enaxlat eller boggie??
Vad har ni för erfrenheter av boggie släp? Hur fungerar det vid körning på olika väglag, åker hästarna verkligen skönare?
Hur fungerar ert boggie vid backning? Själv har jag den erfarenheten att back bromsen slår till så fort man försöker backa, speciellt vid "tungt" underlag och i uppförslut. Även att hjulen kan fastna vid framåtkörning.
Berätta gärna hur ert boggie resp enaxlat fungerar, för jag funderar verkligen på att byta till enaxlat efter allt krångel.
Av min erfarenhet ligger boggin stadigare på vägen än enkelaxlat, MEN kör du tomt släp "stöter" boggin, medan enkelaxlade inte gör det.
Jag har också problem med att bromsen går i vid backning av boggin, men jag sätter i en "sprint" så har man löst det problemet.
Har just nu både ett enkel och en boggi.
( enkelaxlade är till salu)!
Sen är det skillnad från märke till märke på hur stadigt den enkelaxlade går på vägen också. Vissa är väldigt studsiga och en del går väldigt stadigt och bra.
#1 vad har du för märke på dina släp?
Kan bara lovorda vårt boggisläp (Cheval Liberté). Känns inte att man har den efter bilen, går mjukt och tyst, man kan köra 100 km/h utan problem, inga problem att backa.
Vi hade ett enkelaxlat Tranesläp förut, det studsade och ryckte i bilen, var vindkänsligt i högre farter. Så jag skulle aldrig vilja ha enkelaxlat igen.
jag har en enaxlad värmland som jag är super nöjd med, backa gör jag inte oavsett släp så det kan jag inte berätta om.
Vid körning så ligger den bra på vägen och stadigt.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Boggi - skulle aldrig mer vilja köra en enkelaxlad! Så mycket stadigare. Har inte haft problem att backa, har en Star Safir.
Jag har ett värmlands släp, och är jätte nöjd med den "på vägen", den går stadigt och bra både tom och lastad med hästar eller full med hö.
Men jag tycker inte att värmlandsvagnen är speciellt bra att ha ponnyer i, visst är den lätt att göra om om man vill….
#6 hur menar du? jag kör shettisar i min och det fungerar hur bra som helts.
Jag tycker att bommen sitter för högt, visst fungerar det bra att köra ponnyer i den, men jag vill helst att bommen ska sitta i bog höjd, så hästen får stöd vid eventuell hård inbromsning.
Vi har en star stailer boggie. Den är jättebra och att backa är inga problem! Jag backar då ganska mycket på lite "konstiga" ställen, typ i upp och i nerförsbacke och som ett N. Har inga problem. Jag har av olika andledningar även åkte med i både enkelaxlat och boggie släp och man både hör och känner skillnad. Jag skulle aldrig köpa ett enkelaxlat släp!!
Delad glädje är dubbel glädje :)
Har en enaxlad idag men nästa släp kommer nog bli en boggie. Tycker de går stadigare efter vägen. Man märker skillnad de gånger man kört boggie.
Vi har en VV och den har vi anpassat efter ponny och det fungerar bra. Det är små detaljer som gör att jag inte är stormförtjust i den men man får vara glad åt det man har. Våran köpte vi ny och den är bara Shettiskörd så mao är den i väldigt bra skick trots att det är en 92:a.

Helt klart skillnad att köra boggie och enaxlad, har en av varje först hade vi bara den enaxlade fobo kärran men efter punktering på E18 (och jag fick gå med en hingst från E18 vid Mariebergs köpcentrum till travbanan i Örebro) så beslutade vi oss för att skaffa en boggie. Har aldrig ångrat köpet av detta Boj släp. Fast ska jag gnälla lite så kan det svaja lite om det blåser mycket på öppna vägbanor, men så är släpet extra högt i tak också.
Först funderade jag på ett Kylinge släp, då jag gillar deras säkerhets system på fram bommarna.
Men nu när jag varit runt på utställningar har jag kikat på olika transporter och tycker Star trailer ser väldigt trevliga ut, dessutom verkar dom ha låga bommar.
#8 aha då fattar jag
Har för länge sedan haft enaxlat men sedan 1:a boggien inhandlades så köps/byts det endast till boggie. Skillnaden = milsvid till boggiens fördel vad gäller att dra, ligger mkt bättre på vägen, ja allt, inga backproblem. Är nu inne på mitt 2:a Star boggietrailer och är jättenöjd.
Har Star trailer gått över till att heta Thule? Likaså Kylinge? Jag vill ju ha den "gamla" modellen av Star trailer
Jag kör med "äkta" boggi, dvs där varje hjulaxel är individuelt upphängst och fjädrande. De flesta hästsläp på marknaden som har två hjulaxlar är tandemaxlade, dvs inte "äkta" boggi.
Skillnaden är lätt att se - Om man kör nerför en trottoarkant så blir det främre hjulet hängande i luften tills det bakre hjulet når kanten och rullar ner. Med en "äkta" boggi rullar varje hjul ner för sig, oberoende av de andra.
Den "äkta" boggin har en till fördel gentemot den tandemaxlade och det är att man slipper studsandet på vägen, bakom bilen, om man kör med det tomt.
Men generellt så är det mycket stadigare att köra med ett boggisläp.
#0 - OM du har problem med backningsautomatiken så beror det nog snarare på att det var länge sedan påskjutsbromsen fick lite extra smörjfett, än att det råkar vara ett boggisläp…

#15. Ja, flera fabrikat har gått ihop och blivit Thule. Men det går fortfarande att hitta Star. Finns ett boggiesläp i närheten av mig till salu. Ser fint ut på bild, vet ej om det är sålt.
Har en boggie Värmlandsvagnen -91:a. Har lite problems med backningen att påskjutsbroms slår i om det går tungt bakåt, men skulle "det gå lätt" så går den inte igenom besiktningen…
Man måste underhålla o smörja backarna då o då.
Jag vill INTE ha en enkelaxlad igen. Är mkt stabilare med boggie.
Håller med om att bommen i Värmlandsvagnen sitter för högt.
#4 Ursäkta, men jag tycker att ska man köra transport så ska man ha E-körkort för då lär man sig att backa!! Strunta i vikterna, det är dock ett släp man ska kunna hantera ändå!!
Backa med släp lärde jag mig mkt när min varmblodstravare inte kunde lastas utomhus,man var tvungen o backa intill stall/lada för o kunna lasta han.
#12 Vi har som sagt en star trailet och jag kan köra mitt standard sto 100 cm med deras bomar och det fungerar jättebra. Jag vill ju att det ska bli ett stopp om man skulle behöva göra en krafig inbromsning, inte att hon åker under bommen. Dock fungerar ej bommarna enbart till mini. Man kan ju ha bommarna, men bör då kanske ha någon vägg.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Vi har Trane boggie, har aldrig haft problem med något vad det gäller broms o backning, det är stadig o rejäl, är super nöjd med den, enda negativa är att jag skulle vilja ha bommarna ett steg längre ner, men grannen ska nog fixa till den..

Vi har ett Ifo williams Boggie och efter haft detta släpet tycker jag att andra släp är hemska att köra *ler* Det ligger kanon på vägen och är väldigt följsamt.
#2 Jag har Reko på den enkelaxlade och den är nog en av de bästa enkelaxlade jag kört. Går väldigt stadigt och fint.
Boggin är en kylinge.
Ska sälja den enkelaxlade då jag behövde en fronturlastning som jag nu har på boggisläpet.
Annars är jag så nöjd med den att jag inte skulle sälja den.
Vi har en Dalavgn -05 boogie. Har aldrig haft en bättre transport, den går stadigt och mjukt på vägen och inga problem att backa på vilket underlag som helst. Nu har jag börjat titta lite på Thule Safir då även den är en bra vagn att dra. Och nu görs ju alla Thulevagnar inkl. "gamla Dalan" Thule Equliner på samma bottenplatta så dom borde vara lika bra att dra.
Amor vincit omnia 
Vet att det finns "äkta" boggi och hur dom fungerar och dom är ju säkert mycket bättre, men nu till min fråga angående äkta boggi.
Är det skillnad i vikt och pris jämfört med vanlig boggi? Och vilka fabrikat tillverkar äkta boggi släp??

#24 Vi betalade inget extra för "äkta" boggie på det senaste boj släpet. Hade tandem boggie på det första och det är faktiskt ganska stor skillnad.