Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 887 ggr
[Anna-N]
0

Register för djurförbud

Fråga: Vad tycker du - är det rätt med ett centralt register över alla med djurförbud i Sverige, som blir en allmän handling?

Ett utdrag från Jordbruksaktuellt 070803:

_Jordbruksminister Eskil Erlandsson utlovar ett centralt register för alla med djurförbud. Det finns idag ingen nationell samordning av djurförbud, en person med djurförbud kan flytta till en ny kommun och därigenom byta tillsynsmyndighet.

Eskil Erlandsson uppger enligt DN att de fått ett förslag till register i maj och det bereds just nu i regeringskansliet. Det kommer att bli klart någon gång under hösten.

Under 2006 fick 145 personer i Sverige djurförbud. Majoriteten av dessa rörde sällskapsdjur, framförallt katter._

_- Antalet djurförbud som gäller lantbrukets djur minskar rätt kraftigt, medan däremot antalet djurförbud för fritidsdjur ökar, säger jordbruksminister Eskil Erlandsson till DN.

_

Charlotte-J
0

Jag tycker det är helt rätt!! Annars kan man ju komma undan bara genom att flytta ett par mil till en annan kommun och det tycker jag är skandal.

Amor vincit omnia Kyss

[Anna-N]
0

Tycker det är jättebra att sådant här kommer fram och att det inte är okej att flytta på sig för att slippa undan. Samt att man har en rimlig chans att kolla upp lite när man tex. ska sälja häst.
Givetvis är inte alla syndabockar med i registret men har det gått så långt att de är med där - så är det ju dock ganska illa.

Milla
0

ja jag tycker helt klart det är rätt

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Pyttis
0

Helt rätt

VeronicaP
0

Det är helt rätt

Mittinatta
0

självklart är det helt rätt!

Det är ju helt vansinnigt som det har sett ut hittils, som någon ovan också konstaterar, bara att flytta så fixar det sig ju … :-s bedrövligt!

Kratern
0

Som uppfödare tycker jag att det skulle vara otroligt bra om det fanns ett register. Nu känner man ju av och frågar köparen mycket, men det skulle vara bra ändå.