Betäcka 2åriga ston?
Vad säger sällskapet om att man betäcker 2åriga ston, om allt står rätt till hos stoet!
Nu har jag ju ingen tanke i att göra det, var bara nyfiken! 🙂
Och vad tycker ni?
Nu vill jag inte att folk här inne ska bli sura o så, vill bara se vad alla tänker om detta….
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
När någon ens skänker sig den tanken så brukar det vara att man blir sugen på det…
Vet ston som blivit betäcka som tvååringar. Någon där det ej var meningen och någon där man kan ana att det gjorts med flit. Inget jag själv skulle göra. Tycker det är tidigt nog som treåringar
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#1 Nej, tänker inte göra det.
Ville bara veta hur folk ställer sig till det, då jag har hört att folk betäcker dem som 2åriga….
~Stuteri Stenbydal~
Det är väl inte helt ovanligt att man betäcker tvååringar i Holland, jag vet flera som kommit hit som dräktiga treåringar.
Nej, jag tycker inte att det är okej, de behöver ha den extra tiden på sig att mogna.
Jag tror att det finns någon skrivning om det i plan o riktlinjer, men jag vet inte vad det står. Jag fick nämligen ett föl efter en tjuvbetäckning av ett ettårssto (och en veterinär som inte tyckte att jag behövde spruta ettåringarna) och den fick jag inte regga hos SSS (trots godkänd pappa) för att det var emot plan o riktlinjer med så unga ston som mödrar. Så den är reggad med full stam hos SH.
(#3 Det var ju några år sedan och plan och riktlinjer har ändrats en hel del sedan dess….)
Veritas odium paretFörvånad
Någon som vet vart dessa riktlinjer och plan står någonstans? :)
~Stuteri Stenbydal~

Jag gillar det personligen inte. Tycker det är för tidigt vid 3 års ålder och även vid 4 för en del individer. Det sliter en hel del på stona att gå dräktiga och framför allt sedan ge di till en fölunge. Att dessutom då inte vara helt färdigutvecklad själv känns inte rätt. Allt måste inte göras bara för att det är möjligt..
absolut inte!
Jag ska betäcka mitt sto till sommaren och då är hon 4, i somras hade hon absolut inte vart redo. Spec inte med det stora utvecklingen som skett med hennes kropp.
Veritas odium paretFörvånad
Barn ska inte ha barn…. Vist går de men ja skulle aldrig utsätta ett sto medvetet för de, även 13 åriga människor kan få barn men hoppas ingen planerar de heller…

I Holland är de ju väldigt vanligt , men själv skulle jag aldrig göra det , tycker inte ens att alla 3 åringar som betäcks borde betäckas heller för alla är inte färdiga för det :D
Jag har importerat ett sto från Holland som var betäckt som tvååring. Hon fölade som treåring och allt gick bra men det tog nästan två år för henne att se vettig ut i kroppen igen. Hon var absolut inte redo för en dräktighet/digivning. Efter detta har jag betäckt detta sto väldigt sparsamt.