Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1792 ggr
[Anna-N]
0

Årets grovfoder

Har du ordnat med grovfodret till vintern?

Vad ska du utfodra med och du som köper foder - vad ligger priserna på i år?

Intressant att jämnföra olika delar av landet….;-)

susanne-s
0

Vi har eget Hö/hösilage och har så vi klarar oss. Glad
även halm. Den "byter" vi med lite hö.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

stallostby
0

har för första gången bokat hösilage. 1,5 kr/kg + moms och frakt. i skaraborg

Milla
0

har beställt ensilage, dock vet jag inte var priset hamnar i år

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Vi har fått in tillräckligt, som behovet ser ut just nu. Fick ju en box ledig, men skall låta bli att fylla den ;)

IdaS-A
0

Har hösilage och hö, tar eget.

[Anna-N]
0

Hö ska vi ha i vinter. Pris 1,80 -2 :-/kg = hämtpris.

Det verkar finnas överflöd med hö i år. Har t om fått tackat nej till erbjudanden.

VeronicaP
0

När kan man ge hästarna nyskördat hö? Har aldrig tänkt på det förr men idag gick jag och funderarde på det hur länge ska det ligga på *rännet* innan man kan ge hästarna det eller kan man ge det direkt?

mamma_neo
0

Jag köper höet och det ligger på 2,50kg.. Och sen får dom fibergi och b-vitaminer…

Annette
0

#7.Jag har alltid gett det direkt.

susanne-s
0

Jag har också alltid gett direkt. Spannmål däremot ska ju ligga ett tag… men hur länge?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

[Anna-N]
0

#7: Har gett av det nya i år men annars har man ju hört att det ska ligga till i början av september. Men ingen har blivit sjuk iaf.

#10: Spanmålen ska väl ligga till jul iaf.

VeronicaP
0

#9,10 och 11  Är alltid kul att höra andra hur de gör , har ju aldrig behövt ge hö så här tidigt men har ju en som är lite känslig när det gäller hö och vill ju inte ge henne av fjolårets då det faktiskt är lite dammig (konstigt eller hur ;-) )..

Vi ska ju åka på riks i morgon (russ) och tänkte då ta med lite hö och ge dem , hm då tar jag det nya då *ler* dagen kan ju bli lång och lite mat kan de ju behöva då.

RebeckaSvensson
0

Vi tog förstakörden av ensilage i slutet på maj. Har aldrig tagit en andraskörd förr, men ska försöka göra det i år.

Efter att vi har torkat spannmålen, vilket görs dagarna efter det har blivit tröskat så väntar vi ungefär en månad innan vi utfodrar med det. Så gjorde vi till grisarna och så gör jag också till hästarna.
#11 Låter länge att det skulle ligga ända till jul, då måste man kunna lagra mkt om man ska ha så mkt kvar vid trösket så fjolårets säd ska räcka ända till dess.

AusaBausa
0

har inte hämtat hö för hösten ännu…hästarn ska gå ute länge till o vi har massa gräs kvar i hagarna…ska prova fri tillgång t hö nu när inte Zaffran finns längre..funkade kanon när jag provade i våras m de andra hästarna men hon klarade inte det….

ludde får väl betfor o havre och mineraler som vanligt o shettisarna får väl hö o mineraler ev havre om de behöver det!

köper från samma bonde som förra året o priset ligger på 400kr rundbalen..(vikt kan jag inte)

[Anna-N]
0

#13: Ja, det låter länge. Har alltid hört att man ska vänta med att utfodra med årets spannmål till jul och hö till september.

Men det är säkert så gammalt som från Wrangels tid….Oskyldig:-)

Charlotte-J
0

Har fått tag i vinterns höförbrukning till hingstarna. Jättefint finstråigt ängshö som är slaget tidigt och utan regn på, får ge 1.50 :- inkl moms. Och så fodrar vi ju "lösdriftshästarna" med hösilage och det är också grejat sen länge (köper av samma varje år). Vi ger 150:- st för 300 kilosbollar (kompispris) inkl. hemkörning.

Amor vincit omnia Kyss

Asagard
0

Vi har tyvärr inte fått in något klokt hästhö än, men det kommer antar jag. 300 balar blev totalförstörda av regnet och resterande duger tyvärr inte åt hästarna, så det får kossorna istället. Får hoppas på bättre sistaskörd.

Camilla
0

Jag ger hösilage till pållarna sedan 8-9 år bakåt, är noga med att det skall vara hög proteinhalt i det = skördat tidigt som i regel i mitten på maj så även i år. Ger 350:- kr inkl moms för 600 kg. Helst skall balarna inte öppnas inom 3 veckor efter plastning har jag lärt mig av höbonden!

moa
0

Vi har tagit in lite hö själva och sen hämtar vi i storbalar och 2.000 ton småbalar. Värden eller pris vet jag inte ännu men hoppas på dåliga värden i höet så jag kan ha dom på fri tillgång.

Benjamin
0

Vi kommer köpa från www.exclusivehorsefeed.com utanför Höganäs. De har det i särklass bästa grovfodret i Sverige vågar jag påstå. Vi var och hämtade en pall idag. Samtidigt passade vi på att titta på deras otroligt vackra hästar.Kyss

SannaHolmgren
0

Jag köper hösilage från grannen i småbalar. 1.40kr/kg + moms, och får det hemkört utan extra kostnad.