Svar annonsering
Tycker att folk är väldigt underliga när det gäller annonsering av hästar, eller svaret rättare sagt.
Har sålt ett av mina ston och en som var intresserad blev jättearg i telefonen då hon inte fick köpa mitt sto. Jag menar att detta sto inte passar som barnponny så jag vill inte sälja henne där jag vet att tanken är att hon kommer att bli barnponny. Sen kan man aldrig veta i framtiden om hon säljs men jag tycker att jag har rätt att bestämma var min ponny ska hamna när jag säljer åtminstone.
Damen i fråga ville ha henne verkligen. Säger åt henne i telefonen att jag har en annan, svart, som passar perfekt som barnponny. Men får till svar att hon vill ha den färgen på det stoet jag annonserar och att hon letat läääänge efter en sådan som just hon. Okej, sorry, inte till salu till dig. Då menar hon att jag inte kan veta om hon är en bra barnponny åt dem eller ej. Suck. Har själv tre barn. Stoet är inte elak eller så men hon är en känslig liten dam. Har flyttat många gånger på kort tid och blivit något osäker. När barnen kommer in i hagen så går hon sin väg. Hon vill helt enkelt inte.
Den blivande ägaren till mitt sto är jätteförstående och hon kommer inte att vara barnponny.
Varför är folk så knepiga när det är något dom så gärna villa ha? Har ni fått knepigt folk på halsen någon gång?
Ett år fick jag skäll för att jag inte tog emot ston till en hingst jag lånade. Människan skrek på mig och ringde sedan ägaren till hingsten. Att hingsten inte fick de 8 stona dräktiga som han redan hade, det kvittade tydligen, denne människa ville betäcka med honom och jag skulle minsann lyda. Suck. Folk är mycket mysko människor.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Du får väl bestämma vem du vill sälja till, håller med att vissa är lite mysko
Jag har varit med om många konstiga annonssvar. Frågor om hästen är duktig på att hoppa när det är en 1-åring jag säljer. Eller hur mycket ryttaren får väga till en shettis som är 2 år.
Men den gången jag minns allra mest är när jag fick en spekulant till min första uppfödning, en fuxhingst. Vi kände inte igen den mörka bilen som svängde in på stallplanen och knackade på hos min farbror. Han pekade mot vårt hus (som låg på andra sidan stallet). Det var en man i kostym, en kvinna med päls, högklackat och bar på en liten hund (yorkshireterrier?) och efter kom en liten tjej i max lågstadieåldern. Min mamma öppnade dörren. De frågade om det var vårt föl. Mamma svarade "ja" och de frågade om de fick köpa det för de tyckte han var såååå söööt. Mamma tittade på mig och jag ruskade bara på huvudet. Jag gissar att det var till dottern. Men att skaffa ett föl till en liten tjej på 6-8 år är inte en så bra idé. Iaf inte en hingstig hingst.
Jösses alltså, tycker det är ganska synd att folk bara ser shettisar som "söta å titta på" och sen får gå i en hage för att liten unge ska få rida osv. Alla är ju självklart inte så, men många!
När jag var i stan med min ponny en gång kom nån fram med ett barn och frågade om jag hade något barnet kunde sitta på så han inte blev blöt eftersom Hugo var ganska blöt. Nu var det inget så men folk asså.