Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 2055 ggr
Asagard
0

Hingstval. :-(

Har suttit med hingstkatalogen och letat, tittat, jämfört stammar, tja allt känns det som, i jakt på en hingst som passar två ston. Och jag blir galen. Hittar INGENTING som faller mig i smak. Jo, det förstås, två hingstar, men de har jag redan betäckt med och jag vill prova något nytt.

Har två märrar, båda runt 90 cm höga. Vill ha antingen minihingst till dem eller en hingst på MAX 95 cm som dessutom har "liten" stam bakåt, dvs inga maxade hästar bak i stammen som kan slå igenom och ge jättestora avkommor.

I alla fall. Kriterierna är: Ej fux! Om hingsten är svart, ska den ej vara homozygot. Vill ha en stam som är förärvningssäker och prövad, vilket dock inte behöver innebära att hingsten själv måste ha gett en massa bra avkommor, får gärna vara en hingst som är relativt nygodkänd. Visad med bra kritik, med bra ben och bra typ. Vill helst INTE ha mini, men finns det inga alternativ, så får det bli mini. Kan tänka mig åka långt för rätt hingst!!

Någon som har förslag?

kacka
0

Jag som tänkte ge förslagen Steve eller Yrrol… men det sket ju sig på färgen…

Jag vet inte om jag "vågar" rekommendera Xtan… Han har bra stam, men har en del stort bakom sig och några fölningar har det gått sämre med…

Är ditt sto TRÅNG? Dvs har hon problem vid fölningar trots att fölungen inte är så stor? Då kanske du inte ska avla på henne? Jag har gjort detta val på två ston.

Jag vet en hingst som jag TROR ger små fölungar. Han har gett andra färger än svart även om han är svart.

Hur långt är du beredd att åka?

Mysko
0

Nu tänker jag lägga mej i, och det rejält!

Jag har hingsten Fredrik RS 277. Att hoppa på en hingst på detta sätt och säga att han skulle ge stora föl är ett uselt sätt. Vilken hingst som helst kan ju någon gång ge ett stort föl. Fredrik lämnar i regel ganska små avkommer. Även betäckt ministon och då lämnat mini utan några som helst problem. Att ens uttala sej på detta viset om hingstar är väldigt fel.

Det handlar väl för tusan inte alltid om hingsten. Syna stoet i sömmarna först. Att betäcka med en liten hingst ger väl inte alltid ett litet föl. Det kan ju bli helt tvärt om. Gå ett par steg bakåt i generation för att titta vad som finns där. ÄVEN PÅ STOET givetvis!

Det finns flera anledningar till att jag slutade på forumet för ett par månader sedan. Skitsnack!!! Efter flera mail från medlemmar som ville ha mej tillbaka beslöt jag mej för att göra ett nytt försök. Kanske hade det förrändrats saker. Knappast. Inte för min del. Lika mycket skitsnack och påhopp. Om det inte gäller hingstar så gäller det människor. I detta forum har samlats en massa människor som inte kan ta vara på andras åsikter utan det är bara de egna som gäller. (menar inte er allihop, de som vet kan ta åt sej)

Lessen att detta spårade ut men det handlar fortfarande om diskriminering. Hur 17 kan man få lov att hoppa på en hingst på detta viset?! En hingst går bra att skriva skit om, en annan ska man hålla tyst om. Var dras gränsen?

Tack för mej. Avslutar medlemskapet för andra gången!

Asagard
0

#2 Var någonstans har jag skrivit att din hingst ger stora avkommor? Jag skrev bara att han var för stor för MIN märr, dvs. han är 98 och hon är 88. Fölungen blev för stor för märren. INGET FEL PÅ HINGSTEN!!!

kacka
0

#2 Hon skrev ju även i FÖRSTA inlägget att det INTE var fel på hingsten!!!! Jag tycker INTE att du ska avsluta medlemskapet för att din hingst nämns. Jag tycker inte att han på något sätt nämndes i negativt ordalag.

Men om ätt sto är trångt så kanske man ska fundera på om hon i huvudtaget ska verka i aveln…

Mysko
0

Ändra gärna i din text en gång till som om inget hänt. Superbra. Det rättar säkert till det hela.

Jag tyckte det stod någonstans om att man inte skulle ange hingstars namn och att man inte fick smutskasta. Kanske står det bara på min skärm.

Man skulle ju kunna tala om både det ena och det andra om flertalet hingstar. Skulle det göra saken bättre?!

Lulan
0

allvarligt mysko - hon skrev ju att det INTE var fel på hingsten, utan bara i förhållande till hennes sto!

nog måste väl du som hingstägare kunna ta det och inse att din hingst kanske inte passade till det stoet? likaväl som stoägaren får inse att stoet inte passade till den hingsten - hur gärna man än vill det!?

har jag fel?

Asagard
0

Herregud. Jag vägde noga över om jag verkligen skulle skriva ut hingstens namn eller ej, pga att jag vet att visa här hela tiden misstolkar det man skriver. Tyvärr skrev jag ut hingstens namn och det ångrar jag djupt. Trodde inte det skulle gå att misstolka. Jag blir så trött.

Vi lägger ner denna tråd. Var ett misstag att ens be om råd. Blir så trött att folk hugger, så fort man skriver någonting. Så, om Cattis eller någon annan vill ta bort den, så varså god.

kacka
0

ANNA!!! Jag har saknat dig! och du ÄR en frisk fläkt som står för dina åskiter! Det tycker jag är bra! MEN jag tycker att man ska kunna tåla att höra om någon anser sig inte vilja betäcka med din hingst oavsett om det är hingstens, stoet eller SLUMPENS fel att det gick som det gick…

ASAGARD! Jag tycker du ska antligen överväga att INTE avla på ditt sto ELLER välja mini. Ditt sto är av en storlek som är svår att hitta hingst till! Jag vet eftersom jag haft flera ston i storleken 90-94 cm…

De ston som fått föl med Xtan här hos mig har varit 95 cm eller högre! Jag rekommenderar INTE Xtan till ston av mindre storlek delvis pga att han har individer i sin stam på 104 cm!

thira
1

Vet inte var du bor, men en hingst av lättare typ borde ju passa, du har t ex Love Spring (finns i Nora), Borax v Silbersee eller Giovanni v Silbersee (finns på Jäboruder), bara för att ta ett par exempel.

Rose-Marie
0

#2 Jisses vad man kan ta illa upp då!!!
Jag tyckte inte heller att hon skrev nåt negativt om din hingst alls. Förmodligen var din hingst lite för stor för just hennes sto, That´s it, men hon har ju inte på nåt sätt klankat ner på din hingst.
Tagga ner lite va Cool

VeronicaP
1

Men det finns ju Kristins ny godkända hingst Lysol som är skimmel och som är 89 cm tror jag att han var

kacka
0

http://www.hagdalastuteri.se/Shetlandsponny-filer/Lysol.htm

Men han är ju visserligen rödskimmel så om du absolut inte vill få ett fuxföl så kanske det inte är ett alternativ? Dessutom på andra sidan Sverige…hihi

kacka
0

Jag har fått mail från Anna (Mysko):

_vill tacka för de orden du skrivit.

Detta handlade inte om det som nu står på denna diskussion. Hon ändrade sina ord efter det att jag blev arg. Det stod något helt annat där innan. Alla andra som sen läser det hänger ut mej givetvis.

Det har pågått flera elaka påhopp både via mail och personliga meddelanden. Man orkar helt enkelt inte det. Jag tycker fortfarande det snackas för mycket skit där. Valde att avsluta än en gång. Åsikter får man väl ha men påhopp är en helt annan sak.

Skriv gärna en tråd om det. Säg att jag mailat dej och skrivit att flera medlemmar inte är schysta

Mvh Anna_

IdaS-A
0

Jag såg inget påhopp i det inlägg jag läste. Men om det har förekommit i denna tråden eller någon annan tycker jag att det är tråkigt. Tycker det är synd att det blir skit snack och sådant så att användare väljer att avsluta sina konton..OBS!Jag tar ingens parti i just detta inlägg för jag såg inte vad som var skrivet från början.

sanne
0

Asagard, fortsätt o leta, du ska se att du hittar en lämplig hingst. kolla med anne, om hennes timothy också, han är ju ny men smäcker o ursnygg, hon har ju "stora" mini oxå. Annars har vi en fin hingst, han är ju 98cm och ganska grov men stammen är det ju inget fel på. hoppas du hittar rätt.

Asagard
0

Tack alla för hjälpen. Jag har nu valt hingst och även pratat med hingsthållaren och allt ser okej ut. Det är ju dock lång tid kvar till våren.

Ang. det som "Mysko" skrev, om att jag skulle ha ändrat texten ovan efter hennes inlägg och lagt till att det inte var något fel på hingsten, det är inte sant. Jag vet att jag aldrig kan bevisa det (vilket jag även skrev till henne i ett personligt mail), jag kan bara hoppas på att hon litar på mig. Jag måste också få skriva att jag tycker det är väldigt tråkigt att hon avslutat sitt medlemsskap här än en gång och jag hoppas att det inte bara var mitt fel. Gråter

Cattis
0

Jag kopierar här in det ursprungliga meddelandet. Jag får alla per mail och har alltså kvar det som skrevs innan NGN ändring gjordes.

Asagard säger:

Har suttit med hingstkatalogen och letat, tittat, jämfört stammar, tja allt känns det som, i jakt på en hingst som passar två ston. Och jag blir galen. Hittar INGENTING som faller mig i smak. Jo, det förstås, två hingstar, men de har jag redan betäckt med och jag vill prova något nytt.

Har två märrar, båda runt 90 cm höga. Vill ha antingen minihingst till dem eller en hingst på MAX 95 cm som dessutom har "liten" stam bakåt, dvs inga maxade hästar bak i stammen som kan slå igenom och ge jättestora avkommor. Har provat att betäcka den ena märren med Fredrik (98 cm) och fick dra ut fölungen för den blev lite för stor och det vill jag inte riskera igen (OBS! Inget fel på hingsten, bara storleken i förhållande till märren).

I alla fall. Kriterierna är: Ej fux! Om hingsten är svart, ska den ej vara homozygot. Vill ha en stam som är förärvningssäker och prövad, vilket dock inte behöver innebära att hingsten själv måste ha gett en massa bra avkommor, får gärna vara en hingst som är relativt nygodkänd. Visad med bra kritik, med bra ben och bra typ. Vill helst INTE ha mini, men finns det inga alternativ, så får det bli mini. Kan tänka mig åka långt för rätt hingst!!

Någon som har förslag?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Peppe
1

ja det tycker inte jag va så farligt iaf..

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

VeronicaP
0

Ja inte attan är det något på hopp , men herregud man måste väl kunna skriva att det var för stort och att just den kombinationen inte passade ihop och det står ju klart och tydligt att det inte är något fel på hingsten ….

VeronicaP
0

Jag menar jag har också fått föl jag har fått dra ut och inte har jag använt den hingsten i gen till det stot men däremot har jag användt samma hingst till ett annat sto utan problem…

Malu
0
pernilla olsson
0

Det står ju rätt upp och ner att det inte var något fel på hingsten….hur kan man tolka det som ett påhopp?? Hmmm

Cattis
0

#21 Vad pratar du om? Jag får se samma sak som står på forumet - innan det redigeras. Vad är det som inte är anonymt med det?

/Cattis

Cattis
0

Bäst att man inte skriver alls på forumet om man inte vill att alla skall kunna läsa inläggen då.

/Cattis

kacka
0

Det är ju ett små standardston du har Asagard… Jag skulle rekommendera att välja en MINDRE hingst än stoet…

Men HUR mycket mindre kan man välja? Om man tex har ett sto på 106 cm… Kan man välja en hingst på 85 cm??? Visst kan man inte säga om fölet blir 107 cm, 83 cm eller 95 cm… Det beror ju på vilka gener som nedärvs… Och om den i sin tur nedärver 106 cm eller 85 cm…

Men rent FYSISKT… Hur mycket mindre kan hingsten vara? Jag själv har 13 cm skillnad… Men är det för stor skillnad om stoet är 110 och hingsten 85 cm????

VeronicaP
0

Fast jag har ston som är 94-95 cm som jag betäcker med större hingst utan problem , så alla ston har inte några problem för att de är små om man säger så….

AnnaLundin
0

#25 Jag har själv sett en minihingst betäcka standardston en bit över metern. Dessa stod i en backe…

Och i samma ämne, så är mitt engelska fullblodssto på 160 betäckt med en hingst på 132 cm i år, det gick jättebra! :D Där hittade vi iofs en bra plats att stå, med lite nivåskillnad, så det var absolut inga problem!

kacka
0

#26 men om ett sto HAR haft problem med fölning skulle jag ändå välja en mindre hingst eller en hingst som ger gracila fölungar. Hellre det än att det blir upprepade komplikationer… Det tror jag ingen vill… OM det nu är så att stoet är lite trång…

VeronicaP
0

#28 gracial föl vill man ju inte ha , inte jag i allfall men kanske lite ädlare föl. Fast är det en förstföderska så kan en del ston vara lite trånga och ha lite problem vid fölning.

Har haft ett sto som är 102 cm hög , är bredo och borde inte haft problem om man nu ska gå efter hästen storlek , hennes första var hon för trång för och tyvärr dog fölet där även om vi var med hela tiden. Hennes 2 andra föl har absolut inte varit några problem har typ *ploppat * ut…..

Jag hade inte varit orolig faktiskt för jag tror tex att det är så att vissa ston lämnar en speciell storlek på sina föl vilken hingst man än betäcker med , oftast är fölen i födsel vikt ca 10% av moderns vikt , just för att stona ska klara av det naturen är sådan , sen så går det ju alltid fel någon gång tyvärr..

AnnaLundin
0

Sen är det väl så generellt att vissa hingstar lämnar större föl redan vid födseln… EN bekant till mig har haft några föl (olika ston) som varit stora så det blivit problem emd fölningen, trots att de stona fölat tidigare utan problem.

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#30 det är min erfarenhet med… Och det är just det jag menar med #28

Mitt första shettisföl var stort redan från födseln. Sedan fick jag reda på att vissa hingstar gav stora fölungar (sedan kanske de inte blir större än metern som färdigvuxna). Då beslutade jag mig för att kolla upp hingstar som gav just SMÅ (inte mankhöjd utan mer lätta) fölungar och hittade en som passade och ut kom en liiiiiten späd fölunge… http://www.geocities.com/stuteri_kacka/katizzfolmaj99montage.JPG

Men det finns kanske inte alls någon som helst vetenskaplig grund för detta utan är bara vissa uppfödares erfarenheter vilket gärna tystas ner av vissa.

VeronicaP
0

Jag tror nog att det ändå är stoet som styr det mesta av storleken , vissa ston ger större föl även om man håller på att byta hingst.

Sen så kanske vissa hingstar ger lite grövre föl , men de där späda , gracila sakerna vill ju inte jag ha .

Vet en hingst som det har gått rykte om att ge STORA föl har nu sett flera föl efter honom som varierat i storleken så ibland tror jag att mycket är faktiskt rent *skvaller* och alla vet vi hur skvaller kan sprida sig från att varit en mus till att blivit ett lejon ;-)

kacka
0

#32 de "späda" är alltså bara späda då de föds… efter 2-3 månader så är de runda och goa och i mitt fall till och med grövre än det föl som var grovt från början…

VeronicaP
0

#33 många *späda* föl är ofta tyvärr lite för gracila i benen tycker jag ….

kacka
0

Ja det kan jag hålla med om NÄR DE FÖDS, men hos mig har det iaf grovnat… Sedan har jag ju min knubbis som såg så grov ut som fölunge men som växte en massa och såg gracil ut som 2-4 månaders som åter grovnat…

Ove-D
0

Jag har hört att föl med små huvuden är lättare att få ut för stoet… kan det stämma?

Cattis
0

#36 Huvudet är väl ändå inte det som är svårast att föda fram…

/Cattis

Ove-D
0

#30 kan det bero på fodret?

AnnaLundin
0

#38 Varför skulle det bero på fodret? När samma ston, hos samma ägare, har haft lätta fölningar både före och efter?

Ove-D
0

#39 jaha… det stod inte att de hade haft mindre föl tidigare/senare i #30

Jag har nämligen själv dessa erfarenheter men det är så många personer som sagt emot mig… När man då har ett sto som fått väldigt olika stora nyfödda föl och man hör att ena hingsten ger stora fölungar och andra har man själv sett varit väldigt små fölungar men när avkommorna är vuxna blir ungefär lika stora så vill jag iaf hellre välja en hingst om ger mindre fölungar… speciellt till förstföderskor!

Du får gärna PM:a mig om vilka hingstar som gett stora respektive mindre föl! Eller lättare/svårare fölningar. Det är nog inte populärt att ta det öppet i forumet…

Ellinor Johansson
2

Min erfarenhet är att föl som föds med långa ben har en lättare förlossning. Om fölet har kortare ben kommer knäna och huvudet samtidigt.

Lågställda individer med bred bringa ger lite varning för mig

[LinneaDahlberg]
0

#32 generellt säger man att det är stoets som styr avkommans storlek.

tänk på att ett sto inte alltid ger exakt samma gener till varje avkomma. det är naturligtvis inte alltid så, men generellt.
tänk på att naturen sköter det mesta bra själv, och det är ändå stoet, inte hingsten som ska föda fram den lilla…

Ellinor Johansson
0

# 42 Samma åsikt.

Cattis
0

#40 "Du får gärna PM:a mig om vilka hingstar som gett stora respektive mindre föl! Eller lättare/svårare fölningar. "

En hingst nedärver inte till avkomman om dess mor får en svår eller lätt förlossning. Det har ju med stoet att göra.

Som #42 skriver så är det generellt så att stoet själv styr hur stort fölet är i magen. Hur stor avkomman blir som vuxen styrs däremot av föräldrarnas gener. Men det behöver inte alls ha med födelsestl att göra.

/Cattis

AnnaLundin
0

#44 Eftersom det var jag som blev ombedd att PMa, så tänkte jag bara tala om att jag inte tänker göra det i vilket fall som helst, då detta är information som kan misstolkas hur mkt som helst, i orätta händer!

Cattis
0

#45 Jag håller med!

/Cattis

Ove-D
0

En hingst nedärver inte till avkomman om dess mor får en svår eller lätt förlossning. Det har ju med stoet att göra.

Men borde då inte ston som har problematiskta fölningar tas ur avel?

AnnaLundin
0

#47 Ett sto som har svår förlossning med olika hingstar bör nog tas ur avel, men ett sto som har EN svår förlossning och flera okomplicerade behöver inte alls tas ur avel.

Det beror ju på ifall den svåra förlossningen orsakas av ett trång bäcken, ett enstaka stort föl (genetiska kombinationen, elle rnåt) eller om det helt enkelt är ett oturligt felläge.

susanne-s
1

Vackra Oswald vd. Meijs-Hoeve kanske kan vara ngt??

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
0

Andra sidan

www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
1

Ansikte

www.gullsmyrastuteri.se

Ove-D
1

#49-51 han ser läcker ut!

poccahontas
0

Är det någon som vetnågra shettis hingstar i norrbotten?? ska betäcka vårat välstammade shettis sto men då vill mman ju ha en välstammad hingt till!Glad

Annette
0

Kolla på  Nords hemsida http://www.shetlandnord.se/

poccahontas
0
Är det någon som har en avkomma efter: Abildores Kenzo RS DK-SH 461
Hade tänkt betäcka vårat shettis sto med han !
poccahontas
0

det blev konstig text i förra!