Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 2185 ggr
AnnaFagerell
3

Rätt att bestämma?

Undrar, är det fler föreningar som petat in bestämmelser i sina kataloger angående klädval på utställning eller är det bara Syd?

Såg i helgens katalog att det stod att det absolut inte var okej med ex joggingbyxor och stövlar samt tofflor. Borde man inte skriva rekomendationer om man vill ha något sådant och inte direkta krav? Borde inte detta stå skrivet redan i proppen?

Är det befogat med ett sådant krav från föreningens sida? Har lokalföreningen rätt att kunna kräva vilka kläder man får och inte får ha?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Silenos
1

Min spontana reaktion är att om det handlar om säkerhet så är det väl ok. Tofflor är inte så bra om man råkar bli trampad. Öppna jackor som fladdrar och halsdukar/scarfes som trasslar kan ju också bli farligt.

Men, i så fall borde det väl finnas en grundregel , så att det inte blir godtyckligt, eller ?

AnnaFagerell
2

#1 Min reaktion var att det inte var tillåter alls och att det var mycket joggingbyxor man hänger upp sig på. Tycker själv att man kan skriva rekomendationer och kanske inte uttrycka sig så tokigt att det inte är okej… att ha vissa saker. Och kanske göra detta redan i proppen så att folk kanske inte ska behöva rusa iväg i sista stund och handla kläder som ska falla styrelsen?! i smaken.

kruger
4

Att vi har skrivit:

Uppvisarens klädsel skall vara ändamålsenlig och snygg!                          Trätofflor och ridstövlar är inte lämpliga vid visning av häst vid hand.       T ex att visa sin ponny i joggingbyxor är inte OK!                                    Att välja rätta kläder och skor är en viktig detalj!

Är för att vi vill uppmana visarna att Häst & visare ska matcha ihop! då det är en utställning ( skönhetstävling) Helhetsintrycket gör otroligt mycket och det är betydligt snyggare o se ett matchande par i ringen.

Jag själv anser inte att detta är fel att påvisa att klädseln är VIKTIG när man visar häst!

Trätofflor är INTE acceptabelt just pga av säkerhetsskäl och joggingbyxor  anser jag personligen inte hör hemma på en visning lika lite som vanliga byxor o munkjacka på en ridtävling.

Sunda förnuftet säger väl att vill man visa sin häst så är väl rätt kläder för visning en självklarhet!

Vi har som sagt inte stängt av någon och kommer heller aldrig att göra det iheller just pga sina val av klädsel men är man inte är anpassningsbart klädd för visning så är man inte med om priset som vi delar ut för bästa klädd i heller!

Dom visare som har fått pris för bästa klädsel är mycket nöjda och stolta.

Och vi har stort stöd ifrån domarna som gärna vill se fler inslag från andra föreningar.

AnnaFagerell
4

Fast ni skriver att visa i joggingbyxor inte är ok! Ganska stort också. Då tolkar man det som att man blir avvisad om man har det på sig.

VeronicaP
13

Fast det finns väldigt fina jogginbyxor idag. Får inte piskföraren heller ha det ? Då har ni inte sett mig springa i tofflor förr när jag jobbade på ridskolan, altans vad snabbt det gick. ;) Jag vet inte om jag eg gillar att man skriver så utförligt att man inte ska ha det eller det på sig, för då tycker jag att de känns mer som att de lutar åt att bli en snobbsport och de tycker ju inte jag att de ska bli. Finns ju vissa som kanske inte hittar sköna byxor att visa i pga sin kropp och om de då väljer att visa i snygga jogginbyxor så gör verkligen inte det mig något alls.

BoelH
17

Jag tror att shettisSverige har betydligt större problem än klädseln på utställningarna. Klart att man inte ska välja kläder som kan vara en säkerhetsrisk, men seriöst, se det som miljöträning med flaxande jackor. (Inte för att jag kan påminna mig att jag sett några) Tror nog att en och annan shettisägare behöver komma ur utställningsbubblan och faktiskt börja använda sina shettisar istället. Det finns så mycket annat att lägga sitt fokus på än utseende på en handler…

Kris_J
13

Jag kan sälla mig till den hemska skaran av visare med olämplig klädsel. Visade förra veckan i ett par svarta joggingbyxor med raka smala ben och muddar nedtill. 

( I helgen hade jag ett par missklädsamma termobyxor, jag fryser ihjäl utan dem.)

Veritas odium paretFörvånad

PP
20

Jag kan iofs tycka att man ska vara propert klädd vid visning av häst, men så länge klädseln inte innebär en säkerhetsrisk (som vissa skor kan vara eller om någon rentav skulle få för sej att visa barfota), så tycker jag nog ändå att det ska vara upp till var och en att avgöra hur man vill presentera sej. Om man klär sej så att uppmärksamheten dras från hästen eller man inte klarar av att springa med hästen osv, drabbar det ju ingen annan än en själv. Eller..?

Och det är väl ändå hästen och inte ekipaget som bedöms i utställningsringen (förutom i maskeradklass då)? 😮

lillolga
8

Ja visade häst som ganska hög gravid, gått in i månad 8 och tyvärr fanns inte de så mycket annat val än att ta de kläder som täckte både mage och arslet och de var nå liknande joggingbyxor då tyvärr men kanske skulle gått utan byxor istället?! Visst är de snyggt med fin klädsel men alla kanske inte har råd heller att ha kostym när man håller på med häst! Så låt folk ha de kläder de vill och se istället till att domaren dömer hästen för dagen och inget annat…

Kris_J
2

Om man ska se till moderföreningen är det detta som gäller:

http://www.shetlandponystudbooksociety.co.uk/shows/showing-etiquette

Det kanske hade varit att föredra att följa dessa striktare regler?

Veritas odium paretFörvånad

AnnaFagerell
2

Tycker också det är ytterst märkligt att välja att skriva detta i en katalog till en halloween utställning… Där förekommer ju diverse knasiga kläder. Förra året hade jag klänning… med flaxande cape. Det enda jag inte tog på mig som jag egentligen tänkt var platå stövlarna…

#10 Då får man inte ens ha jeans… men flaxande kjolar går bra =)

#9 kanske borde ha med en flik om att man inte ska visa gravid heller, för det är väl en större risk än att ha joggingbyxor? Har själv visat häst gravid. Även på treårstest…

#5 jag har stupat i ringen med joggingskor…  Rakt framför hästen snubblade jag över mina egna fötter…  så det behövs inte tofflor för det inte

VeronicaP
3

#10  Hade det varit så hade jag aldrig visat häst kan jag lova.

Har knappt på mig kjol i vanliga fall så då hade jag absolut inte haft det på utställning ;)

Silenos
4

Men, oavsett vad man tycker om själva kläd-regeln, så borde ju reglerna/vad som gäller för att ställa ut, informeras tydligt i prop mm så man vet när man anmäler. Då kan man ju välja om man vill rätta sig efter reglerna och anmäla, eller låta bli.

Kida
1

Lite trist regel kan jag tycka.. Jag tycker alla ska få vara som man är och vill vara..

AnnaFagerell
0

#13 Bingo!  =)

Hanna-D
4

Jag visar nästan alltid häst i joggingbyxor. Trist regel och väljer man att ha en sådan regel bör den stå redan i proppen så man vet vad som gäller. Att däremot skriva något om träskor/sandaler och liknande tycker jag är vettigt, det har med säkerheten att göra.

http://www.kilskogen.com/130922_gozzi_bea1.jpg

Charlotte-Aveback
7

Jag älskar det engelska klädmodet med tweed och liknande. Men, jag tror vi får ta deras rekommendationer med en nypa salt … När min pappa dömde en shetlandsutställning i Skottland på 80-talet (och jag var med och assisterade …) så förvånades vi över hur dåligt de visade upp sina ponnyer. Många kunde knappt springa alls och det blev inte lättare med lågskor och kjol på sig … De kunde i princip promenera omkring med ponnyn och i bästa fall trippa runt lite i trav. De skulle ju dessutom försöka hålla stilen och vara lite "ladylike" mitt i alltihop. 😉

Tycker personligen det är viktigt att man har kläder som man kan röra sig i men tycker också att man skall se något sånär proper ut. Det är ju en stor dag för ponnyn och då skall man klä sig därefter.

Har lite kluvna känslor till det här med vitt … Brukar av tradition visa i vitt själv men det tar inte många minuter efter det att ponnyn är urlastad på utställningsplatsen som jag är allt annat än vit! 😎

JennyR
7

Jag tycker att man ska vara propert klädd :) Inom i stort sett all hästsporttävlan finns ju riktlinjer för klädsel på tävling, så jag tycker inte att det är konstigt att ha det på utställning också ;) 

Personligen så tycker jag att det är trist med en putsad fin ponny och en visare som… låt oss säga inte tänkt till i sitt val av klädsel ;) Det drar ner helhetsintrycket tycker jag. Men jag kanske bara är tråkig.

Mjukisbyxor behöver inte se slarvigt ut, man kan se väldigt proper ut i det om man har en snygg tröja/jacka/skjorta whatever.

:)

SaraDoos
1

Vem fick förresten priset för bäst klädda visare i Älmhult i lördags?

AnnaFagerell
0

#16 Fast det där kallar inte jag joggingbyxor…