Era erfarenheter..
Jag sitter här och grunnar…Hur skulle ni gjort ?
Om ni ska sälja en ponny som är en väldigt cool o snäll, den har haft vagn på sig 20talet ggr och är totalt oberörd av det.
Det kommer en spekulant som har hållit på med trav förut och provkör honom här hemma en sväng , det blir beslutat om prövotid på 2 veckor det skrivs fodervärdsavtal där det finns en kolumn om "fodervärdens förpliktelser"..där det står bla "För den händelse hästen skick avsevärt försämras under fodervärdstiden och detta beror på oaktsamhet el försummelse från foderv. sida skall foderv. ersätta den skadan som därigenom uppkommit."
Efter en vecka ringer spekulanten och berättar att dom råkat ut för en incident, dom har selat på rockarden i bara grimman ?!? och ponnyn skvittit och skenat iväg då…Oerhört tanklöst enligt mig..
Nu är ponnyn rädd för rockarden och lite nervös inför vad man ska hitta på med honom.Den är hemma igen och det är mycket jobb med den….
Hur mycket värderar ni att fodervärden /spekulanten ska få betala för vad den har åsamkat med den tanklösa handlingen ?
hur stor del av köpeskillingen ex vis?
Kan ju tillägga att jag förstår dom som vägrar prövotid efter denna händelse…😡
Finns någon bestående skada? Annars ser jag inte riktigt vad de skulle betala för…
Ja ex så är han rädd för vagnen nu, det tar längre tid att fixa inkörningen om dom har blivit skrämd än från en som inte har nått i bagaget så att säga…
Nervigare och inte alls lika händig som ex barnponny längre..
Hur länge sedan är detta? Är det inte möjligt att det är snabbt övergående? Är man konsekvent och lugn själv så är min upplevelse att många problem och rädslor går snabbt att lära bort…
Intressant frågeställning. Men väldigt trist att det inte gick bra, hoppas du får tillbaka lugnet hos din ponny igen.
Jag undrar lite över:
"selat på rockarden i bara grimman ?!? och ponnyn skvittit och skenat iväg då…Oerhört tanklöst enligt mig.."
Hur skulle de gjort enligt dig?
Om de ska betala:
Försöker fundera ut om det går att värdera i pengar, kanske du ska tänka summa ponnyn minskade i värde gällande "inkörd", skulle vilja kalla det satt i vagn även om vi själva när vi kommit så långt har varit och kört hemifrån på travbanan efter färre gånger i vagnen.
Veritas odium paretFörvånad
Jo visst, jag har haft han sen föl men det är ju inte säkert han litar på nån okänd o är samma lugna ponny med dom sen som med mig, han skulle ju säljas och dom fixade så att hans värde sjunkit..
därav mina funderingar..
Hur gammal är ponnyn?
Veritas odium paretFörvånad

Fy så ledsamt! Vet inte hur man värderar sådant, men har av mycket erfaren körkarl fått veta att det kan krävas åtskilligt med jobb för att få den lugn och säker i vagn igen om den har blivit skrämd. Det kan gå bra tio gånger och så den elfte, kan något påminna om när den blev skrämd som den reagerar väldigt på. Träna ofta med korta stunder i vagnen så den hela tiden får känna sej trygg med uppgiften.
Vill inte verka negativ, och jag vet ju inte hur förändrad ponnyn är, men man ska nog inte underskatta skadan som är gjord. Det är också något du kommer behöva berätta för en framtida köpare.
Det bästa är givetvis om man kan komma överens parterna emellan. Jag är ingen jurist, men kan kanske tycka att formuleringen i kontraktet är lite luddig (vad ska ersättas och hur mycket). Men det finns ju "hästadvokater" som annonserar i exempelvis Ridsport - det kan kanske vara värt att ringa en sådan och fråga om råd?
Egentligen tycker jag att de ska köpa ponnyn men samtidigt skulle jag vilja ha hem den…
tycker att dom kan betala en inkörning för denna ponny vilket brukar kosta runt 4000
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag är också nyfiken på vad som menas med"selat på rockarden i bara grimman"? Hur gick det till egentligen när ponnyn blev rädd?

Vare sej det handlar om att ha spänt för i grimman eller kört i grimma, så tycker jag inte att det är så ansvarstagande på en relativt ovan ponny, allra särskilt om den hela tiden körts med bett.
När jag gick på travskola var det absolut A och O att ha träns på både vid an- och frånspänning - och då fastän ponnyerna satt fast i gången i stallet och rimligtvis inte skulle kunna dra iväg på samma sätt som om man spänner för/från på stallbacken.
Väldigt dåligt gjort av fodervärden. Ponnyn var inte så mycket körd ändå och av fodervärden då göra en tanklös handling som kan ha förstört ponnyn som körhäst.Klart du ska ersättas,bara att kolla upp vad en inkörning kostar och begära den summan i ersättning. Sen beror det ju också på HUR ponnyn hanterades vid tillfället den blev skrämd. Som många redan frågat- I grimman? Hur och på vilket sätt blev den rädd.Vad hände och blev den kroppsligt skadad?

Ärligt av fodervärden att berätta för dig om incidenten i alla fall.
Fy så trist :( Jag skulle vilja få en ersättning för en sådan händelse faktiskt.. Det blir ju direkt en massa extra jobb, svårare att sälja och få ut samma pris som tänkt för ponnyn, sedan vet man ju inte om det blir en trygg körponny efter detta heller.. Mellan 2-4000 låter rimligt tycker jag beroende på hur mycket förändrad ponnyn blivit. Men tyvärr så är det väl bara du själv som kan se det :/
Ska väl förklara, jag anser oxå att han bara är satt för vagn, inte inkörd… Men om han varit kvar här hemma så hade det förmodligen det aldrig hänt och han kommit längre med inkörningen..
Dom var införstådd med hur "lite" han var körd med vagn, jag hade precis satt mig i vagnen korta stunder, den ena av dom har varit lärare på travskola!? så jag trodde det var en självklarhet att man hade huvudlag och tömmar när man ska spänna för, allra helst när det är en ny ponny och på nytt ställe..
Det dom sa till mig är att" han verkade ju så lugn, vi skulle bara prova rockarden så dom stod ute med honom i bara grimma o grimskaft och la på travselen o spände fast vagnen, ledde honom i grimskaftet, efter ca 10 m hade han reagerat på nåt och sugit i , dom tappade ju honom direkt.Dom trodde han reagerat på att ena pojkvännen klivit ur bilen precis när han kom mittför den…
Ponnyn är 6 år mycket tömkörd genom åren och riden det senaste sporadiskt.
Han hade skenat in i hagen och in i lösdriften där han fastnat med vagnen, skrapat sig lite på ett par ben annars klarat sig.
Jadu Pernilla den erfarenheten har jag oxå, det tar mycket mer tid och jobb om en häst/ponny blivit rejält rädd , därav känns allt skit just nu….
#14 Läser och läser vad du skrivit. tycker det känns som något inte stämmer… en så lugn och trygg ponny borde väl inte bli skrämd av så lite så att de inte ens kan hålla i den? Bara för den hade grimma så borde den inte vara svår hålla för det. Av att bara leda den? Nä för mig osar det mysko. Klart man vill tro dem kanske som berättat men själv tror jag det hänt nåt annat… som de inte vågar tala om.
Har sett stora starka karlar släpades efter en shetlandsponny, så jag är inte ett dugg förvånad över händelseutveckling om det är som TS säger. Hästar är ju som vi alla vet flykt djur och ponnyn i fråga är ju knappast inkörd efter 20 ggr, mer satt i vagn och tillvand att ha något släpandes efter sig.
Bara tanken att ens försöka spänna för vagnen i grimma är i min värld helt otänkbart - så gör man bara inte!
#16 Menade bara att en ponny brukar inte bli skrämd för så lite även om den är ovan, om den är som TS beskriver denne. Vet också att folk är oärliga vart man än vänder och vrider sig. Tyvärr

#17. En ponny kan väl bli skrämd av precis vad som helst.
Tråkig historia. Säkerheten är otroligt viktig när det gäller körning.
Jag kan bara utgå från mig själv. Hade jag varit den som kört i grimma (vilket aldrig skulle få förekomma) hade jag antingen köpt hästen omedelbart för jag hade skämts så mycket, eller bekostat en inkörning hos en tränare.
Du lämnar iväg en ponny som går ha i vagn och får tillbaka en som inte går ha i vagn, klart "skicket" är försämrat och fodervärden ska enligt kontrakt ersätta dig, alltså bekosta och se till att ponnyn ÄR i sånt skick att den kan gå i vagn igen. Även ja kan ju intyga att de är en lugn och trevlig ponny så ja är oxå lite inne på #15 linje att de "hänt" något annat som de döljer, för hur de än är så är ponnyn van mycket mycket mer än många andra är med maskiner, djur osv. Samt att han även är resvan och lugn och trygg i nya miljöer i vanliga fall. Bäst är väl att du begär en summa som täcker din timtid och en medhjälpare så ni kanjjobba på med h*n hemma i lugn och ro.
Jag tycker du i första hand ska försöka diskutera fram en lösning med dom som hade honom på prov, i andra hand med en jurist. Sedan skulle jag lämna iväg den till ett proffs för inkörning, inte för att jag på något vis tror att du är okunnig men någon som arbetar med att köra in hästar och har varit med om bakslag tidigare vet hur den ska jobba med en skrämd häst och vad han/hon ska göra om det händer igen. Tråkig erfarenhet och hoppas det löser sig!
Tack allihopa, många tänker som jag då, jag har fått en summa nu och får ta och jobba med honom.
Jag jobbar med honom själv och får hjälp när det är dags för vagnen igen, har kört in varmblod, ardennrar , nordisar och shettisar, även sådana som varit skrämd, så jag anser jag har kompetensen,.
Men det känns ju som sagt som att det är nåt mer för han har tappat tiliten , är mer vaksam när man pysslar med honom i vardagspysslet så att säga, och så var han INTE innan…