Medfödd "defekt" i svalget?
Skulle gärna vilja höra erfarenheter kring defekter i svalg på häst - hur vanligt det är på shetland och vilka besvär det kan ge ponnyn.
Har fått reda på att en av mina shettisar har en defekt i svalget/luftvägarna som enligt veterinären kan göra att han vid ansträngning inte får luft. Det enda vi har märkt är att han börjat spotta "höbollar" får några månader sedan och därför har han kollats upp och fått sina tänder raspade två gånger på kort tid. Eftersom detta inte har hjälpt och de inte har kunnat hitta några andra problem med hans tänder så bad jag dem titta ner i halsen också och då fann man detta. Jag har svårt att förklara det med rätta termer ( det var många latinska namn för de olika delarna i svalget…)
Nu har jag ingen egen erfarenhet, men kan iaf berätta att en granne till mig köpte en travare för ett tag sedan.
Han märkte efter ett tag att vid lopp blev han stressad och när han även blev ansträngd fick han svårt att få luft.
Han blev undersökt på Strömsholm och det visade sig vara som en "hudflik" i svaljet som liksom täpper till på honom vid ansträngning.
Detta har nyss hänt och han överväger en operation på honom.
Det skulle kunna fixas genom en laserbehandling och skulle gå på i runda svängar 5000:-
Men sen om det är något liknande din har eller inte…
Men ville iaf dela med mig.
Lycka till med din ponny.

Jag vet 3st shettisar och 2 russ som går på travet och har precis det som #1 beskriver. 2 av dem har genomgått behandling där man bränner bort fliken och har blivit helt bra efteråt.
Helt ärligt tror jag inte det är jätteovanligt på ponnyer. Men när de börjar flåsa som galningar är det lätt att skylla på dålig kondis. Eller också slutar man bara köra/rida dem lika hårt och tror de har luftrörsbesvär.
Är det trachealkollaps du menar?
Jag har haft två sådana hästar här och enligt veterinären var det vanligt på shetlandsponny
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Tack för era synpunkter och erfarenheter! Jag har som sagt svårt att sätta namn på åkomman men han har om jag förstått det rätt dels en trång luftpassage, formad som ett knivblad istället för rörformat och dels så lägger sig struplocket omlott på ngt vänster=täpper till i vissa lägen.
Han varken väser eller låter konstigt men han går ju också bara som hobbyhäst nu, körs och rids i rätt sakta mak. Han sätter däremot i halsen väldigt lätt när det gäller stråfoder, klarar morötter, äpplen och müsli galant men hostar ibland upp bollar av hö och får hostattacker av det.
Jag hade ju tänkt låna ut ponnyn till trav eller tävlingskörning men nu vet jag inte längre om det kan funka:( Kan en sån ponny tävlas utan risk?
Ska lägga till också att det enligt veterinären finns en operation men att den är rätt omfattande och riskabel + dyr ( runt 20-30 tusen ). Hon sa dessutom att hon personligen inte utförde denna operation på shetlandsponny. Varför vet jag inte, kanske är det svårare på en liten häst?
Nu tycker jag inte att hans problem ännu blivit så svåra att en operation känns nödvändig men om hans problem att få ner stråfoder förvärras så kommer det att bli ett bekymmer när betet försvinner ute. Han betar obehindrat men har svårt för hö. Hösilage tål inte hans mage annars rek veterinären oss att prova det.
#4 Du ska inte anstränga en sådan ponny. Den får inte luft!
Enligt mina veterinärer opererar man det inte med gott resultat. Båda hästarna här är avlivade.
#5 var i landet bor du?
Min granne fick också den prisinfon först ang operation av sin häst, men det var en veterinär på Strömsholm som tipsade om en annan vet. som just utförde denna operation med laser istället, och därmed inte behövde göra en "riktig" operation.
Därmed gick kostnaden ner från 20´- 30´ till 5000
Kan ju ta reda på vem det är och kontakt osv om du vill.
#6 SJÄLVKLART skulle jag inte anstränga honom om jag fick minsta indikation på att han inte får luft! Saken är den att jag just inte har fått några indikationer på att han har denna defekt, förutom detta nya att han spottar höbollar och som var orsaken till att vi tittade vidare ner i svalget. Han går f n i vad jag skulle kalla lätt arbete så frågan gällde om en sådan häst kanske inte visar några symptom förrän de ansträngs hårdare? Men det var kanske det du menade?
#7 Jag bor i mellersta Skåne. Jag har läst någonstans om laseroperationen du nämner men jag minns inte var, det var ett tag sen jag läste ngn artikel tror jag om just detta. Tar gärna emot tips och info från dig ang detta ingrepp.
Måste fråga också om ngn av er med erfarenhet av detta har sett att hästarna också har haft problem med att äta just stråfoder?
#8 Anstränger man dom märker man av problemet genom att de hostar, harklar och får helt enket svårt att få den luften dom behöver. Sen har det väl klart lite å göra hur stor defekten är också. Vissa har kanske mer platt strupe än andra… Men detta blir ju också värre med åren
#9 grannens har inga problem med att äta utan det kommer enbart vid stress och ansträngning.
Ska prata med honom imorgon…

#9 Vad jag vet har de ponnyer jag nämde ovan inga problem med maten. Det märktes inte vid lätt motion heller utan endast vid snabbjobb.
Ok, tack snälla för era svar!
#13 du har pm
#13 Min veterinär beskrev det som en "flärp" som hängde ner i svalget, vilket gjorde att min shettis troligtvis fick för dåligt med luft.
Om det var medfött eller inte har jag svårt att svara på då det märktes först när hon var 12 år.
Innan vi avlivade henne, (pga fång) så lät hon ganska mycket om hon sprungit en sväng i hagen.
Det blev med andra ord värre och värre. Hon hade innan tävlat i ponnytrav med mycket goda resultat.
Hon hade heller inga problem med maten…
Vi har haft en valack med tracheal kollaps. Det märktes endast vid hårdare arbete, dvs enklare promenadridning/körning gick fint men när han fick ta i eller blev stressad lät det i luftrören. Enligt veterinären var det ärftligt och ganska vanligt på shetland - men många upptäcker det inte eftersom det är relativt få shettisar som utför något hårdare arbete.
Vår häst var pigg och glad, hade inga problem att äta och levde tills han var 20+. En dag hade han kollapsat i hagen, om det berodde på TK eller ej vet jag inte, vi valde att avliva honom.
#14 Jag har pm:at tillbaka:)
# 15,16 Tack för svaren

Låter precis som det är Sabeltrachea som din Shettis har.
BÅDE Sabeltrachea och Patella luxation är tyvärr väldigt vanligt förekommande åkommor på Shettisar. Beroende på att det är små "dvärgar"
Sabeltrachea betyder i stora drag att gomseglet blir förslappat och täpper till luft tillströmmningen. Oftast upptäcker inte ägaren det förrän hästen börjar att komma i ålder att den skall börja arbetas. Hästen upplevs som flåsig eller att den har dålig kondis. På en del Shettisar är symtomen ganska liten på andra kan det låta förfärligt och man får nästan själv panik på blotta tanken att bara kunna ands genom ett litet hål som ett sugrör.
Både Patella Luxation och Sabeltrachea är väldigt vanligt i rasen. Jag har ägt 3 shettisar på få år. Den ena fick både Sadeltrachea och Patella luxation och den jag har nu har Patella Luxation. Tycker det är konstigt när Shetlandsponnyn är en så stor och populär ras men kunskapen verkar vara väldigt liten kring detta. Har hört kommentarer från uppfödare som anses vara seriösa men som aldrig har hört talas om dessa problem. Då tycker jag det är lite skrämmande. Vet inte varför det verkas tystas ner. JAg tycker SSS har två stora frågor i sitt avelsarbete här.
Man kan fråga vilken veterinär som helst och jag tror nästan samtliga är överrens om att det är ett stort problem inom rasen.
Operation på Sabeltrachea har jag inte hört skall vara framgångsrikt och är väldigt dyrt. Vet att det gjorts provoperationer med inplantat men de har blivit misslyckade. Ang Patella Luxation kan det växa bort, mildras med god muskelatur eller bli sämre på en del ponnys. Det är den information som jag har lärt mig och som jag kan bidra med.
Hoppas nu att du finner en bra lösning för din ponny.
Sabeltrachea stämmer, har begärt ut journalen från senaste undersökningstillfället. Han har också tillfälligt felläge av epiglottis, vad nu det innebär. Han har enligt journalen en lindrig sabeltrachea.
Det knepiga är att vi absolut inte märkt av någon flåsighet eller missljud i andningen, inte under ridning och inte under körning. Nu går han i lugn takt, promenadkörning och ridning men körningen är trots allt lite ansträngande i och med att det är kuperade vägar. Kanske klarar han sig bra så här långt eftersom det är en lindrig form?
Som du säger så är det nog inte så många som är medvetna om att det är så vanligt på rasen, jag hade ingen aning om det heller.
Patella vet jag men det skrämmer inte mig sådär särskilt mycket, har haft ett par travare, både ponny och stor häst, som haft patella. De har fungerat helt normalt så länge de hållits i gång i träning. Det finns väl lindrigare och svårare former av patella också kanske. Förr opererades det, numera verkar man inte rek detta.
Jag håller ett öga på min shettis nu och han kommer inte att sättas i någon hårdare träning, får förbli promenad och hobbyponny. Har tänkt låna ut honom på foder, inte sälja, så då har jag möjlighet att följa honom och se till att han inte arbetar mer än han mår bra av.
Jag har haft tre shettisar med trachealkollaps. En blev 6,en 8, och en 18 år. Den äldsta hade inte gjort mycket i sitt liv, hon var 15 när jag köpte henne, och säljaren sa att hon hade konstiga ljud för sig ibland.
Enligt min veterinär är det här ingen vanlig åkomma, men samtidigt tror hon att det finns ett stort mörkertal, just för att det är så lite shettisar som används/ansträngs, och då hör man ju aldrig defekten. Hon har gjort en skrivelse till SSS för ett par år sedan, men inte fått svar.
Jag har frågat en del shettisfolk, och även shettisdomare men de har aldrig hört talas om detta. Säger dom.
När min första shettis blev sjuk pratade jag med en vet på Strömsholm som sa att det går att operera, tekniken finns, åkomman är vanlig på småhundar. Man sätter ett mjukt rör runt omkring luftstrupen, inte inuti. Enligt honom skulle en operation kosta runt 50 000, (2002). Men jag avstod. Ville trots allt inte att min häst skulle bli försökskanin. Försäkringen täckte heller inte operationen.
En operation med laser gäller en helt annan åkomma än denna.
En häst med trachealkollaps är en sjuk häst. Den blir bara sämre. Om man har en vettig vet förstår han/hon vad det rör sig om och dömer ut hästen innan den lider alltför mycket. Har man haft en häst med den här åkomman vet man hur mycket den lider.
#19 - du måste skilja på patellaluxation och patellaupphakning. Luxation orsakas av en missbildning i skelettet medan upphakningen går att åtgärda med bättre muskulatur. Upphakning är vanligt i alla raser, det är inte luxation. Det enda gemensamma mellan dessa är att det är problem i patellaregionen. Patella är det latinska namnet på knäskål…
Vad gäller missljud vid andning så har jag en ponny som stundtals låter ganska illa när hon andas, både vid vila och ansträngning. Vi har kollat hennes luftvägar med endoskop och veterinären (erfaren) hittade inget alls som skulle knna förklara varför hon låter så, så vi har bestämt oss för att ignorera missljuden tills det visar sig att hon far illa av det.

Ang trachealkollaps kan det inte vara jättevanligt…
Några vet. från SLU var här hos oss i somras då det bedrevs forskning på just detta. Veterinärerna behövde ponnyer i sin studie och vi ställde upp.
Ett 10-15 tal ponnyer undersöktes här med endoskopi bla. och INGEN hade något problem. Nu är ju inte detta jättemånga hästar men att ingen hade problemet tycker jag ändå kändes tryggt. hästarna som undersöktes var i åldrarna 2-19 år. Ur olika stammar.
Säger som Anna ovan, det är stor skillnad på Upphakning av knät och Luxation (hoppar ur led)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#21 Jag vet att Patella är ordet för knäskål…;-) okej får nog börja skriva "Patellaregionen" som du skriver. Jag pratar om "Patella regionen" och vare sig det är en Luxation eller upp hakning mm ÄR shetlandsponnyn i särklass den vanligaste rasen med dessa problem. Klart det finns exempel med andra raser. Har sett både halvblod och Frieser också men Shetlandsponnyn har mkt att arbeta här i aveln.
JAg tycker man skulle börja föra någon form av statestik. Lägga problemen på bordet både när det gäller Sabeltrachea och problem i "Patellaregionen" så man börjar få svart på vitt hur stort mörkertalet är. Därför det är väldigt stort.
# 24
I år har man haft fyra föl med patella luxation av rasen shetland fram till slutet av juni. Detta bara på Ulltuna, hur många finns då totalt i landet ? Någon forskning finns inte att tillgå i dagsläget om problemet. Endast en studie på ett litet antal ponnyer. Studien är dessutom inte vetenskapligt gjord.
Patella upphakning beror egentligen också på en missbildning i skelettet. Rullkammen är för grund så att senan hoppar över och fastnar. lätt att åtgärda med träning, men även med en enklare op.
Så länge det är tillåtet att avla på individer som bär på dessa gener kommer det alltid att födas drabbade föl.
Tracealkollaps var betydligt vanligare under slutet på -80 talet och början på -90. Det är en missbildning i luftstrupens broskringar, de blir mjuka så strupen faller samman och orsakar problem. Har inte koll på om man menar samma ( sabeltrachea ) sak med ny benämning.

#25 Tracealkolaps verkar vara det samma som dagens Sabeltrachea. Luftstrupens broskringar är inte hela och på det lilla området där det är mjukt blir strupen liksom förslappad eller tappar sin spänst och faller in mot broskringarna och täpper då till luftflödet har jag fått lära mig. Svårt att beskriva med ord.
# 26
Det var just så jag beskrev..
#26 Jag tycker du beskrev det jättebra!
Sabeltrachea och tracheal kollaps är samma sak. Det förstnämnda beskriver hur luftstrupen ser ut och det andra vad som händer.
Anna; jo jag menar upphakning, lätt att slarva med begreppen. Luxuation har jag ingen erfarenhet av alls.
Ang att döma ut hästen så anser jag att det gör man när hästen lider så svårt att den bör tas bort, ingenting tyder på att vår häst lider i sitt nuvarande tillstånd. Han är begränsad i sin användning absolut men för den skull inte färdig för avlivning eller att dömas ut, enligt min mening.
Litar på att veterinären hade sagt ifrån om hon tyckte annorlunda.
Trist är det förstås att han såpass ung redan har en sådan diagnos.
#29 Eftersom det här är en kronisk sjukdom utan någon bot, tycker jag att det är fel att vänta tills den lider så svårt att den bör tas bort, som du skriver.
Jag var helt förkrossad när jag fick domen på min första shettis, och hade honom kvar i två år efter domen, men det är något jag ångrar djupt nu efteråt.
Som människa och djurägare har man ansvar för sina djur.
Jag dömer inte dig, berättar bara hur jag upplevde det hela.

#0 Har faktiskt inte hört talas om det innan jag var på en avelskurs och vi använer ju faktiskt de flesta av våra ponnyer.
patella upphakning är minst lika vanligt nu fört tiden på russ och större hästar med , ska helt ärligt säga att jag har sett det oftare på russ än shettisar bla.
Hade en new forest som hakade och operarade 1977 ;) och kan tala om att han gjorde de på båda bak och han hakade mycket men hanhade aldrig problem av det igen och han avlivades när han var 24 år och tävlade då i hoppning hela sitt liv :D..så nog har de funnit länge även på andra raser.
Ja 30#, alla har vi olika syn på saker o ting. I min värld tar man inte livet av ett djur som inte lider, dvs i förebyggande syfte. Inga av mina djur lider det kan jag garantera. Den dagen det är dags för någon av dem, p g a sjukdom eller annat, så tar jag mitt ansvar.
Ångrar du att du behöll din ponny i livet i två år så var det väl antagligen för att den led under de åren förmodar jag.
#32 Ja det var precis det den gjorde.
# 23
Både halvblod och varmblods travare är mera drabbade än shetland, enligt ststestik från säkra källor. Frieser har också en hel del problem.
Problemet är att man vet inte arvsgången. För att säkert få veta behövs många fler avkommor i samma kombination än det går att frambringa.
Och jag är ganska säker på att ska vi sålla bort ALLA avelsdjur som någongång har lämnat EN defekt avkomma så har vi inget kvar att avla på.
Sen är det upp till var och en att ta SITT ansvar för rasen, och avla efter sitt samvete.
Bör man enligt er meddela uppfödaren till ponnyn när man fått en sån här diagnos på sin häst? Ni som är hingsthållare t ex; hade ni uppskattat att få veta?
#35 Absolut!
# 35
Det är just det som är det viktigaste. Man borde även se till att det inte stannar hos hingstägaren eller stoägaren.
ALLT SOM KOMMER UR STONA ÄR INTE BARA HINGSTENS FEL.
Alla föl har en mamma som lämnat lika del i avkomman som hingsten.
Det har de flesta svårt att förstå. Man betäcker om sina ston medans hingstarna får dra hundhuvudet.
#35 Det var ingen av de "anhöríga" till mina ponnyer som uppskattade att få veta, varken uppfödare eller hingsthållare.
#38 - de vill väl inte veta att de har avelsdjur som nedärver defekter, strutsmentaliteten är stor i vissa kretsar…
Jag vet bara, för att dra en parallell, hur det var med en katt jag fick överta från en kompis. Katten, inköpt för avel och utställning, visade sig ha epilepsi och min kompis valde då att ta sitt ansvar och ta henne ur avel + kastrera henne. Kattens uppfödare blev vansinnig och tyckte att det var bättre att avla på den och inte säja något till kattungeköparna….
#38 oseriöst skulle jag vilja påstå
ja jag skulle vilja veta om.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Nu blir jag jättenervös! Min lilla tös kan ibland "grymta" lite. Liksom snarka kan man säga. Bör hon undersökas? Verkar inte bli värre med ansträngning, snarae så att då hon jobbar märks det inte alls.
#42 Då är det nog inte samma sak. Tracheal kollaps blir värre vid ansträngning.
#42 Jag skulle nog låtit undersöka henne oavsett vad det kan vara…
43# Fast det kan man inte säga rakt av för t ex i mitt fall så har han INTE haft några som helst symptom vid ansträngning men väl hostat och satt stråfoder i halsen, spottat hö"bussar" som enda tecken på att något var fel - och han har fått diagnosen Sabeltrachea.
42# Jag hade åkt in med henne och fått det undersökt i alla fall, har hon missljud så beror det ju på något - för den skull behöver det ju inte betyda att det är något väldigt allvarligt.
#42 Hur ser hullet ut? Jag vet flera som kan låta så när dom börjar bli för överviktiga

Tack för era svar! Jag har upplevt det att det blivit mer ljud nu då hon gått upp i vikt. Jag tycker hon är fet, men på riksen fick jag höra att hon var i perfekt shettis-utställningshull. Så det beror ju på med vems ögon men ser det.. Hon lät lite förut oxå, men som sagt nu tycker jag det är mer.
Vad är skillnaden mot det som diskuteras här i tråden och strup-pipning?
47# Om du går in på Mälarekliniken.se och tittar vidare på struppipning där så har de en väldigt bra beskrivning av den diagnosen plus behandlingsmöjligheter.
Jag googlade struppipning och fick upp det som första resultat.
#47 - struppipning beror på nån defekt på stämbanden, om jag inte minns galet.
Jag läste mig till att det är en nervskada.
#47 Lyssna på en överviktig människa när dom går… banta du ner den lite och se vad som händer

Tack för hjälpen och ursäkta trådkapning! Det blir lätt bantning(läs ökad motion), och när jag tar ut vet för att titta på tänder ska jag höra om de kan komma fram till något..
#52 Du har gjort hosttest på den? Knip den lite lätt under ganachen där halsen börjar… hostar den?

Har jag inte gjort.. Ska jag testa nästa gång jag åker upp. Om den hostar innebär det att….? Lite dum fråga kanske..
Fast det där med hosttest kan betyda allt från att de har en pågående infektion till att de har en trång passage så det i sig ger ingen säker diagnos tycker jag.
Säkrast är att låta en veterinär undersöka hästen grundligt.
#54 Kan betyda att pålle är dålig… slemmig och så. Jag har inte kunnat göra hostprov på de som haft defekter
Hörde talas om en pålle som fått diagnosen trachealkollaps och skulle avlivas. Blev väldigt orolig då denna pålle hade en del släktskap med mina pållar. Det väckte en massa funderingar hos mig kring min avel…..
Men hör och häpna pållen lever och mår bra, har inte trachealkollaps "längre", en rejäl infektion som botades med antibiotika var det egentliga problemet 🙂
Kan inte låta bli att tänka på om det finns andra pållar som feldiagnosticera och fått sätta livet till…………….
Veritas odium paretFörvånad
#57 fast om luftstrupen är förslappad så finns ju defekten ändå. Det är vanligt att just dessa hästar får infektioner pga trång luftstrupe
#58 Besked har givits senare att pållen inte har åkomman. Denna ponny har dessutom tränat och tävlats mycket en massa år utan problem.
Vad som dessutom var extra anmärkningsvärt var att de kom på att när en liten ponny stod och tryckte halsen mot undersökningsboxens vägg trycktes luftstrupen ihop, därav den felaktiga diagnosen…….
Vid den tidigare undersökningen hade de dessutom missat att hon hade en kraftig infektion
Pållen har efter genomgången behandling konstaterats vara helt frisk. Pållen har ingen förslappning eller förträngning av luftstrupen.
#59 Det var ju skönt. Men tycker att det är ganska allvarligt att ställa en sådan diagnos utan att vara säker.
#60 Det var verkligen allvarligt, ponnyn var utdömd……
Nu är den åter till glädje för nya ägare och rids och körs 🙂
#61 Liknande fall har gjorts här… en ponny konstaterad ha tracheal kollaps. Ponnyn var 1 år gammal… Ganska ovanligt på en åring… två år senare hos en annan veterinär får man veta att hästen har allergi. Återställd med allergimedicin.