Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1782 ggr
cinna
0

GI?

Borde väl veta, men;

Kan ett sto få meriten GI någon annan gång i livet än vid just tre års ålder? Och i så fall, när hände det senast och på vilka grunder?

Linda-A
0

Från storeglementet:
Stoet skall uppfylla minimikraven för avelsvärdeklass G samt uppfylla något eller några av följande villkor:
- erhållit avelsdiplom.
- erhållit hopp- eller gångartsdiplom vid 3-årstest.
- erhållit minst två guldplaketter vid lägst 3 års ålder vid avelsvärderingsgrundande bedömningstillfälle med minst två olika auktoriserade domare.
- erhållit lägst 8.0 poäng i gångarter, hoppning eller allround vid regional kvalitets-bedömning enligt därför fastställda regler samt erhållit lägst 38 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.
- varit placerad i officiell ridtävling i dressyr LB (kat A) eller LB hoppning (kat A) eller debutant fälttävlan (kat A) samt lägst 35 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.
- varit placerad i officiell galopp eller körtävling i lägst nationell mästerskapsklass samt lägst 35 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.
- har km-tid, under 2.35.0 (kat. A) eller placering 1-3 i årgångslöp samt erhållit minst 35 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.
- eller har jämförbara utländska meriter.

cinna
0

Jo, Jag har läst där med, men det ger inte svar på frågan - Kan endast 3-åringar få GI? En del av meriterna kan ju inte uppnås av treåringar, men jag hade uppfattat det som om GI är once in a life time, eftersom avelsdiplom = GI och det är ju just som 3åring det kan fås…

Annette
1

Även äldre kan få GI om de uppfyller något av kraven ovan.

cinna
0

Ok!  🙂

Någon som vet när det hände senast?

PP
2

Avelsdiplom (och utmärkelser på treårstest) kan bara treåringar få. Det är meriter som berättigar till GI.

GI är en avelsvärdeklass och för den finns ingen åldersgräns (uppåt är kanske bäst att tillägga).

Har själv fått GI på två vuxna ston. En del räknar ju bara avelsdiplom, men jag tycker GI är lika mycket värt alldeles oavsett vad det baseras på (och det ger ju 30 avkommepoäng vare sej det är ett diplom eller annat som merit).

PP
0

Eller fått och fått… På äldre ston får man ju ansöka om höjning alternativt visa för höjning på sommarpremiering.

cinna
0

Tack för svaren! Då vet jag. 🙂

Annette
0

http://www.shetlandsponnyn.se/Stambok/UtstVisa.aspx?UtstNr=1088

I länken ovan kan man se vilka som höjts i år.

VeronicaP
0

Våran Dalsgårds Jasmin fick det som 4 åring när hon visades på premiering , då hon fick för sina bruksmeriter och även uppnådde 40 poäng när hon visades fram