Hingstbete på Hallands Väderö
Terrängen är kuperad och dom har en hel del att välja mellan när det gäller föda. Ja dom har i stort sett allt dom behöver för att kunna leva ett normalt och naturligt hästliv.

Den 3 maj var det så dags för det årliga hingstläppet på Hallands Väderö.
Vi var 8 glada uppfödare som träffades vid färjeterminalen vid 14 tiden för att släppa iväg ett 20-tal hingstar på deras sommarlov.
Alla hingstar måste åka båt över till ön och det var ingen som hade några större invändningar mot det, utan alla kom på båten och stod sen mer eller mindre som små ljus.
Väl framme så hjälptes alla åt att få av hingstarna och sen släppa dom. Dom for iväg och började genast göra upp om vem som skulle bli bossen i år, dock utan några större slagsmål.
Hingstarna som släpptes i år var i åldrarna 1, 2 , 3 och en 5-åring. Det var både normalstora och minisar som släpptes. Ja just det, en liten dartmoor också.
Dom går på stora ytor och växelbetar tillsammans med får och kor. Terrängen är kuperad och dom har en hel del att välja mellan när det gäller föda. Dom har tillgång till öppna ytor, skog, backar, slät mark och hav. Ja dom har i stort sett allt dom behöver för att kunna leva ett normalt och naturligt hästliv.
Den som funderar på att låta sin unghingst gå på ett hingstbete bör se till följande saker innan man släpper iväg dom.
- avmaska innan den släpps
- stelkrampsvaccinera hingsten
- släpp inte hingstar med för stora problem med hovarna
- naturligtvis skall hingsten vara frisk
Vet av egen erfarenhet att man har en hel del funderingar kring att släppa iväg sina hästar en hel sommar, utan att själv kunna ha tillsyn.
Men nedanstående punkter är positiva saker som jag själv märkte på min hingst, som gick där förra året:
- välmusklad
- väl fostrad (av andra hästar och på hästars vis)
- social
- lätthanterlig
- hade vuxit psykiskt
Man har möjlighet att åka dit och hälsa på dem under tiden de är på ön. Packa fikakorgen, badkläder och ta med familjen ut på en superhärlig dag i underbar natur.
Text: Milla
Foto: Kacka

/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Härliga bilder!
Ja det var härligt! UNDERBART väder dessutom!
kul med så mycket olika färger på dom små liven. Ser så härligt ut.
vilket härligt repotage =D underbara bilder ^^

Vilka underbara bilder på vårystra unghingstar! Påminner mycket om de unghingstflockar vi brukade ha förr … fast vi hade nog mest svarta … 
Håller med om att detta är den bästa fostran en unghingst kan få, både fysiskt och psykiskt!
Jag är mest bara nyfiken på vem som håller koll på dessa djur, ute på ön? Bor det folk där, som kikar på dem och kollar efter skador o.d??? Strövar de fritt på hela ön eller i hägnader?
#6 det finns en man som håller koll på alla djuren under hela sommaren, han har även våra telenummer och han ringer om det skulle vara något fel.
Dom går i stort sett på hela ön, det finns en liten bit av skogen som är inhägnad och där får inga djur vara.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Fina bilder.
Vad kostar det att ha sina hästar där under sommaren?
Vänliga hälsningar
Niklas
#8 det kostar inget att ha dom där under sommaren.

Åhh vad underbart det ser ut! Så kul för hästarna
Jättefina bilder Karin
/Felicia
vad jag fick höra så är det 300 hektar mark? det är ju 600tunnland! WOW! måste vara svårt att ha koll på dom där egentligen
#11 dom samlas alltid vid den ena stranden någongång under dygnet och då kollas dom. Ok dom gås ju inte igenom utan dom kollas på avstånd och man ser ju om där finns någon som inte mår bra.
#12 går säkert jättebra. Vad jag hört är det minimalt med skador. skulle också lämna om jag hade hingst
Hade du inte en hingst som du sökte bete till Anna?
#14 nej jag har inga hingstar.
Anna! det blev fel tråd./Milla
Kan inte folk rapportera när de varit på ön och hälsat på?
jag lovar att jag ska rapportera med både bilder och text. Vi kommer åka över en hel del gånger i sommar (är lite bekymrad över mitt staket, dartmoooren alltså)
#19 det går säkert jättebra. Men visst kanske vill man avmaska någon också under sommaren. Det får man väl? en tunn unghäst kanske behöver en omgång till
visst får du det om du kan få tag i den hihi
#21 ja just det ja…. samlas dom in och blir verkta nåt?
nix inte vad jag vet
Kan varmt rekomendera makrill baguetter på hallands väder ö 
Tack för tipset! Det ska jag fösöka komma ihåg. Var på ön köper man det? Kappelhamn?
Precis när du går i land har du en kiosk.Men jag tror dom har bara har öppet under hög sommarn mvh defender
Får man alltså åka dit och titta på beteshästarna?
#29 öppet för allmänhsten den där ön.
Japp och färjan kostar 80kr tur och retur.
Denne skimmel 
Camilla! Ringde du han som brukar hålla koll på hästarna innan du åkte till ön?
#31 färjan kostar under högsäsong 100 kr tur och retur
#34 Jasså? Gör den??? hm… Vet du om det finns åldersgräns? Tex barn gratis? 500kr för hela familjen är ju liiiiite saftigt…
familj 200kr. barn 40kr vet ej hur många som ingår i familj men brukar väl vara två vuxna och två barn. Barn ska iaf vara under 16 år
jaha… Då är båda mina barn barn…det var ju bra… 
Då får inte min sambos dotter följa med för hon är vuxen! hihi…
Om det nu är två barn och två vuxna som en familj består av så tjänar man 80 kr på familjebiljetten alltså… Om det får plats fler "barn" i familjen än två är det ju ännu bättre! :-)
#37 gäller bara egna barn, inte andras men det kan ju inte dom veta. Men mer äntvå vuxna brukar det ju inte vara i en familj så då får ni betala 100kr till.

Har ni hälsat på era hingstar ngt? Nya bilder?
/Cattis
#39 ja jag har varit och hälsat på men inte hittade jag några hästar dock en hel del kossor
Hur gör man om man vill ta hem hästen tidigare?
Då ringer man till Ingvar så ordnar han det
FÖRHOPPNINGSVIS åker vi dit idag och letar…
Enligt info på internet är hästarna oftast i närheten av Kappelskär… stämmer det?
… självklart kamerans batterie laddade… 

Kul, hoppas att ni har mer tur än Milla när hon åkte dit!
HAHAHAHAHAHAHAHA tror du ja!!!!!!!! vi var där också och nä inga hästar
Lite skadeglad får jag allt vara, hoppas ni hittar dom och ha en skön dag.
Jag fick betala 100kr för MIG och mina barn på 13 resp 5 år.
Kul har du fler bilder?

Kacka: om du mailar mig så kan jag lägga upp bilderna i en ny artikel.
/Cattis

#47 Så mysigt det ser ut! Kul du hittade alla!
Men vart ska jag skicka bilderna…? Cattis din mailboxär full!
det är emmeros alexander

aha koll på läget du millan ;-)
#53 oj en sån massa päls. fick du nåt på Linnestoftas skimmel?
klart jag har hihi
oj kan dom gå in också… har du på några svarta som kan vara åkaregårdens?
hm… svarta fanns det ju många av… Ålder?
2 år
den ena har bara ett öga
den ser äldre ut, fuxen
Fuxen är Linnestofta Zunken
nä den 'är väl inte ett år bara?
fel av mej, Zunken är ju två
eller kanske denna?
#69 har för mej att Rebeckas hade fällt av mycket men kan ha fel.
det ser ut att kunna vara en av hennes ja… får kolla med henne ikväll när hon jobbat klart.
jättesvårt se dom såhär. Kul ändå.
tjocka och goa dom är allihop. Hittade ni Millas Dartmoor?
#60 är det standard eller mini?
svårt att säga men jag skulle tro det
hon har normalstora.
han har ju tagit sej bra milla
jag tror det är åkaregårdens encym bakom honom där milla
undrar om ägarna själva kan se vem som är vem =) är alla chippade?
ok åå man längtar efter dom och jag är sååå tacksam för att kacka fotade så mycket
blev jättebra bilder. Jättekul att kolla på även om man inte har hingst där
#83 märk gärna fotot med fotografens namn…
vet inte hur man gör, men det är Kacka som har tagit fotot på min dartmoor

#94 just på den bilden var det kanske svårt att sia om hingstutstrålningen 
synd att de betar eller står och sover hela tiden… :-)
Milla, är det din på bild 94?
#97 japp det är min påven det

Kacka, kan du inte göra som Cattis skrev, maila bilderna till henne. De gör sig bättre i en artikel, än att man ska sitta här och klicka.

Hon får inte fram sina bilder till ngn av mina adresser…
Kacka, kan du maila ett par st i varje mail. Är mailet för stort kanske det inte kommer fram pga det.
/Cattis

Så kul att få se kort på hingstarna, tack så mkt Kacka!
Hmm, mkt svårt se vem som kan vara vem, känns som det mest är en gissningslek… Tur mina är chippade iaf.
Ende som jag är 100 på att det är rätt häst är bild #90, min lille Lancelot :-) Kanske inte från bästa sidan, men dock kul se hnm.
Tycker sedan att det ser ut som om det är samma häst i #73 o #82 och jag skulle vilja ha det till Encym. Så vida ingen annan säger emot…
Är det bara hingstar som får gå där? Inte vallacker?
Synd att min krake är vallack annars hade han velat gå där med nästa år
Det är väl inget som säger att inte en valack kan gå där eller???
# Okej
Vet du vem som man ska kontakta om man vill höra mer om betet och så?
#64 Är det Zunken?

#40 Ohhh…Hittade ni inga små?? Tänk om kossorna ätit upp dom..Fniss.
den 25 juni var det iaf 22 st där… Så inga har blivit uppätna! :-)
#104 du kontaktar Ingvar Johansson på Kärlingehults stuteri.
Vi var på ön igår… Efter 3 timmars letande (de var INTE i Kappelhamn) så hittade vi NÅGRA:
Millas dartmor, rödskimmel, en svart mini (1 år?), en stor svart (1år?) och en äldre (2-3år?) svart som haltade på väster fram och min isabell… Det verkade vara "lugna flocken"… Visserligen var millas rskm mest frammåt och social men när vi var senast på ön så var ju "tuffa gruppen" de andra bla min 1-åring…
Du vet om att där är minst 3 hästar som har åkt hem redan??? Det är ju Zunken, Snowman (skimmlen) och Ingvars svart/vita.
Tog du några foto????
När ska du hämta hem dina??
ÅÅÅÅ jag längtar så till när våra kommer hem, men just nu har jag inget bete här hemma till dom tre så dom får gå där ute ett tag till
Vet inte när jag tar hem dem… min kamera är kass så det blev inga bilder… Men rödskimmeln såg fin ut. Dartmooren ser bättre ut nu än sist men är ju av lättare modell…

#111 När har du tänkt hämta hem dina? Får man ta hem dem när man vill, eller hur fungerar det?
Eftersom de bor på en ö så krävs det ju en viss planering… om vi hade planerat bättreså KUNDE vi ju tagit hem dem i söndags, men eftersom vi bara "hittade" ena så skulle det inte gått så bra ändå…
Vi letade i 3,5 timmar och hittade bara 6 st. Det är väl inte 14 st som åkt hem??? Hur gör man för att "fånga in dem" om man inte hittar dem????
De stod mellan Fyren och Sandhamn… Men förra gången vi var ute var alla mellan Kappelhamn och ladugården (bortanför museumet)…
#113 du kan ta hem när du vill, men man ska ringa ingvar innan. Jag vet inte riktigt ännu när jag tar hem mina, men dom får gå där hela september också sen får vi se.
Jag skulle vilja ha hem dom nu med en gång men har inte bete så det räcker till dom. Tror inte det blir så jättebra att slänga in dom hos stona
och Pirat går ju bara i en mindre hage och det blir itne heller så bra att slänga in 3 till där
Jag har visserligen bete för dem nu när det regnat… Men att springa runt på en ö och leta efter hästar som man inte hittar är ju itne sååååå kul…
När tas de flesta hem? Är det inte lättast att göra det då? För då borde ju alla komma fram ur gömmorna.. .eller?
jo det är sant, tror det brukar vara i nov någongång. Annars får man ta kontakt med dom som har hästar där ute och se om man kan samköra det så att alla tar hem samtidigt om man vill ha hem dom tidigare

Bete har vi väl iofs, men på ett sätt skönt så länge de kan gå kvar där, samtidigt som det ju är kul att få hem dem oxå.
Tror nog oxå att det är lättast om man kan ta hem de flesta samtidigt. Fånga dem kan ju vara kul…
När är hästarna välkommna nästa år? Kostar det något? Funderar på att släppa lille Hilfilger, men han är kanske för ung då? 1 år gammal i april.
*HILFIGER menar jag såklart (Redigeraknappen är borta???)

#120 I år släpptes de runt 1 maj. Där går en del ettåringar så han är inte för ung för det. Kostar inget.
#122 Har man en bestämd dag och tid då man släpper allihopa, eller det bestämmer man själv?
alla släpps samtidigt.
Tack, då vet jag! Någon som kan skicka nummret till han som anordnar hingstsläppet? Kan vara bra att ha redan nu.
putt i putt
Milla och Rebecka S!!! Hur ordnar vi båt?
Har någon av er pratat med Ingvar än… Jag tänkte göra det inom en vecka……
(skicka ett PM till mig!!!)
Hämtningen är planerad till måndag 13 november. Samling 10:00 i torestorp.
TOREKOV menar jag ju självklart!!!!
jaha när blev detta bestämt????
Pratade med Ingvar IDAG…
#18 När jag var där i somras gick jag runt hela ön men hittade inte en häst…! Jag är fortfarande irriterad över det! xP
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
hihi och vi hittade bara 5-6 st i augusti men i juni hiittade vi alla 22.
Idag kom de hem!!! ALLA de 19 som var kvar på ön… MEN tre ville nog gärna stanna… hihi 

… och självklart var en av dem mina
Skönt att ha dem hemma nu, även om jag inte sett dem än.

#136 Förresten, tack för uppdateringarna om hur det gick idag 
Hade de växt mycket? :)
dom var urfina allihop. Bra i hull och såg riktigt trevliga ut
Oj, han var fin! Hur gammal är han Millan?
han är ju inte 2 ännu så jag är så nöjd med honom.
påven var inte illa han i heller.
Jättefina båda två! Längtar till min lilleman blir stor…
#139 Så Putte har varit hjälte? Sicken modig liten typ :)
Mvh Felicia
Är det Ingvars den svart och vite? Vad heter den? Han ser stor ut, ngn som vet mankhöjden?

#146 Ja, det är Ingvars. Vet dock inte vad den heter, men det kan nog ngn annan svara på.
#147 Okej, då vet jag att det är hans iallafall :) Undrar också om hingsten är godkänd…?

#148 Nej, den är inte gdk. Han visades i höstas på premieringen, men gick inte igenom.
#149 Synd, han är ju sjukt snygg… Vill haaaa… 
Även Gute Hingstförening har haft betande hingstar på ön… http://medlem.spray.se/stuterikl/omgute.htm
Så, nu har jag bokat en plats inför detta året! Ser verkligen fram emot det.

Vart hittar man numret till den man kontaktar om man vill släppa hingst på Hallands Väderö
Kostar det nåt i år? Kostar färjetransporten över något?
Måste hästarna gå ett bestämt datum, eller kan man ta hem när man vill?
Camilla:
Jag har skickat nummret till dig.
I år kommer det ev. att kosta mellan 50-100:-. Vet inte om färjetransporten över kostar något.
Man kan prata med anordnaren om man vill ha hem sina hästar tidigare.
Ska dom ta betalt i år för att släppa?
Ska du ta hem tidigare så görs det endast om det är fler som tar över och endast under vis tid.
Vi hade problem när vi skulle ta hem dom i höstas, då vi var tvugna att ta alla samtidigt, annars hade det kostat massor av pengar att få hem dom.
#155 Eventuellt så skulle det behövas "extra bemanning" vid ihopsamlingen, detta skulle kosta mellan 50-100:- Detta för att det ska gå så smidigt som möjligt. Jag fick uppfattningen om att det var 50-100:- per person, men jag kan ha fel…
Aha ja det är ju då inga summer, och det hade verkligen varit skönt att få hjälp att samla ihop dom för det var inte det alldra lättaste

Ni får gärna pm:a nummret till mig oxå.
Tack på förhand.

Jag skulle gärna vilja ha hans tel.nr oxå
Tack på förhand

Jag skulle också behöva nummret.

# 157 "Inte det lättaste"? En underdrift kan man säga. Jag föreslår att alla som tänker släppa, börjar spara nu, så ni kan anställa 10 extra medhjälpare - per häst!
så härligt det såg ut! Nästan så man vill skaffa hingst/valack för att få släppa den på ett så härligt sommarlov. Finns det såna beten för ungston?
vem var skimmeln på första bilden? Vem är ägare?
163 Vet inte vem ägaren är numera, men hästen är Linnestoftas Snowman.

När släpper man ut häster och vd måste man göra om du vill att din hingter åker med? Jag har också två två åriga hingstar och jag tycker att det skulle vara så kull för den. (måste bara kolla vå det är) Jag vill faktisk kastrera min hingster men kanske inte nu, däreför att jag måste också ordna chips, registrering, naturligt vaccinerung etc och det blir alt en lite dyrt.
#165 Hingstsläppet beräknas vara kring 1 maj detta året också tror jag. Om du är intresserad så kan du få anordnarens telefonnummer av mig.

Jäg är interesserad.Jag vet inte helt säkert just nu, för jag tycker det är också en lite sund när den är bort hela sommer, men jag tycker också det våre jättekul för den och bra för derres utvecklung. Så jag skulle gärna har telefonnummer
När är hingstbetet i år? :)
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo
Det borde vara snart…
Ingen som vet exakt datum? Och vilken färja?
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Ingvar ringde mig och sa att de skulle släppas på måndag 30/4 men tiden var inte bestämd än.

Finns det någon chans att man kunde få åka och fota hela evenemanget? Skulle vara jättekul :)

#173 Det här var förra sommaren.
/Cattis

kommer det att bli något även iår? då skulle jag gärna ha mina 2 med. någon som vet?
#175 Du har PM!
Till er andra som funderar på att släppa i år:
Skicka ett PM till mig så skickar jag anordnarens nummer till er. Även valacker är välkomna och det kostar 300-500 för hela säsongen. Man betalar när man hämtar.
Hur många hingstar blir det där 2009?
Jag älskade naturen där och funderar på att åka dit någon gång på semestern eftersom jag även har en vän som är tokig i fyrar ;-)
Hade varit roligt att vara med på släppet, när är det?
lurvponnyn.vimeddjur.se
vem har hand om utsläppet? Skulle vilja ha med Keso där!

tror att det är Ingvar som har hand om det.
hur får man tag på honom?
Är det hingstar på ön i år med? :)
Mvh Felicia

#183 Jadå det är hästar på ön i år också både russ och shettisar
#184 Så bra! :) Ska nämligen åka dit! *ler*
Mvh Felicia

#185 kul! ta gärna lite bilder
Hur många ponnypojkar gick där sommaren 2012?
# 187 2st 1-åringar
#188 Var det inga fler?
# 189 Nej, det var bara dom. 1-åringarna är shettisar och dom kommer fortsättningsvis gå där varje år om inget händer förståss
Är det några släppta där i år (2013)?
Jag uppskattade det verkligen! Även om det var en bit för mig att äka…