kan man lita på ....
OM man tar blodprov för o konstatera dräktighet, hur tillförlitliga är dem ?? jag har ju en som inte gick o UL då hon fick panik, sen en till jag vill kolla..
känns som UL är säkrare, av många anledningar, tumörer, tvillingdräktighet mm mm
kan ni som tar blodprov rekomendera detta ???
Mest tillförlitliga resultat får man efter tidigast 100 dgr de man tar tidigare är något osäkrare. Lång väntan….De orsaker du nämner som man inte kan utesluta med blodprov är ju helt relevanta. Men generellt sett är tvilindräktighet på Shetland väldigt ovanligt.
De första åren testade vi med urin då vi inte vågade använda UL. Det fungerade bra men förekommer tydligen inte längre.
Veritas odium paretFörvånad
Ingen dräktighetsundersökning är ju mer tillförlitlig än andra. Man får ju samma svar o mkt kan hända efter testen/undersökningarna om det är positivt.
Det positiva med ul är ju att tex. tvillingdräktighet och den gynekologiska statusen upptäcks, annars tycker jag det kvittar med blod, urin, ul eller koll med hingst….
#2 visst finns det en viss skillnad i tillförlitlighet procentuellt sett.
Helt säker kan man ju aldrig vara förän den dagen en fölunge föds…..
Veritas odium paretFörvånad

det är sant, det kan ju hända mycket på vägen, men ingen av stona har gått om o tittar inte ens mot hingsten, men man vill ju gärna veta inför vintern med extra fodring osv, vill ju inte fodra på om det inte behövs o stå där med en smällfet ponny till våren.. vi får väl se hur allt blir, kanske ul ivarjefall…

Jag tar blodprov, efter dygn 120.
Gjorde det förra året och det stämde, fölis tittade ut…
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se