Letar efter snäll shettis! Byter helst!
Jag funderar på byta bort min shettis. Hon är betäckt och ska fölas i juli 2014. Hon har nu ett föl vid sidan. Hon är trafiksäker (bryr sig inte om stora lastbilar heller) och lätt lastat. Har pass, vaccin o snäll när hovslagaren kommer. Köpte henne för ett år sedan, letade då efter en blivande barnponny. Tyvärr är hon inte lämplig till detta! Tror att hon inte har haft det så bra innan jag köpte henne. Hon vill helst inte komma fram, vill inte bli klappat och är rädd för främmande människor. En försiktig tjej, ingen rymmare. Hon är rödblack och är betäckt med en gulbrunskäck. Fölet vid sidan stannar här, men nästa års föl behåller köparen. Letar nu efter någon som kan tänka sig byta. Kan såklart lägga lite pengar emellan. Jag letar efter ett frisk sto som är barnkär! Helst lite annorlunda färg eller skäck. Inriden och inkörd, trafiksäker, snäll att hålla på med. Helst åt det lite latare hållet. Vi bor på en liten gård, och shettisen ska gå på lösdrift. Vi bor i Östergötland och vill helst inte köra mer än 10 mil! Har ni drömshettisen till oss? Och kan ni tänka er byta, hör gärna av er via pm!

Vad heter hon/har hon för stam ?
Hon heter "Kumlaby Elina". Kolla i blå basen efter henne ;-)
Jag har inte ägt eller fött upp din ponny men jag tycker det är tråkigt att läsa när du skriver på ett allmänt Forum att du tror att ponnyn inte har haft det bra innan du köpte den.
Ponnyer är indriver precis som alla levande varelser. Om en ponny är inte vill komma fram och bli klappa heller är rädd för främmande människor behöver det inte betyda att någon varit dum mot den utan det kan helt enkelt vara den ponnyns sätt. Ston som har föl kan ändra sitt beteende mot människor. Alla ponnyer trivs inte i stora flockar. Det finns ponnyer som inte trivs i små flockar eller inte kommer överens med sina hagkompisar. Det finns många anledningar till att ponnyn är blyg, jag tycker man ska vara försiktig med uttalanden om hur ponnyn haft det innan man ägde den.
Kan hålla med om detta, men jag är inte den endaste som säger det. Veterinären o hovslagaren säger samma sak. Jag tycker att jag ska säga sanningen. Kan inte sälja/ byta min shettis o säga att hon är en snäll/lämplig barnponny!
#4 Jag tror att Ellinor syftar på att beskrivningen av ditt sto hade varit lika komplett om du endast skrivit "Köpte henne för ett år sedan, letade då efter en blivande barnponny. Tyvärr är hon inte lämplig till detta! Hon vill helst inte komma fram, vill inte bli klappat och är rädd för främmande människor. En försiktig tjej, ingen rymmare.".
Det finns ett mellanting mellan att ljuga om ponnyns temprament och lämna information som kan vara (jag säger inte är, eftersom jag inte har någon aning om hur ponnyn är eller hur den har haft det) missledande och ställa till det för den/de personer som ägt ponnyn tidigare.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

En fråga. Enligt forumets regler så är det väl inte ok med debatt/diskussion i en säljes annons, eller ?
Diskussion/tips om hur man utformar en annons kanske kan göras i egen tråd.
#6 ja tack! Meningen är inte en diskussion med det hela. Jag hoppas bara att någon har en passande shettis till oss och att Elina (stoet som vi har nu) ska få det bra!
Så olika vi ser på saker . För mig är det inte Ok att i en säljes annons eller i något annat inlägg på något fotum namnge en ponny och skriva att att ponnyn inte hade det så bra innan den kom till nuvarande ägare. Alla som söker på ponny i webstamboken ser vem som åsyftas. Den typen av kränkning är nte Ok för mig.
Det har absolut inte varit meningen att kränka någon. Men men…. Hur kan jag ta bort inlägget???
TS. En del ponnyer har det där beteendet i sina linjer. (och ibland kan man knyta det till linjer i vissa stuterier) En ponny som är främmad för människor har dock inte fått den omsorg den skulle behöva.
Medarbetare på djurskydd.ifokus