Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 4181 ggr
sanne
0

Kör ni lagligt??

en liten samvetsfråga.. när ni drar hästsläp, drar ni lagligt då ?? Vi har just nu en Audi A6 som jag får dra 1510kg med Bkort, men den har nu gjort sitt om man säger så.. funderar på en passat variant, men den får dra 1440kg, o vår transport har total vikt på 1500kg.  Skulle ni dra det eller ta E kort ?

hur har ni andra det med vikterna?? min vännina blev stoppad o då fick bilen dra 1480, hon fick ej köra vidare…

har du rent samvete? skriv gärna vad du har för bil o drar med..

VeronicaP
0

Jag har helt rent samvete jag , vi hade en gammal vovlo innan som fick dra 1430 så när vi köpte nytt släp så vägde vi in det efter det och sen när det var dags att byta bil så köpte vi efter vad den fick dra med B-körkort .

Fast jag ska iof ta BE och C körkort nu och har varit och skrivit in mig på körskolan och jag skulle aldrig chansa med att köra för tungt släp, det är faktiskt så att är de riktigt hårda så tar de körkortet när du kör med för tungt släp.

Annette
0

Jag hyr n enkelaxlad transport, just för laglighetens skull. För ett tag sedan var den upptagen så då lånade jag en Läckö-boggie av en bekant. Det blev 30 kg för mycket för att jag skulle få köra. Pappa har alla bokstäver, så han körde åt mig. Hade han inte kunnat så hade jag åkt ändå Generad. Men mitt samvete är rent, åtminstone för det mesta och i detta fall ;)

Nästa år skall vi byta bort Toysan, så då får vi tänka till lite. Skall jag köpa egen transport vill jag helst ha en boggie, så antingen får vi skaffa bil därefter eller också får jag ta E-kort.

Vi har en Toyota Avensis 2,0. Funderar på att byta till en Hyndai Santa Fe, men har ingen koll på vikterna där.

Ranni
0

Jag har rent samvete!! Jag har kört hästar så mkt att jag tidigt insåg att det finns ingen återvändo, jag måste ha E-kort och det tog jag! Länge sen nu men jag är sååå glad i att ha det. Löste bara körkorttillståndet, läste gamla körkortsböcker, skrev upp- och klarade mig, körde upp- och klarade mig! Billigt och bra!!!Skrattande

Ellinor Johansson
0

Drar med Passat nu som får dra 1500 kg släpets totalvikt är 1500 kg så det är OK.

Drog med en tyskimporterad Golf ett tag och blev stoppad den fick dra 1490 kgLedsen, så det var bara och ställa släpet. Jag hade haft en lika dan Golf innan som fick dra 1500 kg. samma årsmodell, motor osv. med den var svensk såld från början så det fanns inte i min värld att det kunde skilja på "samma bil".

[Anna-N]
0

Ja, här kör vi Volvo 740 med enaxlad transport men får dra boggie med den också.

sanne
0

#2 Santa Fee´n får du inte dra mkt med dessvärre, vi hade den lite mindre innan.. Tuscon, den fick vi dra vårt släp med medan mina föräldrar hade en santa fee, den fick dra typ 1100 kg..

Annette
0

#6. Grannen har en sådan, får kolla med honom.

Ellinor Johansson
0

# 0 Er bil är väl en superbil att dra med, är det mycket bök att väga ner transporten några få kilon så det fungerar ?

Milla
0

Kör med Ford scorpio och enaxlad så jag kör också lagligt.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hanna-D
0

Just nu kan jag inte köra med bil + släp lagligt. Då får mamma köra som har "alla" körkort man kan ha. Jag letar ny bil som får dra 1500 kg (släpets vikt), det lutar åt en Passat…

Asagard
0

Självklart!

sanne
0

ja vår Audi är suverän, men den lever nog inte så många dagar till…

Vi kollar ju nu på Passat men får ej dra vårt släp med den på B kort, jag får helt enkelt ta E. släpet vill jag helst inte väga ner för även stora hästar åker i det o då får jag inte köra dem.. det är en djungel, men inte ens poliserna vet ju vad som är rätt..

Ellinor Johansson
0

# 13 Har  en annan Passat, disel med fyrhjulsdrift som vi ska ha till vintern, skit om inte jag får dra med den det var ju liksom så det var tänktGenerad. Måste kolla

Asagard
0

#13 Vi har en Passat TDI och den får bara dra 1200 kg. Det är en -94. Var perfekt förut när jag hade mitt gamla 1200-släp, men nu går det inte längre. :-(

Har du kollat vad er får dra?! Intressant om det är samma.

sanne
0

#13 Den som har fyrhjulsdrift får "nog" dra 1500kg, det är en sån vi väntar på nu… men den "vanliga" passaten får du bara dra 1300 med oavsett körkort kom dom fram till, då bilen i sig ej får dra mer.

Milla
0

det är en jungel det där, jag trodde att christoffers jeep fick dra mer men den får bara dra 1290

[tikkidews]
0

Japp, kör helt lagligt. Vårt nuvarande boggisläp köpte vi nytt och valde då att registrera in det på låg totalvikt för att kunna köra det med bägge bilarna. Nackdelen är förstås att man inte kan köra stora halvblod i det men vi kör som sagt bara ponnyer och skulle man sälja det går det lätt att väga upp det. Det är godkänt för totalvikt upp till 1400 kg, men som det är registrerat nu är det endast 1200 kg i totalvikt. Tjänstevikten är inte mer än 680 kg=520 kg lastkapacitet=ungefär två shettisar eller en större ponny.

RebeckaSvensson
0

Med min mors V70 och den släpen vi har idag kör vi lagligt. Blev en långtur en gång med min peugeot, som inte får dra släpen lagligt, då min mors gamla volvo inte var hemma och jag fick köra akut till djursjukhuset med en häst. Den gången hade jag inte dåligt samvete alls för att köra olagligt men om det inte är ngt akutfall så kör vi alltid med V70:n.

AnnaLundin
0

Jag har hela alfabetet på körkortet, så ja jag kör lagligt.

Har boggisläp med 1990 kg totalvikt. Får inte lasta det mer än till 1700 kg med min bil dock, men det gör man ju liksom inte ändå… Ska jag köra två halvblod nån gång så får jag låna en bil som FÅR dra 2000 kg….

Pheobe
0

Släpen jag lör är nertypad så det är en 1100 släp men jag får dra 1480kg.

Stirra er inte blinda på bara vikten. Tänk på att totalvikten inte får överstiga 3500kg och att man inte får lasta hur mycket som helst i släpen heller

AnnaLundin
0

#20 och övriga

Det står ju svart på vitt i registreringspappren hur tungt släp bilen får dra om man har B-körkort, resp BE.

Anna Johansson
0

Jag kör inte lagligtOskyldig. får dra 1100 med ena bilen och 1460 med den andra och har en 1500 vagn. Fast oftast så kör min sambo släpet och han har bokstäver så det räcker. Så då kör vi lagligt. Men ibland blir man tvungen å köra så då håller ja tummarna och kör. Skrattande

AnnaLundin
0

#22 Jag hoppas att du är medveten om att OM du blir stannad så är det olovlig körning du åker dit för… Det kan kosta körkortet…

Ska man välja av två onda ting så är det bättre att åka för överlast, för det kostar "bara" böter.

Anna Johansson
0

#23 Jo då jag vet.

zettan
0

här har ja en pappa som e nogrann med vikter. Han kör volvo v70 och ja har en enaxladtransport så de är inga problem. Har dock inte koll på vad bilen max får dra.

stallostby
0

Jag kör inte lagligt med någon av våra bilar volvo V70 och saab 9000 cs. Men kör sällan själv, men det händer. Min sambo har alla bokstäver och kör för det mesta. Vi har boggitransport 1500kg.

Jenny_Danhage
0

Vi kör lagligt. Har en opel zafira och ett läckö 1300 som är nedtypat till 1250. Det var en förutsättning för att vi skulle köpa släpet, att det skulle kunnas dras med B-kort.

Annette
0

#27. Är det enkel eller boggie? Jag gillar Läckö, men vill ha ett boggie.

sofia-
0

Jag har E-kort som jag tog tidigt i år så jag kör lagligt. Mina föräldrar har en citroen minibuss som jag tror man får dra en 1300 vagn med vanligt kort. Jag hade alltså inte behövt ta E-kortet men gjorde det relativt nära inpå det vanliga så jag slapp läsa teorin två gångerFlört.

AndersA
0

köpte en 6 växlad passat tdi 130 hk och var övertygad att den fick dra 1500 , men det var fel. man fick dra 1490 för den 6:e

växlen väger 10 kg?

JennyR
0

Lagligt! :-) Volvo 740 -88 å enaxlad boj bravo -04 Hon är pålitlig gamla bettan…*asg* volvon alltså *s*

Margareta
0

Lagligt… jag har BE-kort och bil som får dra tungt.

Numer pensionär i Nynäshamn

Miija
0

Ja.

Houdini
0

Jag är själv jättenoga med att köra hästsläp lagligt.

Ser alltid till att bilden får "framföras med B-körkort en släpvagnsvikt" på mer än vad jag drar (eller minst det som bilen får dra i detta fall 1420 kg och har 1300 kg släp).  

MEN jag är dessutom jättenoga med att ha koll på hur mycket jag får lasta i släpet, det kan bli dryga böter vid överlast (häromkring har de många ställen med lastbilsvågar).

Hur många hästar kan jag få med mig på 700kg? (det beror naturligtvis på storleken, som tur är har jag minishettisar och ränar med en ca vikt på 150 kg/häst)

Glöm inte att räkna med höbalarna eller vikten på ev vagn etc.

Madelene_Udd
0

Jag kör i pricnip alltid lagligt. han en Volvo V70 och lånar grannens 2-axlade nya Bojtransport…..Superfin transport! Efterso jag har E-kort kör jag på bruttovikten då, fullastad är den transporten för tung för min bil.

När jag skall köra ardennern lånar jag samma transport + att jag lånar Mikaels nya Mitshubishi L200 pick-up, så då är tyngden inga problem. Fyrhjulsdriften är skön att ha också om det är uselt väglag.

Här är det för övrigt faktiskt tvärt om, jag har E-kort, Mikael inte så det är jag som får åka och hämta reservdelar o dyl när lasset blir för tungt för B-kortet.

I går var jag  dock och hämta hem ardennern från betäckningen med V70n eftersom Mitshubishin inte var  hemma, men det var första gången jag körde med överlass…. har haft hästar i 8 år…

Häls Madde

Kimpa
0

Jag kör en subaru outback som får dra 1520kg på B-körkort, och mitt släp väger totalvikt 1500kg. Så mitt samvete är rent.

Pheobe
0

#22 Det är ganska mycket överlast du har där. Min förra chef fick utredning om fängelse för liknande. Det är ett allvarligt brott

Silenos
0

Jag tog E kort för tre år sen.  Då hade jag en minibuss, med vanligt Bkort fick jag bara dra 1000 kg, med BE 2000 kg… OM ni väljer att köra olagligt, fundera lite på om det är värt konsekvenskerna. Det är olovlig körning, kan kosta körkortet. Blir man stoppad får man inte köra vidare, då måste man ställa släpet vid vägkanten.

Sen är det också så att reglerna är ju skpade med tanke på säkerhet. En bil som bara är byggd för att dra 1100 kg, och så kopplar man på ett för tungt släp…Då får ekipaget inga bra förutsättningar, och risken för en olycka ökar.

metallica
0

#38 det finns inte många bilar idag som inte klarar av

att dra minst 1500 kg det är bara svensk byråkrati som inte fattar det tex en passat i tyskland får dra vad dragkulan klarar

men i sverige får den bara dra 1300 kg oavsett vad du har för

körkort det är sverige i ett nötskal

AnTeX
0

Jag drar lagligt! orkar inte riskera att få böter för en sån grej!

andaloce
0

När jag köpte min transport, boggie värmlandsvagn 1430kg så hade vi en volvo v70, den drog jag lagligt med. Nu har vi bytt bil till en Saab 9000 och den får dra 1410 kg så jag drar inte lagligt, och iblan använder jag vår vw transporter buss att dra med men då blir totalvikten på 3500 kg överskriden.

Tycker det är svårt att hitta bil som får dra runt 1500kg åtminstone begagnade bilar.

Funderar även på att byta transport då jag inte gillar värmlandsvagnen.

Malu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Toyota Carina E 2,0 Sedan ,som får dra 1400 kg på BE-körkort och det har jag så det är inga problems med min Värmlandsvagn som är totalvikt 1360 kg (boggie).
Skulle inte riskera o köra olagligt!!
Min Toyota är nu till salu då vi ska köpa en starkare dragbil, fyrhjulsdrift bl.a. Min bil är en 1992-årsmodell men är den bästa bil vi haft!! Går som en klocka o nybesiktad u.a.Den får dra 1280 kg på B-körkort.Motorvärmare, centrallås, elfönsterhissar, ABS-bromsar,två uppsättningar vinterhjul på fälg+ sommardäck på al.fälg.Tyvärr har den gått en del mil…27.600, men är i kanonskick ändå!!Välvårdad o har bytt olja regelbundet.Gotlandskörd så finns ingen rost alls (har ej gått i salt)!! Vi har haft den sedan 1995 då den gått 1950 mil.
Intresserade? PM:a mig gärna!

Pheobe
0

#41 Du kan typa ner transporten. Inget svårt alls. Min Mondeo får dra 1480kg så det är heller inte svårt hitta bil som får dra 1430kg

sanne
0

#43 man kan inte typa ner hur som helst.. vi får ej göra det, man kan göra det när transporten är ny, men nu får vi ej det enligt vad försäljaren o bilprovningen säger ivarje fall.. o har man väl gjort det kan du aldrig typa upp den igen..

Pheobe
0

#44 Är du säker på det? Vi gjorde det på en äldre släp. Varför vill man typa upp den igen?

[Anna-N]
0

Vi typade ner våran transport när den var ny pga. av dåvarande bil. Efter en fyra år så gjorde vi en ny registreringsbesiktning o typade upp den igen - då vi bytte bil. Det gick iaf….

Annette
0

#45. Det är väl för att man skall få lasta mer i det.

AnnaLundin
0

#37 Det låter märkligt om det skulle ha varit utredning om fängelse för några hundra kilos överlast i ett släp… Det måste ha varit mer inblandat där i så fall.

Däremot hade det nog blivit dryga böter för åkeriet jag jobbade för, om jag hade blivit stoppad en av nätterna jag körde i somras Oskyldig. Jag hade tyvärr ingen möjlighet att välja, för lastbil+släp stod lastade i Skåne när jag kom ner dit för att lämna bilen härifrån och köra hem den som var lastad - med ca 8 ton överlast på släpet…. Förvånad

Denna kommentar har tagits bort.
QuickStep
0

Jag kör inte lagligt.. Vet att det är olovlig körning och att ja kan bli av me körkortet.. d e rätt hopplöst d där just nu faktiskt..

Har inte råd o ta E kortet som d ser ut ett tag framöver.. och har ingen som kan hjälpa mig o köra när ja ska te hovslagarn var 7 de vecka.. Förutom svärfar som börjar både se o höra dåligt.. så ja vill inte riskera min unghäst..

Men ja har klarat mig hittills så ja håller tummarna varje gång ja måste köra.. *suck*

Houdini
0

#44  Man får typa om om man har gjort någon förändring på transporten ex. ändra lastvikt eller tex byta till däck som klarar mindre vikt etc.

sanne
0

#51, ok, men jag skulle inte byta till däck som inte är anpassade för mitt släp, sen visst vi kunde vägt ner men då hade jag 2 stora hästar, o jag känner att jag vill ha kvar min vikt på släpet, vi letar nu bil för fulla muggar..

andaloce
0

Appropå att köra lagligt eller inte! Dom flesta här verkar köra med lagliga vikter, men kör ni även lagligt vad gäller hastigheten?? som ju är max 80km/h med hästtransport och det gäller väl oavsett vilket körkort man har?!

Pheobe
0

#48 Man fick inte dra men än en vanlig bilsläp med den bilen. Släpen var tom. Vad jag menade var att man kan råka riktigt illa ut om man inte vet vad man gör.

Hanna-D
0

#53 Kan väl knappast påstå att vi ligger och tuggar 80 km/h på motorvägen Oskyldig

Annette
0

Jag kör väldigt lugnt och försiktigt med hästar i transporten. Kommer sällan upp i 80 km/tim. När jag kör utan släp har jag däremot bly under högerfoten.

Milla
0

hrm nä inte håller jag hastigheten inte

sanne
0

Brukar faktiskt hålla runt 80km, kanske lite överGeneradmen inte mycket..

Annette
0

Min gamle "läromästare" sa alltid att när man kör med häst i släpet skall man köra så man aldrig behöver använda bromsen.
Man kan ju bli fullständigt mörkrädd när man ser hur illa folk kör, tvära inbromsningar, ryckig körning och alldeles för snabbt i kurvorna.

andaloce
0

Själv brukar jag köra mellan 90-100 på 110 väg, om man kör fortare så tycker jag hästarna brukar "säga till".

Milla
0

kan bara rekomendera alla att själv åka i transporten när någon annan kör för då märker man hur otäckt det kan vara om dom kör precis som annette skriver

Malu
0

Jag kör 80 km/h med släp (max). Kör man fortare särskilt på fastlandet där det ofta är lite backigare än här på ön, så är det väldigt lätt att släpet börjar wobbla.Råkade ut för det när min stora travare var i släpet o jag kom i en nedförsbacke o det gick 80 km/h, jag fick bromsa försiktigt o växla ner o på så vis gick det vägen annars vet jag inte hur det slutat!!
Idiotiskt o köra för fort! Det är levande djur man har ansvar för!

Sasser
0

Jag har alla körkort så här är det inga problem. Jag kör lagligt. Tycker det är bra att man tar E-kortet iaf. Det sitter ju liksom inte i vägen:))

VeronicaP
0

#44 Vet många som bytar handske under besiktningen när de typar ner släpet i vikt , det är inte någon stor sak och ofta så bytar vissa bilverkstäder tillbaka till den du hade innan .

Jag ska väl villigt erkänna att jag inte kör i 80 km när jag är ute och kör släp och det är ju ofta jag gör det, men jag brukar köra efter väderlek , ösregn kan jag tom ligga i 30 km och mindre igår på E6:an så låg jag tom i 20 km och mindre ibland ;-)

Pheobe
0

Varför ska ni köra fort? Åk i god tid så slipper hästarna stå som stela pinnar i släparna. Tror jag de att dom får dåliga poäng på gången när ni väl är framme =)