Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 2856 ggr
Charlotte-J
2

Hjälp! Om Juver!

Upptäckte nyss att mitt ena digivande sto har ett "monsterjuver". Blir jätteorolig för det är så stort och spänt att det sticker ut "baktill" om man säger så. Jag tror att hennes föl varit på vift inatt och sen gått tillbaka in då repen vid grinden var paj men jag vet inte om det är så. Vad kan jag gör för att hjälpa henne? Kamfersalva? Hon är pigg och glad och rör sig obehindrat, ingen feber men jag är jätteorolig då detta sto hade juverinflamation för 2 år sen. Kan det bara vara så att fölet diat dåligt och det ger sig eller vad kan det bero på? Ska jag ha is i magen eller ska jag kontakta vetten direkt? Vill ha tips och råd från er! Jag vet att det var stort "framtill" för ett tag sen men det gav med sig på bara några timmar när bebis hade diat. Bebis är 3 månader så hon ger väl som mest di nu vad jag fattat.

Amor vincit omnia Kyss

AnnaLundin
0

ha bebis varit på vift så behöver hon säkert dias ur ordentligt, kanske kan du hjälpa bebis att tömma henne en gång, så att det inte blir "stopp i ledningarna"….

SÅ hade nog jag gjort och sen avvaktat med lite is i magen, förutsatt att hon inte har feber….

MalinLarsson
0

Hej, tror inte att det är någon fara, så länge fölet diar! du kan ju hjälpa till att lätta på spänningen i juvret om det är hårt genom att mjölka ur henne lite för hand, då ser du ju på mjölken om det är en annalkande inflammation också! Smörja juvret kan jag inte rekommendera, då fölet inte gärna diar om det luktar konstigt om juvret.

Charlotte-J
0

Kan det även bero tror ni på att hon går i en hage med MASSOR av bete? Så att det "satt fjutt" på mjölkproduktionen rejält? Ska jag kanske sätta henne och bebis i en hage med mindre gräs? Mer råd behövs!!

Amor vincit omnia Kyss

AnnaLundin
0

njä, mjölkproduktionen styrs enbart av efterfrågan….

[Anna-N]
0

Alla våra ston har jättejuver i år, inte alls hårda eller spända men rejält ifyllda och stora. Så fort fölis diar så släpper ju trycket men samtidigt ökar produktionen också.

Skulle nog låta henne vara så länge man har koll på att fölis diar - gör han/hon det verkligen? Kan ju vara så att stoet av ngn anledning har ont i juvret och inte tillåter att det dias.

Vet ett sto som hade "sår" av fölis tänder på juvret o hon tillät inte att fölungen diade och därav sprängfylldt juver med juverinfalmmation som följd då det stockade sig totalt.

Annette
0

Man kan ju gå till sig själv, när min dotter sov middag i fem timmar vandrade jag runt med läckande juver. Så om fölet varit på vandring så är det nog inte så konstigt om det är ovanligt välfyllt.

[Anna-N]
0

#6: Så sant så….Flört

Annette
0

Ojdå, det kanske inte heter juver på människor Generad.

Charlotte-J
0

Har precis varit ute och kollat henne igen. Juvret är inte "stenhårt" men välfyllt och det är alltså fyllt bakåt så det sticker ut mellan bakbenen. Hon lät mig obehindrat klämma och känna och även mjölka ur ett par droppar (ville kolla färgen och den var som den ska), hon reagerade inte på någonting utan verkade mest tycka det var skönt. Håller järnkoll på att fölis diar men har inte sett att hon gjort det än (sen jag upptäckte detta alltså).

Amor vincit omnia Kyss

maysod
0

Hur mycket mjölk stoet produserar beror helt på efterfrågan, hur mycket fölet tar ( diar ) Har inte fölet diat på ett tag blir helt naturligt juvret hårt. Men en liten varning ändå !! Kan vara juverinflammation på gång, om mjölken börjar att bli " dålig " diar inte fölungen lika mycket eller inget alls, till slut. Rekommenderar att ha koll på mjölken i båda spenarna så det upptäcks i tid  om den är av vikande.

Charlotte-J
0

#10 Jag springer i ett och kollar. Jag är jätte orolig för att det ska bli juverinflamation av det då hon även fick en "chock" av medicinen när hon hade det för 2 år sen. Jag trodde jag tog livet av hästen när hon stegrade och slog i backen med ögonen "rullande", huga! Vill inte vara med om det igen!! Mjölken är fortfarande fin och hon undrar nog vad jag håller på med när jag springer och klämmer och känner hela tiden. Hon är fortfarande glad och pigg och rör sig och äter. Tyckte vid sista kollen att det sjunkit ihop något baktill men det kan ju vara önsketänkande!

Amor vincit omnia Kyss

JuliaS
0

Jag var med om samma sak för bara några dagar sedan. Då var anledningen att fölungen hade blivit kall av regnet ( som bara varade nån timme), blivit kall och slutade att dia. Detta ordnade sig ganska snabbt men jag var tvungen att mjölka ur stoet för att fölungen skulle få dricka. Eftersom juvret spännde gjorde det så ont på stoet att hon nekade ungen att dricka.

Diar ungen utan problem behöver du inte oroa dig. Kolla också att ungen inte är uttorkad. Det kan ju ha varit ett avbrott som påverkat dem båda. Lycka till!