Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1609 ggr
Relo
0

Avmaskning 4 månaders miniföl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag undrar hur mycket avmaskning ni gett till era Minishettis föl? Har en hingstunge på 4 månader som inte blivit avmaskad tidigare. 

Veterinären skrev ut Axilur och sa att jag skulle trycka ut för 100kg på fingret och ta bort en bit, men är rädd att man ska ge för lite för då gör det ju ingen nytta :/ Men så vill man ju inte ge för mycket heller . 

På bipacksedeln står det Vid behandling av infektion med Strongyloides westeri hos föl ges ökad dos, 50 mg fenbendazol per kg kroppsvikt, motsvarande 1 hel dosspruta Axilur vet. 19% oral pasta (=24 g) till 90 kg kroppsvikt som engångsdos. Kontrollera att munnen är fri från foder. 

så blev lite fundersam hur mycket man ska ge egentligen

AnnaFagerell
0

Jag hade gett för 100 kg

Medarbetare på djurskydd.ifokus

hippoteket
1

Axilur är ganska ofarligt att överdosera, så det är bättre du ger för mycket än för lite. Jag vet inte varför din veterinär tyckte att du skulle göra så som du skrev, jag avmaskar alltid fölen med sprutan precis som med andra hästar och väljer alltid att ställa in dosen enligt viktmarkeringen över vad fölet väger. Att ge för låga doser ökar bara risken för resistensutveckling.

Fölmask (Strongyloides westeri) är ovanligt och man ska väl normalt inte behöva avmaska mot den om man inte har den konstaterad.

Relo
0

Okey men vågar jag ge för 100kg då ? gissar på att fölet väger ca 60kg?

AnnaFagerell
0

#3 Ofta väger de ganska mkt mer än man tror.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

hippoteket
0

#3 - ja, du kan ge för 100 kg.

(läser man i fass står det "låg toxicitet" och jag har sett någonstans att man kan ge 10-dubbel dos utan att det är farligt)

Madick
0

Du kan ge 30ggr Axilur utan att det är ngn risk för överdosering. Ivermektiner är 6ggr men Cydectin (moxidectin) ska absolut inte ges mer än kanske 20% mer än hästens vikt.