Årsföl inne eller ute?
Hej!
Jag undrar om nu har era årsföl på box eller på lösdrift?
Vilket föredrar ni och varför?
Alla oavsett ålder går ute
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#1 Okey, Jag ska hämta hem ett mini sto med hingst föl vid sidan och hade tänkt ha dom på lösdrift men va lite osäker om fölet kommer frysa, men det är ingen riskt då?
#2 Nej den fryser inte. Från 1 dec måste alla utegångsdjur ha tillgång till ligghall.
#3 Okey har nog haft otur med frusna hästar. Mitt welshsto på 1 år måste ha täcke annars får hon ont i ryggen och min shettis valack står och skakar om han inte har täcke.
Ligghall kommer dom ha tillgång till direkt.

Alla mina, oavsett ålder, går på lösdrift. Fölen har så tjock päls att de inte fryser.
Okey men då borde jag inte oroa mig för att ha dessa ute på lösdrift då? :)
Är dom fler som ska gå i samma lösdrift ? ha lite koll så alla får komma in 😉
Det blir 4st som ska gå på samma lösdrift , ett welsh sto åring och 2 årig shettis valack och sen stoet 12år med sitt föl :) Tror det är större risk att mina 2 andra inte får komma in men får hoppas det går bra :)
#8 Är den bara stor nog och hästarna blivit kompisar så går det bra. Welshar kan vara lite lustiga med pälsansättning och visst kan en shetland frysa men föl gör det sällan. Vänjer du den inte vid täcke ska det gå bra.
#9 Okey. Täcka gör jag aldrig förns det verkligen behövs, det är ju alltid svårt att veta hur hästarna reagerar på vädret när det är så skiftande
Har alla på lösdrifter uppdelade i grupper förutom hingstarna (godkända):)
Ston ,dräktiga & icke dräktiga - 2 lösdrifter tillsammans med stor hage
fölen - 1 stor lösdrift med egen stor hage
unghingstar , 1-2 år + ett hingstföl - 1 stor lösdrift med stor hage
godkända hingstarna 3 st står på box.

Vet inte om det anses så självklart att det därför inte nämns, men tillgång på strå kan i allra högsta grad påverka om hästen fryser eller ej. Dåligt väder/kallt = ge mer mat.
Tillämpas inte fri tillgång, kan det vara bra att hålla koll på de yngsta hästarna i en blandad flock så de får i sej vad de behöver. En del kan ha svårt att hinna med de äldre hästarnas "ättakt".
Själv har jag haft mina årsföl på stall nattetid, men inte för att jag är rädd för att de skulle frysa på lösdrift eller för att jag har något emot lösdrift - mer för att jag vill ha den dagliga hanteringen med in- och utsläpp och, när de blir gamla nog, att de ska kunna stå ensamma i en box. Också för att vi bor så till att jag har anledning att oroa mej för ovälkomna besök i hagen… :-(
Mina går ute. Jag har svårt att tro att de fryser på grund av kyla, däremot tar jag gärna in mina ponnyer vid ihållande regn för då fryser en del, helst ettåringarna som verkar ha sämst päls/underhudsfett?
Se till att de har fri tillgång till stråfoder och täcka inte så de hinner sätta en rejäl vinterpäls.
#13 om alla får lov att gå in och om de gör det också så borde det nog gå även med unghästarna.
TS. Kolla så att alla får gå in. Får de inte det så försök hitta lösning på det. Går dom inte in ändå är det ofta något som gör det. Felplacering av lösdriftingången är ett alternativ. Ställ dig i lösdriften och känn efter om det drar någonstans.
Mina är ganska mkt inne, av egen vilja.
#14 Självklart går alla in, jag har en stor ligghall, unghästarna är de som tillbringar mest tid där inne. Ett par dagar varje vår/höst är det någon som får täckas vid ihållande regn, speciellt på våren när de nyblivna ettåringarna fällt av det mesta av ullen och det blir bakslag vädermässigt.