Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1293 ggr
PP
0

Semin på shetland

För några år sen skrev jag ett aprilskämt om att jag skulle inseminera ett sto med en holländsk hingst. Nu verkar det som att möjligheten finns - ätminstone i NL. Vem bestämmer reglerna för semin? Är det avelsorganisationen, eller jordbruksverket? Vad skulle krävas för att importera sperma till eget sto - någon som har en susning? Anar att ett ev. föl behöver härstamningsverifieras åtminstone mot fadern för att kunna stambokföras. Förutom att det förstås skulle bli ett dyrt föl, så är jag inte säker på att jag skulle vilja/våga genomföra det (ultraljudar inte för att jag inte tycker vetskapen om dräktighet är värd risken). Men visst är tanken på ett föl e.drömhingsten oerhört lockande….

vikkypedro
0

Nybörjare och bara lånar tråden lite snabbt: Vad kan UL medföra för risker?

cinna
0

#1 Risk för tarmperforation ut i bukhålan, speciellt vid litet sto men risken finns hos alla…

hippoteket
0

jordbruksverket sätter reglerna för seminverksamhet, avelsföreningen för huruvida avkomman blir registreringsbar och vad som ska krävas för det.

Hanna-D
4

Pernilla: Finns det någon förteckning över de holländska hingstarna som står till förfogande via semin? Är det TAI eller FAI? Jag är positiv till semin på shetland!

Ponnybus
1

Jag förlorade mitt NF-sto genom att endtarmen sprack vid ultrajlud innan insemation PÅ Flyinge Hingsttation/Strömsholm, illfart med djurambulans till kliniken men hon gick inte rädda :( 

Jag föredrar naturliga betäckningar! Förr eller senare märker man om stot är dräktigt och av förklarliga skäl så skulle jag aldrig våga ta risken med UL igen..