinner ju ändå… så vill någon komma med sin ponny som ligger på 38-40 poäng, så varför inte, den lär ju inte vinna RIKSen ändå utan "bara" delta och bidra med intäkter för att få arrangemanget att gå ihop. 😉🙂

Tycker faktiskt det är lite synd m kvalificering.
men däremot hade jag gärna sett speciella championklasser el liknade för de hästar som har blivit champion tidigare.
tror att antalet anmälningar kommer gå ner och som tidigare skrivits, de NYA medlemmarna/shettisägarna… ska de inte få möjligheten att vara med ?
Bara hoppas de får ihop anmälningar…
Kvalificering i all ära men hur många hästar är det som kommer att kunna vara med egentligen då man måste ha visat hästen i år eller hinna visa den på våren nästa år. Den informationen skulle ha gått ut redan i våras så att de som vill vara med kunde ställt fler hästar i år. Personligen tror jag inte man kommer få ihop hästar till den utställningen och så ställs riksen in.
Ä för långt till Nossebro härifrån. Annars skulle jag kunna tänka mig att anmäla.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Fler argument varför jag inte tycker om kval till Riks:
- Jag tycker den enda utställning huvudföreningen arrangerar skall vara öppen för alla. Vill man ha en "Elitutställning" får man arrangera just en Elitutställning men då utöver Riks.
- De senaste åren har det arrangerats bruksklasser i samband med Riks. Kvalen gör att inte alla som deltager i dessa har rätt att vara med i utställningsklasserna. Vi måste värna om bruksfolket, där finns framtidens köpare tillvåra uppfödningar.
- Jag får en känsla av att kvalreglerna är utformade så att utställarna tvingas att ställa ut mer regionalt för att få fler deltagare till dessa utställningar. Jag tycker inte om det. Jag vill själv bestämma om var, när och hur jag skall visa mina ponnyer.
- Nästa år går Riks i Väst. Jag vet medlemmar som endast ställer ut på två olika ställen i Väst, nu försvinner ett av dem om Riksen är i Nossebro eftersom deras ponnyer inte kvalar. Tycker då dessa medlemmar det är lönt att lösa medlemskap för en enda utställning 2014 eftersom det är de enda aktiviteter de medverkar i?
För egen del har jag redan konstaterat att med de nuvarande reglerna blir det inga fler Riksutställningar för mina äldre ston. Jag är inte intresserad av att ställa ut samma ston år efter år bara för att få vara med. Tror det kommer bli mycket samma ponnyer år efter år och mindre med unghästar. Det framgår inte om 1-åringarna får räkna resultat de fått som föl. Om inte eller om de är ovisade måste de visas tidigt som 1-åringar för att få vara med och hur kul brukar de se ut då?
Kan ärligt talat inte riktigt förstå varför man måste ändra på reglerna, visst höja statusen, ok då, men det är ju inte vilken dussinponny som helst som går och tar hem titeln.
Årets RIKS i Köping drog ju massor med starter. Är det inte bättre att fortsätta på den linjen? Att få ihop så många av oss shetlandstokar, med häst, på samma plats under i alla fall en dag eller en helg på året?
Är för trött för att kolla resultatlistorna så halshugg mig nu inte men; hur många av de som deltog i bruksgrenarna hade under -12 och -13 kunnat kvala med minst 40 p på utställning?
Vad jag förstått så är många av våra bruksekipage inte alls intresserade av utställning, men deltar ändå om de kan få bli bästa bruksekipage på RIKS. Vore ju himla synd att inte få med Bruksen och därigenom missa deltagare. Varför göra det svårare att få med ALLA på en och samma plats?
Nåja, beslutet är redan fattat, så egentligen är det ju ingen idé att argumentera eller komma med åsikter här inne på iFokus, utan bara köra på och se hur det fungerar…

Jag har inte läst tidningen men att man ska kvala året innan eller samma år tycker jag låter heltokigt. Läste inte #1 tillräckligt noga. Tog för givet att det gällde att ponnyn ngon gång under sin livstid uppnått kvalificeringspoängen.
Håller med ¤12 och #13 till 100 %. Anser detta urdumt pga som sagt bruksekipagen då stängs ute bla o är det då sedan så sjukt att jag måste "jaga" guld på min ponny samma år för att få starta. Det verkar ju helt sjukt. Har åkt för bruksens skull i 3 år nu men nu blir det inget mera för oss. Annette har formulerat så bra så jag behöver inte skriva mera men det är ju människor som brukar sina ponnyer som SSS behöver som medlemmar. Vet flera som köpt bruksponny på ca 37 p nivå i år som har planerat in RIKS nästa år. Delvis för att kanske höja poängen med vältränad ponny samt då tävla…..
Dessa kommer inte att betala in några 350 kr i medlemsavgift, garanterat. Fattar faktiskt inte ur SSS kan ta ett sådant beslut "över huvudet" på oss aktiva utställare och brukare av rasen.😕Blir bara så trött…..

Tycker som 12 och 13.
Vill man höja statusen på Riksen så varför inte införa lite pompa och ståt
Lite mera uppvisningar, gästdomare, Musik
Det är ju bara fantasin som sätter gränser för hur rolig och spektakulär dagen kan bli!
Självklart ska de "sämre" hästarna få vara med.
Om vi utestänger dessa samt Bruksfolket så har vi som säljer våra avkommor snart Inga köpare alls åt våra unghästar, utom möjligen då som sällskapshästar…
Inför hellre en Elit utställning eller what ever.
Om nu det är det som är "grejen"
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Ska Shetlandsponnyn leva vidare så kanske vi ska tänka till lite och arrangera något för barnen som är morgondagens visare och inte bara tänka på alla ringrävar.
Utställning är ju en skönhets tävling för dagen, det säger inget om en individs avels värde, därför känns det galet att sätta en kvalgräns som också förmodligen gör att deltagar antalet minskar.
Gästdomare har provats tidigare och inte fallit väl ut, bara kostat mera.
Vi måste värna om bredden av shetlands ägare och ponnyer om föreningen ska överleva. Inte bara på eliten.

Man kan ju ha en drive in-klass för bruksekipagen, om bruksklasser och allroundchampionat ska finnas kvar på riks.

Jag kan tycka kval är okej, men inte om tanken är att man ska behöva kvala samma år eller året innan. Jag tycker det räcker med att ponnyn någon gång under sitt livstid har uppnått kvalificeringspoängen. Men som flera ovan skriver, man kan mista många av dem som är där för att i huvudsak tävla bruks.
#13 Det där kom upp idag i en diskussion med en vän… Att det är en del bruksponnyer som kommer falla bort från riksen och jag tror det blir svårt att även till bruksen få ihop ponnyer på Riks.
Jag håller med #17
Förstår faktiskt inte varför det måste vara så "nykvalat". Det blir inte direkt någon bredd på ponnyerna då. Blir väl årets BIS vinnare som åker och en och en annan unghäst.
Blir det bara en domare också på Riks? För två är väl att överdriva då eller?

Kan iof inte tycka att de är fel med kval, men lite svårt kanske att hinna få in sin häst till riks nästa år om man inte visar sina hästar så ofta.
Förr var det ju alltid guld på riks utom för unghästarna , men de skulle kanske kunnat vara i såfall de som fått guld mer än en gång om de inte är visade de sista åren :D
Håller med # 12 ! Behöver inte tillägga något-bra skrivet!
Då det är ett sjunkande antal anmälningar till utställningarna så ska man väl försöka tänka vad som behövs för att vända detta -och detta är nog inte rätt väg tror jag. Det krävs lite nya ideer & att vara öppen för detta.Det får inte bli att utställningarna bara ska vara till för de bästa -då kommer inte de nya eller de bruksintresserade och dom behövs ! Inte kul när man får höra att det inte är lönt att anmäla för man inte har en "fin ponny nog".Nej lite fler aktiviter runt våra utställningar , ta väl hand om våra nya så dom känner sig välkomna , kanske ha utställningar ihopa med andra raser , leta upp utställnings platser som är mer offentliga -kanske där det är stora event tex Mila mässan.Man kan då även ha lite uppvisningar av shetlandsponnyns användningsområde..ja ideerna finns -men är någon intresserad?

Jag trodde i min enfald att Riks var det största på året, något som alla prioriterar. I år arrangerade Nord riks i augusti. Förutom Riks arrangerade man även tre andra utställningar samma månad.Det är ju fantastiskt om man kan få ihop anmälningar och funktionärer. Men det ökar ju också konkurrensen för de som väljer mellan utställningarna.
Det är ju också roligt om det arrangeras bruks i samband med utställning . Men då handlar det ju om allroundchampionat just den dagen.
Vill man på längre sikt meritera sin ponny allsidigt så finns det ju under året många möjligheter att tävla bruks. Nord är aktiva, kanske de andra regionalföreningarna också. Det finns Ponnytrav/galopp , RKS och shettisar som tävlas i dressyr och hoppning.
Jag har varit med på flera Riks och även andra utställningar. Kanske inte kval är rätta vägen,men man kanske kan hitta andra sätt att göra Riks till något mer än en vanlig utställning.
Mycket bra skrivet av många. Vi måste värna om bredden. Verkar som om SSS styrelse inte är intresserade av medlemmar som har en ponny med silver på utställning men som används. Gick själv ur föreningen i ganska många år pga detta o vet så många som inte är med för de inte känner sig välkomna när de inte har en guld ponny och flera som skulle gå ur om de ej var välkomna till RIKS precis som Annette skriver, då de endast ställer ut på ex Nossebro.
Linda! Du har så mycket bra ideer o värnar om rasen, tänk om det fanns flera som gjorde den reklam du gör!
Mer show på RIKS är en toppen ide. Varför inte lite mera pröva på grejor o kul-skämt tävlingar ex. styrelsen i handler hoppning eller precisions körning? Eller tävlingar i lag med lokal förningarna? Skulle gärna låna ut några säkra hästar till sådant.

Senaste riks (med reservation för fel):
68 visade vuxna ponnyer
1 utställningsdebuterade
3 hade för sena meriter (efter anmälningstiden gått ut)
19 hade för gamla meriter
14 hade inte klarat kvalificeringen på sina resultat
31 hade kvalat (alt 50 om äldre meriter fick tillgodoräknas)
30 visade 1-3-åringar
7 utställningsdebuterade
2 hade för sena meriter (efter anmälningstiden gått ut)
2 hade för gamla meriter (som föl)
1 ettåring hade merit som föl, lite oklart om det räcker (?)
4 hade inte klarat kvalificeringen
14 hade kvalat
De flesta väljer redan att visa meriterade ponnyer på riksutställningen - och detta utan att något sådant krav finns. Flera av de utställningsdebuterande ponnyerna ägs av uppfödare med fler att välja på i hagen och de väljer förmodligen att fylla transporten med en meriterad ponny istället.
Om en utställning av över 20-talet på ett år har kvalgräns, kan jag inte förstå hur det skulle leda till att shetlandsponnyn skulle gå under eller att det skulle leda till stora medlemstapp. Och ska någon utställning ha kval, så känns det mest rimligt att det är den som SSS håller i.
Jag tycker absolut att man ska vara rädd om nya medlemmar och inte minst att man behöver lyfta fram bruksbiten. Men jag kan ju inte tycka att det är någon katastrof om just riksutställningen skulle rikta sej till de redan inbitna - och det är ju ingen hemlighet att för merparten av SSSs medlemmar är det avel och utställning som gäller (och poängfixerade kan vi väl ändå erkänna att vi redan är).
Pernilla! Så som jag upplever det är det principen! Har i alla fall fått den uppfattningen av elever o nya ponny ägare. De känner sig ovälkomna pga att deras häst inte är tillräckligt fin i styrelsens ögon. Detta är människor som köpt Shetland för att ha kul o självklart vill de vara med på det som åtminstone skall vara årets största festlighet för SSS medlemmar. I år var vi på ett sådant ställe att många "ringrävar" hade nära men hur såg statistiken ut i ex Vetlanda för två år sedan. Efter att ha jobbat aktivt som funktionär på alla syds utställningar i år så tror jag knappast att det skulle gå att få ihop en full utställning i den regionen eftersom alla de jag tänker på ovan knappast åker så långt.

#27 Intressant statistik Pernilla!

#28 Tror inte att styrelsen tycker att någon ponny är ful eller inte tillräckligt fin.
Detta är väl kanske ett försök att försöka få det till att de ska bli lite annorlunda från en vanlig utställning.
Tyckte de var kul tex när de hade fler olika domare och alla satte egna poäng och man sedan fick medel poängen i varja kriterie :D
Jag har tänkt tanken i min ensamhet några gånger, att det kanske vore dags att återinföra kval till riksutställningen för att göra just den utställningen lite mer speciell än andra.
Men jag kan kanske tycka att OM detta ska gälla redan från 2014 så behöver man nog acceptera gamla meriter på den. Man kanske kan sätta lite längre tidsgräns, säg att meriten ska vara uppnådd inom 2 eller 3 år före utställningen.

En liten fundering bara. De nya reglerna torde väl ställa vissa förväntningar på regionalföreningarna att sprida sina utställningar över ett större geografiskt område så att så många som möjligt ges tillfälle att vara med och kvala. 🤐
Du skriver:
Gästdomare har provats tidigare och inte fallit väl ut, bara kostat mera.
At dømme kun svensk dommer i Sverige?
En sådan andedam mentalitet er farligt. Tag in internationale dommere!

Jag stör mig också på själva principen om kval till Riks, jag är själv inte drabbad utan har flera ponnyer som får deltaga.
Det kostar 350:- /år i medlemsavgift i SSS. Lokalföreningarna får en viss summa för varje medlem de har. Det är lokalföreningarna som arrangerar alla utställningar utom Riksen. Det innebär att lokalföreningarna gör allt arbete och får ta all vinst eller i värsta fall förlust.
SSS arrangerar en utställning/år. Skall då vissa medlemmar nekas att deltaga på denna enda aktivitet pga att deras ponnyer inte håller den av föreningen uppsatta kvalitén?
Jag kan ärligt säga att om jag hade ett fåtal ponnyer och de inte skulle få deltaga på SSS enda aktivitet skulle jag allvarligt överväga om jag skulle vilja stötta föreningen med 350:-/år. Jag tror faktiskt jag skulle lägga de pengarna på något annat eftersom jag inte skulle känna mig önskvärd.
Vill man göra Riks till något extra finns det i mitt tycke bättre val. Jag tror det mer hänger på hur utställningen arrangeras mer på än att vilka ponnyer som är med. De två sista åren har varit mycket trevligt arrangerade.
#32. Har funderar i samma banor och norrlänningarna blir som vanligt drabbade. Nu har de väl iofs kanske inte så stora funderingar på att åka ända till Nossebro.
En annan sak är att Väst firar 30-års jubileum 2014. Efter vad jag hört ryktesvägen skall det firas i samband med Riksen. Att man då väljer att utestänga medlemmar från deltagande gör det hela ännu värre i mitt tycke.

#27. Intressant statistik.
Det innebär att 52 av ponnyerna inte skulle fått vara med om 2014 års regler gällt i år. Det är ca 50% av deltagarna vid 2013 års Riks.
Fast statistik måste ju tolkas på rätt sätt. Hade utställarna haft kvalregler att rätta sig efter så hade de förmodligen anmält andra hästar. Några hade fått stanna hemma medan många faktiskt har flera ponnyer att välja mellan.
Jag kan mycket väl tänka mig att se Riksutställningen som en "final" som man kvalar till på andra utställningar och de bästa kommer dit. Sen finns inget som hindrar att man gör det mer attraktivt på andra sätt också.
SSS är en paraplyorganisation, jag kan inte alls se det på samma sätt som du Annette, angående den utställning som SSS arrangerar. Jag ser det mer som att det är regionföreningarna som "ska" arrangera det mesta, nära sina medlemmar. SSS huvudsyfte är att arbeta för rasen, utfärda pass etc.

Det är väl tur att vi ser olika på saker och ting. Dock har (tyvärr) inga av de av de argument som framförts för kval till Riks fått mig att ändra åsikt.
#36. Paraplyorganisation? Nja, det vet jag inte om jag håller med om. Står inget om det i stadgarna. Däremot står det att SSS skall anordna utställningar.
# 30 Tyvärr finns det många som känner sig ovälkomna pga att de tror att deras ponny inte ses som fin nog av rutinerade utställare (o styrelsen består ju faktiskt mest av rutinerade utställare…)
Håller med dig fullt Annette!
Jag anser som jag skrev ovan att RIKS skall göras till en riktig ponny fest med något för alla! Gärna utländska gäst domare med öppna poäng, så som det var någon gång innan jag blev aktiv inom denna ras. Bruks aktiviteter förstås o skoj grejor samt förstås någon form av samkväm på kvällen där styrelsen pratar med andra än varandra.
Jag är inte heller drabbad men inte road av att ta ut de hästar som min sambo kallar sönder utställda dvs SUCH med guld x flera. Är däremot road av att matcha fram hästar att nå dit eller att hjälpa andra att gå den vägen. Är också road av att meritera mina hästar bruks mässigt o har därför inte tagit några direkta guld hästar till de tre senaste årens riks som jag aktivt besökt. Därför kommer vi att helt strunta i riks 2014.
Kom på att en ide hade kunnat vara att pröva att ha en sk guld utställning på hösten, så som russ föreningen åtminstone hade förr "guld-Russ på Skansen". Alltså en utställning för bara för de hästar som fått guld under året, någon gång på hösten. Testa detta först o om det faller väl ut så kanske man kunde tänka på kvalificering till riks. Bara något som slog mig.

#38 Men det är ju bara vad de tror och det är ju eget tolkande och ingen sanning . Vi har alla varit gröna och nya från början och jag visar inte så ofta , men har aldrig under våra år blivit dåligt bemött av någon och har inte heller kännt av att någon har tittat snett på mina ponnyer men så kan de ju vara så att jag inte går och tänker på vad andra ska tycka om mina ponnyer :D

#39 Jag förstår inte riktigt skillnaden i om det heter Guldutställning eller Riksutställning…
Men kanske det finns någon gammal innebörd i ordet Riksutställning som jag inte känner till? Jag vet faktiskt inte alls vad skillnaden är mot utställningarna anordnade i regionalföreningarna - förutom att SSS står som arrangör och det finns ett särskilt hederspris till Bästa uppfödare på just den utställningen. Tidigare gick BIS-vinnaren vidare till Årets Ponny, men det har väl inte Shetland deltagit i på några år nu?
Kanske det kunde vara ett tillfälle att ha champion klasser på Riks utställningen. Som då också kunde dömas av inbjudna utländska domare. Skulle inte det vara intressant ? Inbjudna domare som får döma de allra bästa.
Sen är jag inte för kval, utan alla som vill borde få vara med.
Håller med några ovanstående. Känns ganska ofta som att en del ponnyer inte duger till. Att man måste få guld för att ens finnas på kartan.
Har själv alla mina visningsbara hästar kvalade så det är inga problem men kommer ändå inte deltaga på riks.
det är alltid svårt att vara alla till lags-men man ska vara nogrann & tänka sig för så alla känner sig välkomna! Var själv på en kataloglös i Västs regi i fjol-jättekul:) Det finns massor att hitta på om man tar vara på de ideer som finns och göra det till det bästa. De flesta av våra ponnyer kvalar också -och vi ska åka till Riksen nästa år-men vi tar det som en minisemester-jag tycker för egen del att det är viktigt att tex visa upp duktiga valacker & att dom också kan bli högt placerade-så kanske fler vill visa sina fina pojkar -konkurransen blir större & det är ju det som är meningen -att gå ensam i sin klass är inget kul:= )
Jag har egentligen inget emot kval… jag tycker bara att informationen skulle kommit ut i början på året så man som utställare hade hunnit kvala de hästar man hade för avsikt att visa. Själva så visade vi bara två hästar i år och de är "kvalade" men det var egentligen inte de båda hästarna jag hade för avsikt att visa i Nossebro om jag hade fått välja själv… men visa på utställningen vill jag ju.
Vet inte om jag blivit missförstådd av någon men min mening är att riks absolut inte får bli eller kallas guldutställning.
Anser att sss kan anordna både riks, med något för ALLA medlemmar och sådana som skulle bli det om det fanns aktiviteter för dem samt en GULD utställning för de som är roade av det!
# 45 Helt rätt, informationen skulle kommit ut tidigare. Har också kvalade hästar men inte tänkt visa dem i Nossebro.
Vi har ev tänkt ställ ut i Danmark senare i år. Undrar om det får räknas om vi skulle råka få guld där?
Det här låter som att det skulle kunna bli en intressant diskussionspunkt att ta upp på höstmötet i Mantorp…

Med tanke på att SSS redan nu lägger ut det mesta av arbetet med riks regionalt, har jag lite svårt att tänka mej att de skulle ta på sej en utställning till, utöver riks och de tre hingstpremieringarna… Aktiviteter för alla medlemmar arrangeras ju regionalt hela tiden och regionalföreningarna är ju en del av SSS. Men ni menar alltså att det är SSS:s styrelses skyldighet att anordna aktiviteter vid sidan av allt vad det innebär att vara en avelsorganisation? Jag är inte fruktansvärt insatt i vad den relativt nybildade avelsorganisationen innebär i arbete, men tycker det känns som stora krav på ideellt engagerade personer.
Jag tror det kan bli lyckat om man länger lite på kvaltiden
#46 Dom har väl inte samma system som vi?
Pernilla! Jag tror att problemet är att i är många som inte vet vad SSS styrelse gör överhuvudtaget. Dessutom vet jag många inkl undertecknad med familj som erbjudit sig att hjälpa vid SSS arrangemang. Vad jag själv upplevt samt hört från andra är att det är ytterst ovanligt att någon i styrelsen ens svarar på mail numera pga tidsbrist, men som sagt vad gör de?
Ex. Vid årsmötet utse festansvarig på riks, inte bruks ansvarig (blir för stort, anser jag) utan ansvarig för hoppning, agility, precision m fl bruksgrenar då jag anser att grenarna måste gå samtidigt om inte vi bruks intresserade skall behöva stå till midnatt, underhållningsansvarig mm mm till riks. Ansvarig skapar själv sedan kommittéer. Alltså folk utanför styrelsen som vill hjälpa till. Det är inte så svårt att få folk att hjälpa till om de vet att det gäller en enda grej. Vi arbetade så när jag på 80-90 talet var aktiv i Fjordhäst föreningen och det slog alltid väl ut.
Anser som sagt att riks skall göras till något extra och inte krympas ytterligare som styrelsen verkar vilja göra nu.
#50 jag har gjort en förfrågan och fått till svar att det ofta är de som säger de ska hjälpa till och som sedan ej ställer upp, därför gör styrelsen det mesta jobb själva då det blir mer jobb om de räknar med folk som sedan ej dyker upp.
Har själv sagt jag kunde hjälpa till med diplom etc men det bara ignoreras. Borde ju begripa att man inte skulle skita i det då man själv tjatat flera gånger att diplomen tar sådan tid och att de många gånger inte ens tillverkas eller når rätt ägare. Bara ett exempel. Kanske ska man inte avfärda allt och alla känner jag.